Moln – en Learning study Sjöstadsskolan, ht -09

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KLIMAT.
Advertisements

Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Meteorolgiska undersökningar i skolan
E n e r g i.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Atomer Det finns lite över hundra olika sorters atomer. Av dessa atomer kan det bildas nästan hur många ämnen som helst.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Naturvetenskapligt förhållningssätt
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Geografi - Hur har naturen har skapats.
Väder klimat.
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Väder, klimat och växtlighet berör alla
Meteorologi Läran om vädret.
Värme och väder del 2.
Meteorologi Läran om det som svävar i luften
Meteorologi Läran om vädret.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vatten är liv.
Vatten.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
VALLE VATTENDROPPE AV: MADELEINE SUNDQVIST.
Vattnets kretslopp.
Vi som genomfört denna Learning study är:
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
KLIMAT.
Olika energiformer Energiprincipen
Värme.
Vatten är liv Av: Ludvig Nahnfeldt.
Livsviktigt Skriva/Läsa A2.1
Abiotiska faktorer Icke levande faktorer.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
Svar på arbetsuppgifter
Åska Moln Nederbörd Fronter Vind 1pt 1 pt 1 pt 1pt 1 pt 2 pt 2 pt 2pt
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Ljus.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är alltså en form av energi.  En viss temperatur hos ett.
Jordens energibalans.
Kolets kretslopp.
Ekosystem, repetition. Ekosystem kan beskrivas utifrån levande och ej levande faktorer. Det finns ekosystem på land och det finns ekosystem i vatten.
Kvävets kretslopp.
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Ekosystem, repetition. Ekosystem kan beskrivas utifrån levande och ej levande faktorer. Det finns ekosystem på land och det finns ekosystem i vatten.
Meteorologi Vad bli det för väder?.
Akvatiska och terrestra system
Klimat- och vegetationszoner
Livets utveckling Livets uppkomst.
Hur kan det blåsa? Varför svalnar en kopp choklad när den får stå? Hur kan vi spara värmen i husen? Vad är dimma?
Meteorologi Väder är en kombination av lufttryck, temperatur, luftfuktighet, molnighet, nederbörd och vind.
Klimat och väder. Nästan all energi på jorden kommer ifrån solen. Det är solen som är motorn i hela vädersystemet. Nästan allt ljus passerar atmosfären.
Rymden jorden Vår planet heter Tellus. månen Tellus har en måne.
Vid sjön. Sötvatten Inte salt vatten Sjövatten kallas sötvatten.
Vad finns det för anledning till att det regnar och snöar?
Väder.
Syns inte men finns ändå
Veckans fördjupning handlar om något väldigt viktigt. Vet du vad
Luft och Vatten.
Vår jord Geografi åk 4.
Meteorologi Läran om vädret
- Luften är en blandning av gaser
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Vatten.
KLIMAT OCH VÄDER.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Tvärgruppsarbete inför provet nästa tisdag
Presentationens avskrift:

Moln – en Learning study Sjöstadsskolan, ht -09 My Albrektsson Angelina Maric Annika Nordahl Gunilla Pettersson Berggren

Lärandeobjekt Moln Förmodade kritiska aspekter Vattnets former Temperatur Ånga- kondens Dimma- moln

Förtest Vad finns i ett moln? Var kommer moln ifrån? Vart tar molnen vägen?

Analys av förtest, kritiska aspekter Moln innehåller vatten Vatten finns inte bara i hav och sjöar Moln har inte en absorberande substans Moln är inte en konstant företeelse

Ånga Värme och fukt från handen Dimma

Kritiska aspekter lektion 1 Avdunstning vid låga temperaturer Vattenånga osynlig, kondens syns Väder har med solen att göra Variationsmönster hos vatten konstant, temperatur varierar

Frågorna från förtest Öken, torr-fuktig luft

Kritiska aspekter lektion 2 Klumpar ihop sig - luckras upp Föroreningar, rök, molnfabriker Avdunstning från levande varelser, mark

Ånga Kondens Åska Moln försvinner upp i rymden

Kvarvarande kritiska aspekter Ånga-kondens Moln försvinner i rymden, seglar runt jorden Absorberande substans

Slutlig analys och resultat - Kunskapen hos eleverna Solen Vatten Temperaturskillnader Avdunstning

Kontakt gunilla. pettersson-berggren@utbildning. stockholm Kontakt gunilla.pettersson-berggren@utbildning.stockholm.se Sjöstadsskolan Hammarby allé 74-76 120 64 Stockholm Tel: 08-508 425 10, Fax: 08-508 425 37 e-post: sjostadsskolan@utbildning.stockholm.se Hemsida: www.sjostadsskolan.se