eAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet
eAffärer inom inköp
Olika inköp - olika lösningar Strategiska inköp Samarbete runt utveckling och kvalitet Delad information Hela kedjan av betydelse Indirekt material och tjänster Hitta bästa pris Förenklade inköpsrutiner Intern samordning Lätt att byta leverantör
Användningsområden för inköp Förenkla interna arbetet Hitta och utvärdera nya leverantörer Söka produktinformation och priser Upphandling Repetitiva köp
Verksamhetsfrågor i fokus Hur ofta ska kataloger uppdateras? Ska det vara ersättning eller ändring? Hur skapas order? Regelverk för ordersvar (restorder m.m.) Tillåts ändringar, hur länge? När skickas leveransavisering? Former för faktura, t.ex. en per order, följesedel, kreditering etc
Martin & Servera R&S Inköpsportaler e-tjänster - inventering ASP- tjänst Inköpsportaler e-tjänster - inventering - statistik EDI Telefon till system Webbshop Servera Handdator Internet Kunder Leverantörer EDI Webb-EDI
Effekter Martin & Servera 130 leverantörer via EDI; 60% av inköpsvärdet EDI med ca 300 kunder 2 miljoner EDI-meddelanden per år Webbshop säljer för 5 miljarder/år e-handel kund står för ca 60% Drygt 500 000 kundfakturor per EDI, sparar minst 5 kr/st Kundorder 50 000 e-orderrader/dag. Sparar 2-3 kr/st Stor fördel med gemensam branschstandard
Portaler och marknadsplatser
Tillämpningar på nätet Portaler Publika – privata Breda – specialiserade Företagslösningar Webbshoppar Intranät, Extranät Marknadsplatser Vertikala eller ”öppna” Köpar- eller säljardrivna Geografiska Molntjänster Inköp, ekonomi, logistik, m.m. Webb-tillämpning Tillämpning Affärskommunikation Säljare Köpare
Effekter med portaler Tvingas arbeta i många kundportaler Jobbar i två system dubbelarbete Kan bli bra i vissa fall, t.ex. mellan stora kunder och små leverantörer. Gäller att få acceptans! Undersök möjlighet till integration Effektivare när det är många kunder och många leverantörer i portalen
Marknadsplats; gemensamt system med många köpare och många leverantörer Handel många till många Upphandlings-processen, RFI, RFP, etc Auktioner/omvända auktioner Leverantörsregister Stort på kontinenten, marginellt i Sverige
Funktioner i marknadsplatser Anbudsförfrågningar online Sammanställning och presentation av anbud Stöd för hela upphandlingsprocessen Omvända auktioner Visa lager- och produktionsstatus Produktkataloger Leverantörsprofiler - ”supplier scan” Anslutning till de vanligaste affärssystemen
B2B-Marknadsplatser + Många köpare/säljare på samma ställe + Stöd för flera processer - För många marknadsplatser - Svårt förändra beteenden - Kostnader - Inte slagit i Sverige
Kataloghantering, exempel
NCC Construction e-Upphandling Implementerat NCC Inköpsportal - Sverige 2009 - Norge 2010 - Danmark 2012 Stöd för e-upphandling och gemensamt gränssnitt till leverantörerna via NCC Leverantörsportal
NCC Inköpsportal Riktade förfrågningar Publika förfrågningar Riktade förfrågningar Skickar till utvalda underentreprenörer och leverantörer Publika förfrågningar Hitta nya underentreprenörer och leverantörer genom att publicera förfrågningar på externa hemsidan. NCC Leverantörsportal underlättar för underentreprenörer och leverantörer att på enhetligt sätt ta emot och svara på förfrågningar samt enklare hantera kompletterande handlingar.
NCC Leverantörsportal - Riktade förfrågningar Skickar inbjudan via e-post till valda leverantörer Hämta förfrågan och svara JA och NEJ att delta samt lämna anbudssvar 17
NCC Leverantörsportal - Publika förfrågningar Underentreprenören och leverantören söker via externa hemsidan www.ncc.se Vid intresseanmälan - förfrågan på samma sätt via NCC Leverantörsportal 18
NCC Leverantörsportal – Statistik 3 år NCC Construction SE - period februari 2009 – februari 2012 - Antal leverantörskontakter 18 520 st - Antal skickade förfrågningar 352 007 st - Antal nedladdade dokument inkl reviderade 2 864 284 st Erfarenheter och vad som underlättar för byggbranschen - Enhetligt sätt att skicka och svara förfrågan underlättar för leverantörerna - Uppdatera uppgifterna om underentreprenörer och leverantörer - Kontaktpersoner - Verksamhet - Verksamhetsområde - Övrigt 19
Auktioner
Omvänd auktion Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud Leverantör - budgivare Köpare - arrangör Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud Urval och inbjudan till auktion Omvänd auktion Avtal
Nätauktioner B2B Reverse auctions eller OLQ, Online Quoting Business Process Ett webbaserat verktyg för realtidsupphandling med leverantörsbasen Många och geografiskt spridda leverantörer kan delta i anbudsprocessen samtidigt De flesta varor och tjänster fungerar Passar både små och stora volymer
Typfall av nätauktion Försäljning, dvs flera köpare Inköp, dvs flera säljare Hemliga eller öppna bud? Holländaren Budagenter En eller flera ex av en vara/tjänst? Bara godkända kunder eller öppet?
Säljarens motiv för nätauktion Större marknad Sparar tid Lägre säljkostnad Enkelt att delta Undersöka intresse/ prisnivå ny produkt Dumpa varor man vill bli av med
Köparens motiv för nätauktion Sparar tid Konkurrens - pressa priser Testa marknadspris Effektivare upphandlingsprocess Möjlighet att trimma leverantörsbasen Statistik etc
Principer omvänd auktion Köparen skapar auktion Auktionstid, förlängning Välja auktionstyp Utgångsbud (anbud, statistik etc) Bjuda in leverantörer Dölja bud? Budsteg, valuta, enhet etc