Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation 19.4.2013 Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
Uppgifterna är lösta med Microsoft PowerPoint programmet
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Praktikpass ombord på Cantella 2. Sjökort 932 med specialer.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2014Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation.
Väder.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014 Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar Den i examen använda motorbåten.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation exempellösningar.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Examen i skärgårdsnavigation Modellösningar
1 Copyright Finlands Navigationsförbund 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation lösningar Den.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,2 m och höjd 3,4 m. Till.
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Presentationens avskrift:

Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation 19.4.2013 Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö- VHF, GPS och radar. Väderrapporten för sjöfarande 19.7.2004 kl 7.50. Utsikterna fram till i morgon bitti: Finska viken, västlig till sydvästlig vind 4-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6°O om inte annat nämns i uppgiften.

tidskillnad ≈3h efter HW 19.7.2004 kl. 12.20 är din position 59°27,0’N 023°31,0’O. Du planerar din rutt mot havsfyren Osmussaar. a) Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) 19.7.2004 HW 09.23 3,1 m MRs=4,0m LW 15.31 0,3 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,8 m (neap) HW tid 09.23 Sökt tid 12.20 tidskillnad ≈3h efter HW Ks= 270°

Vilken är kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan och den västliga vinden förorsakar en avdrift på 5°? Din fart är 6 knop (3p). Kgv = 176 a = + 5 K = 181 m = -6 Km = 175 d = + 4 Kk = 179 När passerar du latituden 5920,0’N? (1p) Kög = 209 Dög = 8 M Fög= 6,8 kn Fgv = 6 kn Fög = 6,8 kn Kög = 209 Framme kl. 13.31 Ks = 270 Kgv = 176 Fs = 3,6kn

Beräkna med bestickräkning kurs och distans! (2p) Frånseglad ort är 59°40,0’N 024°16,5’O. Du är på väg till positionen 59°25,0’N 023°34,5’O. Beräkna med bestickräkning kurs och distans! (2p) Utseglad ort: 5940,0’N 02416,5’O Inseglad ort: 5925,0’N 02334,5’O D.lat: - 15,0’ S D.lon: - 42,0’ V Tabell 2; m = 1,970 Tabell 3; dep/D.lat = K = S 55 V  Kög = 180 + 55 = 235 Tabell 1; kurs 55, D.lat 14,9 och dep 21,3  Distans= 26M

K = 235 K = 235 Rita in rutten i sjökorten. (1p) 5940,0’N 26 M K = 235 5925,0’N 02334,5’O

Kk = 010o d = - 1o Km = 009o m = + 6o K = 015o K = 015 sv = + 90o Bestickpunkten är 5939,7’N 02455,0’O. Havsfyren Keri pejlas 45° om styrbord klockan 14.00 och tvärs om styrbord klockan 14.25. Båtens kompasskurs är 010° och farten 6 knop. Vilken är din position klockan 14.25? (1,5p) Kk = 010o d = - 1o Km = 009o m = + 6o K = 015o K = 015o 59°42,6’N 024°56,5’O 2,5M B = 105o Bp K = 015 sv = + 90o B = 105o Fart = 6kn Tid = 25 min

K = 272 m = (+)-6 Km = 266 d = (+)-8 Kk = 258 59°42,6’N Du fortsätter din resa mot havsfyren Tallinnamadal. Vilken är kompasskursen? (1,5p) 59°42,6’N 024°56,5’O K = 272 K = 272 m = (+)-6 Km = 266 d = (+)-8 Kk = 258

Kk = 220 d = + 1 Km = 221 m = + 6 K = 227 Bk = 098 d = + 1 Bestickpunkten är 59°43,5’N 024°37,5’O. Du styr kompasskurs 220° och farten är 6 knop. Klockan 15.05 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Tallinnamadal i kompassbäring 098° och klockan 15.40 havsfyren Naissaar N i kompassbäring 173. Vilken är din position klockan 15.40? (3p) Kk = 220 d = + 1 Km = 221 m = + 6 K = 227 Bp B = 105 3,5M 59°41,4’N 024°30,8’O B = 105 Tallinnamadal Bk = 098 d = + 1 Bm = 099 m = + 6 B = 105 Naissaar N Bk = 173 d = + 1 Bm= 174 m = + 6 B = 180 Fart = 6kn Tid = 35 min K = 227 B = 180

Bk = 328 d = +9 Bm= 337 m = + 6 B = 343 Bk = 033 d = +9 Bestickpunkten är 59°57,0’N 025°38,0’O. Du styr kompasskurs 270° och farten är 6 knop. Klockan 17.00 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Kalbådagrund i kompassbäring 328° och klockan 17.30 pejlar du den i kompassbäring 033°. Vilken är din position klockan 17.30? (2p) Kl. 17.00 Bk = 328 d = +9 Bm= 337 m = + 6 B = 343 Kl. 17.30 Bk = 033 d = +9 Bm = 042 m = + 6 B = 048 Kk = 270 d = + 9 Km = 279 m = + 6 K = 285 B = 048 B = 343 K = 285 B = 343o 3M Fart = 6kn Tid = 30 min Bp 3M 59°57,3’N 025°31,6’O

B = 040 m =(+) -6 Bm= 034 -Bk = 028 d = + 6 B = 040 Din bestickpunkt är 60° 03,0’N 025°16,6’O. Då du korsar 9 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Söderskär, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 028°. Reservkompassen visar kompasskurs 220°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 040 m =(+) -6 Bm= 034 -Bk = 028 d = + 6 B = 040 För kompasskursen 220° Är Fluxgate-kompassen en magnetkompass?(1p) Ja!

7. Vad är vattendjupet i Hangö hamn 19.7.2004 klockan 09.23, då djupet enligt sjökortet är 2,4 meter? (1p) HW 3,1 m Djup enligt sjökortet 2,4 m Totaldjup 5,5 m Totaldjup 5,5 m Djupgående - 2,1 m Djupmarginal 3,4 m Vad är djupmarginalen, om fartygets djupgående är 2,1 meter (1p) LW 0,3 m Djup enligt sjökortet 2,4 m Totaldjup 2,7 m Djupgående - 2,1 m Djupmariginal + 0,6 m Kan vi avgå från hamnen klockan 15.31? (1p) Ja

8. Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel. Oikein Väärin Radarantennen är en reflektor, som har en vinkel i horisontalplanet (lobvinkel) på ca 2-7 grader. Ju bredare lobvinkel desto bättre kan radarn urskilja bredvid varandra stående föremål (1p) Radarn är en anläggning som utsänder radiofrekventa signaler (1p) Sjunkande lufttryck betyder att ett lågtryck närmar sig (1p) Gyrokompassen är beroende av jordens magnetfält! (1p)

9 Hur bildas advektionsdimma? (1p) Advektionsdimma uppstår då var och fuktig luft strömmar över ett kalt hav. Förklara kort vad menas med fartygets radiostation? (1p) Med fartygets radiostation menas alla sjöradiosändare och –mottagare ombord på fartyget, såsom sjö-VHF, radar och DSC-apparat (digital selektivanropsapparat) mm. Hur uppstår sjöbrisen? (1p) Sjöbrisen (havsbrisen) uppstår vid klart väder då solen värmer havet och landmassan. Landmassan värms fortare. Då landmassan värms upp, värms också den ovanförvarande luftmassan upp. Den varma luften stiger uppåt och det bildas ett luftunderskott. Luftunderskottet ersätts med kall luft från havet samtidigt som det övre, varma luftlagret rör sig från land mot hav .