Informationsförsörjning 2005 Produkter och tjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Leverantör.
ARKIVERING av examenskommissionernas handlingar
Varför är det viktigt att mäta?
Grundtankar dokumenthantering
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
? Presentation E-Lin
Att söka och förvalta kunskap
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Janne Söderlund
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
AU Digital samverkan LO Process
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
e-förvaltning och e-arkivering
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Dokument- och ärendehantering
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Statusrapport Projektportal Arkivering Bas4.
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
- digital avverkningsanmälan
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
Elektronisk attestering och signering
Moment 3: Att kartlägga och klassificera information
Modell för Utveckling av ledningssystem
Lantmäteriets informationsförsäljning
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Ramavtalen Informationsförsörjning 2005
Reseproduktion och försäljning
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
E-arkiv.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Lars Ögren, EBI Systems AB
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Enkel information angående diariet/DFS BEATRICE NORDLÖF.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Informationsinfrastruktur Välkommen till ett samarbete för att effektivisera åtkomst till dokument mellan och inom organisationer.
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Införande av Platina på Kustbevakningen
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Om publiceringssystem, lektion ett
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Informationsförsörjning 2005 Produkter och tjänster Karl Wessbrandt, Verva Stockholm, 2006-04-04

Medborgaren skall själv kunna välja hur hon vill möta den offentliga tjänsten - på plats, på papper, på telefon, på internet

Ramavtal Informationsförsörjning 2005: Fokuserar på funktioner som stöder parallell och likvärdig hantering av pappersburen och elektronisk information, underlättar elektronisk självbetjäning för att söka, hämta och lämna information och möjliggör sammanhängande, automatiserade processer inom och mellan myndigheter, med medborgare och företag. Lösningarna skall kunna integreras och samverka med befintliga system och ge IT-stöd för myndigheternas verksamhetsprocesser

Elektroniska fördelar: Ge stöd för att bevara inkomna och upprättade handlingar i ursprungligt skick Underlätta övergång från papper till e-dokument Elektroniska fördelar: Samma dokument kan ingå i olika vyer Dokumentet kan kopieras obegränsat utan kvalitetsförlust Enklare att tillgodose krav på säkerhet, sekretess, integritet och selektiv åtkomst beroende på behörighet Det elektroniska dokumentet kan ha ett rikare informationsinnehåll (spårbarhet av ursprung och ändringar, beräkningsformler, animeringar,…)

Arkivera direkt för effektivare processer Samordna diarie- och arkivplaner Låt mottagaren/utställaren registrera och arkivera handlingar direkt i ursprungligt inkommet/upprättat format Ange metadata enligt givna regler, så långt möjligt med automatik Gör register och handlingar direkt sökbara och åtkomliga (för den som har rätt behörighet), internt och externt via webben

e-Arkiv Ändrade förutsättningar:

e-Arkiv Ändrade förutsättningar:

Underlätta informationshanteringen genom dokumentens hela livscykel - Document Lifecycle Management Underlätta samverkan mellan befintliga IT-system och informationshanteringslösningar

Funktionsmodell för informationsförsörjning organisationsportal diarieföring e-post Office Övriga befintliga system ärendehantering/workflow/process management Indata: Utdata: e-id SHS infra- tjänst e-id SHS infra- tjänst sökmotorer e-blanketter publicering/ presentation/ export scanning/ tolkning document-/content mgmt records management/e-arkivering Modellerings-verktyg XML- och integrationsverktyg

Funktionsmodell för informationsförsörjning organisationsportal diarieföring e-post Office Övriga befintliga system ärendehantering/workflow/process management Indata: Utdata: e-id SHS infra- tjänst e-id SHS infra- tjänst sökmotorer e-blanketter publicering/ presentation/ export scanning/ tolkning document-/content mgmt records management/e-arkivering Modellerings-verktyg XML- och integrationsverktyg

Funktionsmodell för informationsförsörjning organisationsportal diarieföring e-post Office Övriga befintliga system ärendehantering/workflow/process management Indata: Utdata: e-id SHS infra- tjänst e-id SHS infra- tjänst sökmotorer e-blanketter publicering/ presentation/ export scanning/ tolkning document-/content mgmt records management/e-arkivering Modellerings-verktyg XML- och integrationsverktyg

Funktionsmodell för informationsförsörjning organisationsportal diarieföring e-post Office Övriga befintliga system ärendehantering/workflow/process management Indata: Utdata: e-id SHS infra- tjänst e-id SHS infra- tjänst sökmotorer e-blanketter publicering/ presentation/ export scanning/ tolkning document-/content mgmt records management/e-arkivering Modellerings-verktyg XML- och integrationsverktyg

Funktionsmodell för informationsförsörjning organisationsportal diarieföring e-post Office Övriga befintliga system ärendehantering/workflow/process management Indata: Utdata: e-id SHS infra- tjänst e-id SHS infra- tjänst sökmotorer e-blanketter publicering/ presentation/ export scanning/ tolkning document-/content mgmt records management/e-arkivering Modellerings-verktyg XML- och integrationsverktyg

Översikt tjänsteutbud - produktrelaterade tjänster

Kompetensklassificering konsulter – exempel: Nivå 3. Kunskap - hög kompetens inom sitt område Erfarenhet - 3-8 år som konsult inom området, har deltagit i eller utfört konsultarbete, förebild för andra konsulter i lägre nivå Ledning - kan ansvara för delområde och leda en mindre grupp Självständighet - kan arbeta självständigt.

Vad innehåller den kommande Vägledningen? Två versioner med något olika profil planeras: - HTML - PDF Översikt upphandlade produkt- och tjänsteområden Leverantörs- och produktöversikter Avropsprocessen Leverantörsprofiler Produktbeskrivningar Produktegenskaper och -jämförelser

Ramavtalets innehåll - Översikt produktutbud

Produktbeskrivning - exempel

Jämförelse av egenskaper och priser Grad av kravuppfyllnad för egenskaper i förhållande till kravbeskrivning och för priser i förhållande till lägsta pris: 0 - 49 % 50 - 79 % 80 -100 % Område Produktsviter Egenskaper Produktegenskaper Rank. Leverantör Produkt Verksam- hets model- lering E-blankett Scanning/ tolkning Ärende- hantering Workflow Dokument-hantering E-arkiv Content manage- ment/ publi- cering Utdata/ presen- tation Portaler Sök- verktyg 1 WM-data Lex   2 Oracle 3 IDA iipax 4 Software Public 360 5 Sigma Publech 6 7 Barium 8 Tieto 9 Hummingbird 10 Teknikhuset Content studio e24 11 Teleca CoreMedia 12 Documentum 13 Websphere 14 TietoEnator Ärende- och doklumenthantering 15

Inför avrop: Vägledningen ger en översikt som stöd för att identifiera tänkbara leverantörer och produkter Men kom ihåg att: Vervas krav och utvärdering syftade till att få ett brett urval av leverantörer och produkter för olika behov Utvärderingen och vägledningen visar INTE vilken leverantör eller produkt som är ”bäst” för just era behov Varje avropare behöver själv fastställa sin egen kravprofil för att kunna välja den ”bästa” lösningen utifrån sina egna behov

Effektiva e-förvaltningsprocesser förutsätter aktivt samarbete mellan olika ansvarsområden: Ansvariga för berörda verksamhetsprocesser Ansvariga för IT-strategi och -utveckling Ansvariga för registratur och myndighetsarkiv Ansvariga för regelverket

Samordna utvecklingen av verksamhetsprocesser och verksamhetsstöd med hjälp av - standarder - riktlinjer och vägledningar - ramavtal för produkter och tjänster

Informationsförsörjning 2005 Produkter och tjänster Karl Wessbrandt, Verva Stockholm, 2006-04-04