Vad är undersökande arbete Aa bb
Vad är undersökande arbete Aa bb
Vad är undersökande arbete Aa bb
Vad är undersökande arbete Aa bb
Vad är undersökande arbete Aa bb
9.30-12.30 Kort kurspresentation Vad är undersökande arbete Enskilt, loggbok Gemensam mindmap DÖL 17-18, loggbok Filmer, Mikael fixar 11-11.30 Frukt och läsestund DÖL 7-20 11.30-12.30 Kursgenomgång, miljöer Kursdelarna, Föreläsningar, litteratur, Gruppforum, loggbok, videomöte, webbkanalen
13.30-15.00 Inspiration Ung på 2000-talet bildspel film mm Gemensam brainstorm/mindmap Att avgränsa problemområdet Uppgiftspresentation ”Webbinsändare” Att formulera frågor Att samla information Videosnuttar Mellersta östern Datorlabb pararbete (en surfar en läser och sedan växla): Ut och sök material och läs samtidigt texter nedan OBS Halva gruppen är för ”Barnreklam i TV”. Sök argument för och emot DÖL 21-59, 94-95 Att bearbeta.. och Källkritiskt förhållningssätt.. TIS, Rask, Kowalski
15.30-18.00 Mikael demar Hur man gör en webbinsändarsida, bildbehandlar och gör ljud. Bildarkiv och ljudarkiv, (kursresurser som stöd för ditt skapande) Skissa på papper Ut och producera med stöd av filmer och Thomas pdf-mtrl (växelarbetar med att producera och läsa Kowalski, Hur bilder fungerar med olika text) Webbinsändaren klar kl 18.00 (fred kl 10.00?) Middag Marsala kl 19.00
fredag 9.00-10.30 Presentation av Webbinsändarna Uppföljning – Gruppdiskussion 4st Vad har fungerat bra? Osv Sammanfattning Loggbok Gemensam mindmap Videoinslag 3 stycken (Håkan) 10.30-11.30 Kaffe och läsestund Läs DÖL 61-71, 94-95 Läs DÖL 73-88
11.30-12.30 Avslutande och problematiserande föreläsning om undersökande arbetssätt Lars-Erik Nilsson eller Film av Torsten Madsén? Ev byter vi ut detta mot avsnittet efter lunch och slutar dagarna med lunch
13.30-15.00 Del 3 ”Planera och genomföra” blir en repetition/förstärkning. ”Kunskapscirkel” med Evas filmer inplacerade Vi ser de tre första filmerna tillsammans i Fyren De läser texterna och gör matrisen som pararbete Vi avslutar med Evas film om presentationsfasen. Vi diskuterar kort och tittar sedan på Flexibelt lärande och elevernas olika presentationsvarianter. Slut Utvärderingsmindmap?
Forskningsspiralen – Kunskapsprocessen Undersökande arbetssätt Planering Inspiration Uppföljning Problem- formulering 9.15-9.25 INLEDNING Ofta i skolan börjar vi med teorin och sedan om vi hinner så får eleverna pröva i praktiken. Vi vill i praktiken för att sedan reflektera och först därefter ta teorin - när eleverna är motiverade. .. den ordning som inlärning bör ske Så skall vi jobba idag. Ni sitter i grupper om ca 4- 5 personer. Känner ni varandra? Om inte en kort presentationsrunda. Presentation Bearbetning Informationssökning