Musikteknologi Läroplan för Grundnivån. Musikteknologi läroplan • Musikteknologi projektet är riktat till den grundläggande konstundervisningens fördjupade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Utbildning på universitet och högskolor
En presentation för dig som är lärare
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
Musikens grunder Utkast till revision av läroämnet vid MoKS
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Folkhögskola – vad är det?
Apptips med koppling till läroplanerna
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Akustik.
Utveckla din Praktiska IT
Högskoleförberedelse
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
Ljud.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kompetensutveckling Med PIM
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Musikens grundbegrepp och symboler
Ljud.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fordonskännedom FOK poäng
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Njutning eller plåga Del 1
Välkomna till Edboskolan
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Ljud = vågrörelse En rörelse som sprids genom ett medium, tex luft
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Stumfilm åk 7.
Akustik Läran om ljud.
Ljudteknik 5p. Volym, panorering och tonkontroll Innehåll –Introduktion till boken –Volym –Panorering –Tonkontroll (Eq)
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Inspelning och digitalisering
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Frågor kring läroplanen
Lära för livet!.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Ungdomarnas medieanvändning
Grundläggande och särskild behörighet
Tillvalskurser i musik
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Ljudteknik Projekt 5p
Presentationens avskrift:

Musikteknologi Läroplan för Grundnivån

Musikteknologi läroplan • Musikteknologi projektet är riktat till den grundläggande konstundervisningens fördjupade läroplan. • Musikteknologi projektet består av en grundnivå och en musikinstitutnivå. • Innan studierna i musikteknologi på grundläggande nivå krävs att man avlagt minst grundnivå 1 i musikens grunder. • Grundnivåstudierna omfattar följande studieperioder: musikteknologi, studioarbete och ljudåtergivning. • Innan musikinstitutnivån i musikteknologi kan inledas krävs minst avlagd grundnivå 2 i musikens grunder eller motsvarande kunskaper. • Musikinstitutnivåstudierna omfattar samma studieperioder som i grundnivån men på musikinstitutnivå.

Organiseringen av undervisningen • Kurslängden på grundnivån är två läsår. Undervisning ges en gång i veckan i minuter. Undervisningen är totalt 140 timmar. Undervisningen sker i grupper om 6-8 personer. • Grundstudierna omfattar musikteknologins grunder (100 h), arbete i studiomiljö (20h), och ljudåtergivning (20h). Som undervisningsutrymme används i huvudsak Kannbrobackens musikteknologiutrymme. • I arbetet i studiomiljö på både grundnivån och musikinstitutsnivån används även Musikinstitutet Kungsvägens utrymme i Vindgränden 6 och Yrkeshögskolan Arcadas utrymmen. • För studierna i ljudåtergivning används även elevkonserter som övningsarbeten. • I mån av möjlighet tar man i beaktande om eleven studerar klassisk musik eller rytmmusik när man genomför studierna i akustik och inbandning.

Grundnivåns mål • Musikteknologins grundstudier ger eleven färdigheter i att producera, spara, ändra och skicka ljud i digitalt format. • De centrala målen med grundnivåns kurs är att eleven lär sig förstå de möjligheter som den teknologi som används i undervisningen ger möjlighet till. Eleven lär sig också behärska arbetssätt, terminologi och arbetsverktyg inom musikteknologin på ett allmänt plan. • Studierna i musikteknologi stöder eleven i musikstudierna och ger eleven möjligheter att banda, spara och producera musik på en grundläggande nivå. • Efter grundnivån kan eleven banda olika instrument och editera dem, ”mixa”, och sätta ut musik på internet. • Inom studioarbetet får eleven en insikt i studioarbete. • Inom ljudåtergivningen får eleven en insikt i förstärkning av ljud, både akustiska som elektriska samt användningen av ett mixerbord. • I mån av möjlighet ges utrymme åt specialintressen och speciell inriktning på klassisk eller rytmmusik.

Grundnivåns innehåll (100h) • Eleven bekantar sig med Mac-datorerna och den undervisningomgivning som finns. • Eleven bekantar sig med följande begrepp: – Vad är ljud? – Lär sig använda Garageband (sekvensprogram) och med hjälp av det här programmet inbandningens och mixningens grunder samt syntetisatorns och trummaskinens användning. – Bekantar sig med pro-tools – Samband mellan instrument och ljudteknik – Olika inbandnings möjligheter – Rummets påverkan av ljud – Mono/stereo/surround – Ljudskala och dB mätare – Hur mixa musik/ljud – Filformat och kvalitet – Skillnad på live och studio – Enkla EQ och effekt inställningar (bass, mid, highs) – Känna till vad frekvens är i relation till toner, musik och EQ. • Eleven lär sig grundläggande funktioner i notationsprogrammet Sibelius. • Vid kursens slut kan eleven banda, editera, packa och skicka musik per e-post i olika format, t.ex. Wav och MP3. • Eleven bekantar sig med hur man lägger ut musik på t.ex: My Space, You Tube osv.

Studioarbetets grundstudier (20h) • För studioarbetet används förutom musikteknologisalen även Musikinstitutet Kungsvägens utrustning i Vindängen samt Yrkeshögskolan Arcadas utrymmen. • Studioarbetets grunddel ger eleven grundfärdigheter i hur man arbetar i en studio. • Uppmickningens grunder • Kopplingar gås igenom • Mixning • Monitorering • Eleven bekantar sig med olika akustiska miljöer och material som har betydelse för inspelning. • Digitala mixerns användning

Ljudåtergivningens grunder (20h) • Kursen består av mixande av elevkonserter som Musikinstitutet Kungsvägen ordnar. • Eleven bekantar sig med förstärkare, mikrofoner, DI-boxar osv. • PA-anläggningens uppsättning och användning • Uppmickningens grunder • Analoga mixerns användning • Digitala mixerns användning • Hörselns skyddande

Avläggande av grundnivån • 1. Att göra en egen låt med hjälp av sekvensprogram och notationsprogram. – Kompositionen eller låten skall vara minst inom grundnivåerna 1-3. – Kompositionen eller låten skall vara minst 32 takter lång med melodi och ackordbeteckningar. – Ackompanjemanget kan göras med hjälp av sekvensprogrammet – Kompositionen eller låten skall mixas och mastereras. – Eleven skall kunna publicera kompositionen eller låten på nätet. • 2. En egen komposition med användning av ljudbibliotekets samplingar • 3. Deltagande i några av musikinstitutets konserter som mixare. • 4. Bandande av minst en av musikinstitutets konserter, mixa den och skicka den per e-post till läraren. • 5. Ett mindre teoretiskt prov.

Grundnivåns slutexamen och bedömning • Examen från grundnivån i musikteknologi består av godkända prestationer • För bedömningen påverkar även: – Aktivitet – Arbetssättet – Motivation – Initiativförmåga – Förmåga att utvärdera det egna arbetet • För bedömningen används skala 1-5