Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning 0705-354176.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares
Anne Frank Historia.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om Piffy.

Barnanpassad utredning
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Pronomen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Les meilleures photos de
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Åk 9 - året då det händer -.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Ungas frågor om alkohol och droger
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Jenny Nyström.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Tips för att vänskapen ska hålla i sig.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Göran Larsson 2011 MOVE
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Det var en gång tre systrar
Varje dag försvinner flera personer…
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Vad är du för typ av person?
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Marcus berättar lite om sig själv
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
Att inleda och avsluta en berättelse
Värderingsövning/ fyra hörn
Du och jag Av Katarina von Bredow
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
MAKTLEKAR.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Presentationens avskrift:

Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning

About GR Utbildning •A part of The Göteborg Region Association of Local Authorities (GR) •Pedagogical Centre •Teaching Materials •Education Cooperation •Secondary School Admissions •International Forum

Simulation & Roleplaying •Simulations •Model United Nations •Model European Union •The Horizon Project •Workshops and seminars •Research & Design

Live role playing history I •Dungeons & Dragons •Tolkien societies •SCA (Society for Creative Anacronism) •Sverok

Live role playing history II •90% Fantacy & Vampire •10% Experimental •1700 local clubs •33000 organised gamers •Live role playing games every weekend somewhere in Sweden

Live role playing history III •1986 Gyllene Hjorten •1994 Trenne Byar •1996 Nyteg •1997 Sista Kapitlet •1999 Knappnålshuvudet •2000 Hamlet Inifrån •2002 Futuredrome

Pedagogical role playing history •1969 Model United Nations •1982 Storyline (Steve Bell) •1992 Model United Nations (Sweden) •1998 Model European Union •2002 The Horizon Project •2003 En resa som ingen annan

Storyline & Intrigue design (or how to cook) •Aim, goals and plot •Storyline constructs •Direct, Indirect and covert storytelling •Single level and Multi level design •Environmental effects

Aim, goals, and plot •Story aim vs character aim •In game goals (and waypoints) •Individual, group and collective goals •Who owns the plot – the maker or the participants? •In-game goals vs off-game aim

Storyline constructs •“Train” story •“Tree” story •“Branch” story •“Star” story

Direct, indirect and covert storytelling •In-game knowledge, Offgame knowledge •Off-game knowledge, In- game secret •Off-game secret, In-game secret •Timing of information-leakage •Placing information •Whisper-time (the word spreads)

Single level & Multilevel design •One-level storytelling •Three (or more) level storytelling

Environmental effects •Space (and space intrusion) •Time (and time intrusion) •Artifact (and artifact intrusion) •Emotions (and emotion intrusion) •Realworld pollution (ex end- time) •Abstract vs Realism storytelling •Finding common ground

The Horizon Project •Concept and design together with Fabel Kommunikation •Pedagogical LARP machine •Same base, different story •15-30 participants •4-8 hours (1-3 hours game time) •Teacher training seminars

The Horizon Games •On the edge of democracy •Left in the cold (on alienation) •About sexual health •Feeling Poverty

A Horizon Character Personliga fakta: Namn: Simon / Simone Mikko Ålder: 17 år Familj: Mamma och pappa. Bakgrund: Mina föräldrar är skilda, men det gör mig inte så mycket. Jag försöker ta livet för vad det är och ta en dag i sänder. Jag bor hos pappa i hans stora villa och trivs rätt bra, man kan ha fester när man vill. Mamma bor i Frankrike och ibland hälsar jag på henne om sommaren. Om jag vore: Om jag vore ett instrument skulle jag vara en elgitarr Om jag vore ett djur skulle jag vara en hund Om jag vore en film skulle jag vara en romantisk komedi Om jag vore ett väder skulle jag vara en pulserande, varm sommarnatt I en konflikt: Tar jag snabbt illa upp. Jag tycker inte om att de ifrågasätter mig. Jag struntar i om andra har rätt. Men jag lägger mig om situationen känns alltför allvarlig. Styrka: Jag tycker om att umgås med människor. Svaghet: Jag behöver bekräftelse av andra hela tiden.

A Horizon Character Relationer: Daniel / Daniella Är sjyst, han / vi umgås ofta och han / hon brukar alltid hålla med mig. Vi har kul tillsammans, kanske för att vi är så lika trots att han / hon kommer från ett fattigare område än det jag växte upp i. Andre / Andrea Vad skall man säga? En riktig klassens clown, har alltid något skämt på gång och är sällan allvarlig. Kan bli jobbig i längden men är rolig för det mesta. Mattias / Martina Jag tycker synd om honom / henne som kommer från den fattigaste stadsdelen i staden. Han / Hon verkar ha ett behov av att umgås med mig för att få status. Det är helt okej, han / hon vågar aldrig säga mot mig så vi har rätt roligt ihop. Erik / Erika Är en liten räddhare, men verkar nästan vilja vara svag. Han / Hon vågar inte ta ställning till något och det känns nästan som om han / hon får skylla sig själv när folk retar honom / henne. Detta har hänt: Äntligen har det blivit dags för klassresa! Ni har sparat pengar i två år och ska nu äntligen åka. Det finns fortfarande några olika förslag på resmål, antingen Frankrike eller till Prag. Vilket det blir ska ni bestämma när ni nu har klassråd. Resan går med tåg och du ser verkligen fram emot att få åka. Resan dit är ju halva nöjet och du planerar redan vad ni ska göra på tåget. Bara man hamnar med rätt personer. Ni vill definitivt åka till Prag! Du och vännerna har tidigare funderat på att åka dit själva, och nu när en sån här chans kommer tänker ni inte missa den. Tillsammans tänker ni försöka få alla att inse att Prag är det roligaste resmålet. Om alla andra vill åka till Paris så kan ni acceptera det, men helst av allt vill ni till Prag. Du vill helst av allt åka i tågkupén tillsammans med Daniel / Daniella och Andre / Andrea. Du tror att ni kommer ha roligt ihop och därför vill du slippa Mattias / Martina och Erik / Erika, de är okej, men om ni skall iväg på klassresa vill du ha så roligt som möjligt, och de brukar kunna förstöra den roliga stämningen. Jag var väldigt full förra helgen och jag tror jag sa att jag skulle bli lika full på klassresan. Hoppas ingen hörde mig, kanske några av mina vänner gjorde det, men det spelar ingen roll, bara inte någon annan gjorde det.

Thanx! Carl Heath