EAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

Leverantör.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Marknadsekonomi eller planekonomi?
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel – Effektiva inköp
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Elektroniska Affärer – del 1
Miljarder möjligheter på en plats!
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Affärsintegration och Asset Management
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Konsten att göra bra inköp
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Marknadsföring & Internet
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Brunnström, Nordström, Lindholm, Guuleed, Suomi. Varför e-handla?! 70 % - Sparar tid när man slipper gå i vanliga butiker 69 % - Tillgängligt dygnet runt.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Inköpsrutiner.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Paketerad lösning för upp till 40 användare
EAffärer Inköp – del 3 Logistikprogrammet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Addera badrumsrenovering Renovera badrum på tio dagar
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Möte inför upphandling,
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Tillgänglighet - är det dyrt?
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Copyright Peter Fredholm eAffärer logistik– del 2 Logistikprogrammet.
Dialect – Thomas Eriksson
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Elektronisk affärskommunikation – del 2 Logistikprogrammet.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Malin Forssell, Karolina Henningsson
EAK
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Presentationens avskrift:

eAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet

eAffärer inom inköp

Olika inköp - olika lösningar Strategiska inköp Samarbete runt utveckling och kvalitet Delad information Hela kedjan av betydelse Indirekt material och tjänster Hitta bästa pris Förenklade inköpsrutiner Intern samordning Lätt att byta leverantör

Användningsområden för inköp Förenkla interna arbetet Hitta och utvärdera nya leverantörer Söka produktinformation och priser Upphandling Repetitiva köp

Verksamhetsfrågor i fokus Hur ofta ska kataloger uppdateras? Ska det vara ersättning eller ändring? Hur skapas order? Regelverk för ordersvar (restorder m.m.) Tillåts ändringar, hur länge? När skickas leveransavisering? Former för faktura, t.ex. en per order, följesedel, kreditering etc

Martin & Servera R&S Inköpsportaler e-tjänster - inventering ASP- tjänst Inköpsportaler e-tjänster - inventering - statistik EDI Telefon till system Webbshop Servera Handdator Internet Kunder Leverantörer EDI Webb-EDI

Effekter Martin & Servera 130 leverantörer via EDI; 60% av inköpsvärdet EDI med ca 300 kunder 2 miljoner EDI-meddelanden per år Webbshop säljer för 5 miljarder/år e-handel kund står för ca 60% Drygt 500 000 kundfakturor per EDI, sparar minst 5 kr/st Kundorder 50 000 e-orderrader/dag. Sparar 2-3 kr/st Stor fördel med gemensam branschstandard

Portaler och marknadsplatser

Tillämpningar på nätet Portaler Publika – privata Breda – specialiserade Företagslösningar Webbshoppar Intranät, Extranät Marknadsplatser Vertikala eller ”öppna” Köpar- eller säljardrivna Geografiska Molntjänster Inköp, ekonomi, logistik, m.m. Webb-tillämpning Tillämpning Affärskommunikation Säljare Köpare

Effekter med portaler Tvingas arbeta i många kundportaler Jobbar i två system  dubbelarbete Kan bli bra i vissa fall, t.ex. mellan stora kunder och små leverantörer. Gäller att få acceptans! Undersök möjlighet till integration Effektivare när det är många kunder och många leverantörer i portalen

Marknadsplats; gemensamt system med många köpare och många leverantörer Handel många till många Upphandlings-processen, RFI, RFP, etc Auktioner/omvända auktioner Leverantörsregister Stort på kontinenten, marginellt i Sverige

Funktioner i marknadsplatser Anbudsförfrågningar online Sammanställning och presentation av anbud Stöd för hela upphandlingsprocessen Omvända auktioner Visa lager- och produktionsstatus Produktkataloger Leverantörsprofiler - ”supplier scan” Anslutning till de vanligaste affärssystemen

B2B-Marknadsplatser + Många köpare/säljare på samma ställe + Stöd för flera processer - För många marknadsplatser - Svårt förändra beteenden - Kostnader - Inte slagit i Sverige

Kataloghantering, exempel

NCC Construction e-Upphandling Implementerat NCC Inköpsportal - Sverige 2009 - Norge 2010 - Danmark 2012 Stöd för e-upphandling och gemensamt gränssnitt till leverantörerna via NCC Leverantörsportal

NCC Inköpsportal Riktade förfrågningar Publika förfrågningar Riktade förfrågningar Skickar till utvalda underentreprenörer och leverantörer Publika förfrågningar Hitta nya underentreprenörer och leverantörer genom att publicera förfrågningar på externa hemsidan. NCC Leverantörsportal underlättar för underentreprenörer och leverantörer att på enhetligt sätt ta emot och svara på förfrågningar samt enklare hantera kompletterande handlingar.

NCC Leverantörsportal - Riktade förfrågningar Skickar inbjudan via e-post till valda leverantörer Hämta förfrågan och svara JA och NEJ att delta samt lämna anbudssvar 17

NCC Leverantörsportal - Publika förfrågningar Underentreprenören och leverantören söker via externa hemsidan www.ncc.se Vid intresseanmälan - förfrågan på samma sätt via NCC Leverantörsportal 18

NCC Leverantörsportal – Statistik 3 år NCC Construction SE - period februari 2009 – februari 2012 - Antal leverantörskontakter 18 520 st - Antal skickade förfrågningar 352 007 st - Antal nedladdade dokument inkl reviderade 2 864 284 st Erfarenheter och vad som underlättar för byggbranschen - Enhetligt sätt att skicka och svara förfrågan underlättar för leverantörerna - Uppdatera uppgifterna om underentreprenörer och leverantörer - Kontaktpersoner - Verksamhet - Verksamhetsområde - Övrigt 19

Auktioner

Omvänd auktion Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud Leverantör - budgivare Köpare - arrangör Förfrågan Anbud Bud Anbudsförfrågan Anbud Urval och inbjudan till auktion Omvänd auktion Avtal

Nätauktioner B2B Reverse auctions eller OLQ, Online Quoting Business Process Ett webbaserat verktyg för realtidsupphandling med leverantörsbasen Många och geografiskt spridda leverantörer kan delta i anbudsprocessen samtidigt De flesta varor och tjänster fungerar Passar både små och stora volymer

Typfall av nätauktion Försäljning, dvs flera köpare Inköp, dvs flera säljare Hemliga eller öppna bud? Holländaren Budagenter En eller flera ex av en vara/tjänst? Bara godkända kunder eller öppet?

Säljarens motiv för nätauktion Större marknad Sparar tid Lägre säljkostnad Enkelt att delta Undersöka intresse/ prisnivå ny produkt Dumpa varor man vill bli av med

Köparens motiv för nätauktion Sparar tid Konkurrens - pressa priser Testa marknadspris Effektivare upphandlingsprocess Möjlighet att trimma leverantörsbasen Statistik etc

Principer omvänd auktion Köparen skapar auktion Auktionstid, förlängning Välja auktionstyp Utgångsbud (anbud, statistik etc) Bjuda in leverantörer Dölja bud? Budsteg, valuta, enhet etc