Innehåll ~ 40 min presentation ~ 10 min Opponering och diskussion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Akustik eller läran om Ljud
Advertisements

Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Akustik Läran om ljud.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Att skriva sig till läsning
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
DITT BOENDE.
1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.
Akustik.
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
Komplett bokningssystem i Windows-miljö.
Anders Månson David Danielsson
Ljud – spridning.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
“Kick-off” Mitt-RTK 2005 Vidar Tangen
Ljudets fysik och psykoakustik
Fysikalisk parameterisering
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Ljud.
Tvärmodala interaktioner vid visuell och auditiv perception av vokaler
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Objektorienterad tänkande
Vetenskapliga Presentationer
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 11: Implementation av filsystem.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Ljud.
Ljud.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
SCADA Supervisory Control And Data Acquisition
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Förmågor och centralt innehåll
Njutning eller plåga Del 1
Papilio: Framtagning av handlingsplan Ett arbete som av Pär Antonsson. Examensarbete C-nivå 15hp, Högskolan i Kalmar.
Målseminarium Uppföljning » Wallingatan 2 »Catherine Zetterqvist och Anna Åhnberg.
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Läroplansnätverk förskolan
Klicka här för att ändra format på underrubrik i bakgrunden 12/1/09 Bildbehandling EDAA05 – Datorer i system.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Hörseln.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Microsoft Visual Studio och.NET Framework, idag och imorgon! Robert Folkesson
Akustik Läran om ljud.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
Inspelning och digitalisering
Två löst kopplade system AB Energi Två system, isolerade från omgivningen, sluten mot varandra, Energi (vibrationsquanter) kan transfereras, men inte materie.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
öppnadata.skl.se – verktyget  Få upp intresset för att publicera öppna data  Ta bort tröskeln att publicera öppna data  Få till stånd en efterfrågan.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
Arbete, energi och effekt
Elektromagnetiska vågor
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Mikael Fryksten.  Arbetar som säkerhetskonsult på NSEC  Specialiserad på skadlig kod och intrångsskydd.  Jobbar även med Incidenthantering och övergripande.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Akustik är läran om ljud
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
Sedan 1857 har fysiker använt en metod kallad spektralanalys för att bestämma sammansättningen av stjärnans yttre lager. Metoden bygger på det faktum att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Virtual & Augmented Reality, del 2. Finns Den Perfekta Illusionen?
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Grundläggande signalbehandling
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Presentationens avskrift:

Innehåll ~ 40 min presentation ~ 10 min Opponering och diskussion Program: Motiv: Virtual Reality Bakgrund & Syfte: Saab Training Systems Ljud 3D-ljud Tekniker och metoder 3D-ljud i Gizmo3D Resultat

Motiv: VR Virtual Reality eller Environments Stimuli: Kräver: Syntetiskt återskapande av intryck Stimuli: Visuellt Audiellt … Kräver: Interaktivitet Realtid 3D-ljud hemmabio-surround Datorindustrin, 3d-grafik, fysik… Motiv: VR

Saab Training Systems (STS) Företaget: Militära träningssystem Hårdvara -> högnivåprogrammering Bakgrund: Måltavlor Laser och prismor Positionering Övervakning, styrning Kräver: Visualisering => Gizmo3D! Auralisering i Gizmo3D? Syfte: STS

Syfte: STS Syfte: specifik uppgift Forska kring 3D-ljud Teorier Programmeringsverktyg Hårdvara Implementering i Gizmo3D Syfte: generellt i militära träningssystem Ledning Realtidsövervakning & efterövningsgenomgång Enskild soldat i simulator Största möjliga realism Syfte: STS

Ljud Fysikaliska egenskaper Ljudvåg Hörbart ljud Överlagringar av harmoniska svängningar och brus Våglängder : 1,7 cm – 17 m Tryck, intensitet och effekt normaliseras => Decibel Våghastighet Sfärisk vågspridning => avståndsbeskrivning Ljud

Ljud Fysikaliska egenskaper, forts. Riktningsspridning Absorption Frekvensberoende Absorption Frekvensberoende dämpning i: Atmosfär Reflektion och transmission Diffraktion Ljudvågs träff i kantytor Ljudkrökning runt hörn och objekt Doppler Förändring av upplevd frekvens Ljud

3D-ljud Hörande Spatialt hörande Fysiskt ljud via människans fysiologi (hörselorganet) => upplevt ljud, en psykologisk perceptionsmekanism Spatialt hörande Gammalt forskningsområde Fysikaliska skillnader i ljudsignalen kallas för: spatiala ledtrådar, eng. spatial cues 3D-ljud

3D-ljud: cues ITD (Interaural Time Difference) & IID (Interaural Intensity Difference) HRTF (Head Related Transfer Function) 3D-ljud

3D-ljud: cues Visuell kännedom & Ljud-kännedom Akustisk kännedom En av de viktigaste aspekterna inom 3D-ljud Ljuds interaktion med omgivningen Akustiksvaret 3D-ljud

Tekniker: 3D-ljudmodellering Strålteorier för tidiga reflektioner Globala ljussättningsmodeller i 3D-grafik Ray-tracing Image Source Tekniker

3D-ljudmodellering, forts… Beam tracing Begränsar spegelkälleberäkning Större geometrier än ett rum Tekniker

3D-ljudmodellering, forts… Statistisk modell för sena reflektioner Diffust ljudfält = jämnt fördelad energi Avklingningskurvan, E(t) Avklingningstid Reproduktion Faltning eller filternätverk Hörlurar, binaural, HRTF-filtrering Stereo-högtalare, transaural Flerhögtalare, panorering Tekniker

Programmeringsverktyg Standardiseringsorgan, IASIG I3DL1 och I3DL2 (två nivåer, Level 1&2) API:er (Application Programming Interface) Microsoft DirectX DirectSound3D = DS3D (I3DL1 och I3DL2) Creative EAX (I3DL2) ovanpå DS3D eller OpenAL, endast Win32 OpenAL (Creative, Apple m.fl.) Plattformsoberoende, (I3DL1) FMOD Wrapper, skal som mappar annat API (DS3D) Egen plattformsoberoende 3D-ljudmotor Med flera Tekniker

Programmeringsverktyg OpenAL OpenSource i Creative’s händer Wrapper eller hårdvarustödd (Creative & Nvidia) Smidigare än DS3D men kan mindre Krävs EAX för efterklangssimulering FMOD Wrapper och egen mjukvarumotor Licensbehäftat, bra support Objektorienterat, C++/C#, enhetligt API Signalprocessning som filtrering m.m. Ny version VT-2005 Efterklangsmodul, prioritet, geometridriven skuggning… Tekniker

Implementering i Gizmo3D Mål: Så lite jobb för ljuddesignern som möjligt Automatiskt genererad spatialisering och akustik Gizmo3D Scengrafteknologi Gizmo3D

Implementering i Gizmo3D Sound Ljudfilsspecifika data format, url, … Ljudkällespecifika data position, hastighet, prioritet AudioEnv Övergripande information, avklingning Inomhus/utomhus Om utomhus=> väder-presets AudioObj Associera en generaliserad geometri Automatisk bounding volume eller manuellt modellerad Med materialegenskaper (för absorptionsberäkningar) Receiver Gizmo3D:s kameraposition Gizmo3D

Ljudmotor Modellering av ljudvärld För rumsakustik Scengraf-avläsning: traversering Culling ( = avgränsning) Grafik Ljud Partitionering => celler Egen traversering För rumsakustik Spegelkällegeneration för tidiga reflektioner Beam Tracing eller Image Source Med valt API Begränsat med 3D-ljud-hårdvarukanaler FMOD-prioritetsmotor och stereokanaler Statistisk modell för efterklangsvans T60 för varje cell Med EAX eller FMOD:s mjukvaruefterklangsmodul Gizmo3D

Andra aspekter Skuggning Prioritet Riktning-direktivitet FMOD-filtrering, OpenAL inte Prioritet FMOD har, OpenAL inte Riktning-direktivitet Volymetrisk ljudkälla Prioritetsmotorn i FMOD Kollisionshantering, interaktivitet Förändring av ljudkaraktär beroende på kollision FMOD:s filtrering går att använda Ambient ljud och musik Gizmo3D

Resultat API-val Prioritet Beroende på syfte Komplett => FMOD Enkelt => OpenAL Oavsett => FMOD Prioritet 1. Scengrafkoppling 2. Interaktivitet och kollisionshantering 3. Skuggning 4. Musiksupport 5. Enkel rumsakustik 6. Hastighet och doppler 7. Avancerad rumsakustik 8. Direktivitet Resultat

Diskussion 3D-ljud Tidigare arbeten Arbetsgång Resultat Svårt men på G Tidigare arbeten Enkelspåriga Arbetsgång Stort och okänt område Resultat Löst uppgiften Forsatt utveckling Själva implementeringen Resultat

Tack! Saab Training Systems AB Examinator Åhörare!