Marknadsplan Sandström de Wit

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Från idé till lönsamt företag
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Marknadsplan Elvis Zahirovic Gorica Mlivic Christoffer Arvidsson
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Bolag: Intersport Vimmerby AB Firmatecknare: Marcus Samuelsson
Johanna Rönn VM3.  funkab är ett familjeföretag som grundades 1973 av Thord Widerberg  Säljer design möbler till företag och även privat  1 maj 2008.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Racketstadion – 2013 Presentation av marknadsföringsplan
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsplan Gymbolaget
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Har Ålandsbanken rätt strategi för att lyckas på svenska bankmarknaden? Janne.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Affärsidé HEAVENLY ska vara i framkant med hög kvalitativa produkter som attraherar alla, oavsett ålder, kön, smakpreferens etc. Vi ska ligga i framkant.
[Produktnamn] Marknadsplan
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Arenabolaget i Linköping AB
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Kundprofil - statistik som beskriver företagets kundkrets
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Marknadsplan Sandström de Wit Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson

Introduktion om Sandström de Wit Sandström de Wit är ett företag inom smyckesbranschen, och tillverkar samt säljer konstsmycken. Startade 1973 i Gamla Linköping av Margareth Sandström och Peter de Wit. Ingen nedskriven affärsidé. Men konst, formgivning och design av kvalitetssmycken genomsyrar verksamheten från råvara till färdigt smycke.

Nyckeltal Vinstmarginal, senaste bokslutet, 15.35% Omsättning, senaste bokslutet tkr, 9022 Årets resultat, senaste bokslutet tkr, 934 Antal anställda, 9 Omsättning/anställd, tkr, 1002,44 Soliditet, 74,03% Lönekostnad/anställd, tkr, 256,22

PESTEL-analys Politiska/Juridiska:En stabil miljö, rättsäkert och låg korruption. Ekonomiska: Branschen påverkas till viss del av konjunkturen. Sociokulturella: Individualism/modetrend. Teknologiska: Välutvecklad infrastruktur, och teknisk utveckling, främst för massproduktion. Ekologiska: Påverkar miljön negativt på grund av gruvdrift.

Porters femkraftsanalys Nya aktörer – Svårt att etablera sig på marknaden Substitut – Lyxiga presentartiklar, exklusiva klockor och väskor etc. Leverantörer – Inte stark i sin förhandlingskraft. Kunder – Svag förhandlingskraft inom branschen. Rivaliserande konkurrenter – Ingen tydligt konkurrens för Sandström de Wit pga klar differentiering.

SUP-analys Segmentering – ålder, kön, inkomst, och konstintresse. Urval – 4 målgrupper: konstintresserade kvinnor, unga par, personer som söker premiumpresenter, och kunder utanför Linköping. Positionering – ”4C”

SWOT-analys Styrkor Starkt varumärke Egen design Bra kvalitet Kundnära relationer Rik erfarenhet Svagheter Begränsad kundkrets Följer ej nutida modetrender Höga priser Låg grad av marknadsföring Möjligheter Ökad individualism Ökat intresse för smycken Hot Lågkonjunktur Baspriser på råvaror stiger Större kedjor tar över Nya liknande aktörer på marknaden

Ansoffs matris Existerande produkter Nya produkter Marknadspenetration Konstfokus Högtidsfokus Produktutveckling Presentfokus Lågprisfokus Existerande marknader Marknadsutveckling Internet Fler butiker utanför Linköping Kollektion hos andra butiker Diversifiering Nya marknader

Kärnstrategi Företagets målmarknad – 4 målgrupper Konstintresserade kvinnor Unga vuxna och unga par Gruppen för presentinköp Kunderna utanför Linköping Konkurrenters målgrupper Guldfynd och Hallbergs – standardiserade produkter, starkt varumärke, en större kundgrupp. Konkurrerande strategier Differentiering

Marknadsmix – 7P Produkt: Konstsmycken, ringar, presentartiklar, förpackningar. Pris: Marknadsledande prissättning, premiumpris. Plats: Butik på Storgatan, internet försäljning, flera butiker. Påverkan: Sociala medier, hemsidan, PR, mässor och utställningar.

Marknadsmix – 7P Personal: Kompetent, serviceinriktad och konstintresserad personal, gruppkänsla. Processer: Få standardiserade rutiner; personaligt och individuellt. Fysisk bevis: Personalen bär butikens smycken; butiks exteriör och interiör; Kataloger och broschyrer

Marknadsföringsåtgärder Fortsätta fokusera på kvalitet och egen design, innovation och produktutveckling Kunddatabas Erbjuda både klassiska och unika kvalitetsringar för unga par Gradvis utveckla sortimentet av presentartiklar i både låga och höga prissegment.

Marknadsföringsåtgärder Utveckla hemsidan Utveckla sociala medier Nya butiker i framförallt storstadsregioner, eller ”shop-in-shop”-koncept PR i relevanta tidskrifter Utställningar, venisage och mässor

Frågor?