”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Teknisk psykologi – design för användaren
Advertisements

Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Att skriva sig till läsning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Skapa ideala kundprofiler
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Summering av brainstorm 2
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
svart - mellan dröm och verklighet
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Att bygga en fungerande webbplats
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Design/eget företagande
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Workshop för GIS samordnare
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Lojalitetssystem för Hallunda Centrum
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Grafisk profil.
En PowerPoint om PowerPoint
”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
Välkommen till Del 1.
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Studieteknik och inlärning
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Vittert vetande om webbdesign
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Yrken inom Datorteknik
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Nya Karolinska Solna – framtidens universitetssjukhus
Utvärdering & design av ett interaktivt användargränssnitt tabussen.nu H. Lewandowska, E. Rönnberg, L. Widman.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Kommunikation.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Företags-namn Produkter och tjänster
Omställningen av hälso- och sjukvården
Helhet och allsidighet
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Vårstädning med Fabrikam
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder vi? •Vilka modeller arbetar vi från? •Död åt parallell publicering •

ROBERT RYBERG •Chef digitala medier på Magazine AB •Författare till Grafisk Kokbok •Lärare på diverse skolor •Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray

UPPDRAG •Nordens ledande designbyrå •30 tryckta och 10 webbtidningar •Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar •Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. •Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. •Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.

svart - mellan dröm och verklighet MELLAN DRÖM OCH VERKLIGHET

DRÖMMEN OM PARALLELL PUBLICERING •”All information i en hink hos grafiska företaget” •Alla kanaler kräver olika innehåll •Vilka lösningar finns?

DRÖMMEN text film ljud bild tryck webb tv radio

VERKLIGHETEN text film ljud bild tryck webb tv radio

OLIKA MEDIER tryck webb tv radio linjärt användande kvalitativ bild långläsning var man vill olinjärt användande animerad bild skummande läsning framför datorn linjärt sporadiskt film text för läsning i soffan linjärt sporadiskt kvalitativ bild dramtiserad läsning med radion vid örat

RELEVANS nytta mervärde

svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG

MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa AB Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard Ikea International A/S ITT Flygt Journalisten Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Vin & Sprit AB Volvo

VAD GER FRAMGÅNG? •Leva upp till läsarens förväntan •Relevant innehåll •Nytta och mervärde! •Vara nära läsaren •Anpassat till webben •Interaktivt •Uppmuntra delaktighet (Community)

TEKNIK FÖR FRAMGÅNG •Enkel att använda •Tillåter interaktivitet •Lätt att bygga ut och förändra T I DD

RESURSER FÖR FRAMGÅNG •Dedicerade personer •En bra publiceringsmodell •Satsa på förarbetet •Både informations- och teknikkunniga

VILKA ÄR PROBLEMEN? •Kunderna fast i traditionellt tänkande •Blir ett sidoprojekt - liten budget •Tro om att det går automatiskt •Tro om att parallell publicering finns

svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

TEKNIKEN VI ANVÄNDER •Eget Modulbaserat Publiceringssystem (ännu inget namn) •Öppen lösning •Flexibelt •Standardkomponenter •Standardkommunikation •Bygger på SQL-ODBC /dll:er eller ASP främst på NT.

KRAV PÅ INNEHÅLLET •Text (läsning sker annorlunda) •Bild (låg upplösning och litet format) •Designen och layout (begränsad) •Arbetsflödet för webb är unikt

MODELLER •Bara en kanal •Två kanaler med samma innehåll •Olika innehåll •Både och •Bästa vägarna?

svart TVILLINGAR & SYSKON MAGAZINES VÄG

ETT ENSAMT BARN W W W W #1 #2 #3 #4

ENÄGGSTVILLINGAR WTWT #1 #2

ENÄGGSTVILLINGAR Kejsarsnitt TW TW #1 #2

TVÅÄGGSTVILLINGAR T W Funktionalitet för mervärde #1

SMÅSYSKON T Kontinuerlig utgivning på webben samlas i tryck #1 W W W W

KOMPISAR T W #1 T W #2 T W #3

BOLLPLANKET TTT W #1 #2 #3

PUSH / PULL T W L L L L L L L L

VAD KRÄVS? •Utnyttja webbens styrkor och funktioner •Ta hänsyn till webbens svagheter •Avsätt arbete speciellt för webben •Nytta och mervärde

FRAMTIDEN? •Bättre mediaanpassning •Personliga tjänster •Hård nischning •Nya finansieringssätt •Samband

svart HCI GUI GRÄNSSNITT

GRÄNSSNITT •Vad är ett gränssnitt? •Varför tänka på detta •Design på webb / traditionell grafisk form

VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? •In- och utmatning samt återkoppling •Grafisk Kommunikation •Ska vara konsistent •Ska vara konventionellt •Ett verktyg att användas För att maximera användbarheten!

ETT BRA GRÄNSSNITT •Gå snabbt att lära •Hjälpa användaren att utföra och förstå •Datorn ska inte verka dum •Användaren ska inte känna sig dum •Ge få misstag •Designen är sällan målet •Trygg miljö bra •Visa möjligheterna

VIKTIGAST •Överblick •Navigation •Position •Avsändare •Datering •Kontakt

TYPER AV INTERAKTION •Kommando •Inmatning •Manipulation •Återkoppling

VAD NÄR? •Effektivitet/Lärbarhet •Känna igen/Komma ihåg

STRUKTURMODELLER •Hypertext •Hierarki •Flerval •Flöde •Frågor och svar •Svart låda •Kombinationer •Metaforer då?

NAVIGATION •7 länks-regeln •Ett klick till sök, hjälp och karta •Läka rätt •Adressen ska leda rätt •Kombinera nav, pos och överblick

BILDER •Skarpa och tydliga •Beskär fram det viktiga •Symbolbilder •Snabba (”speca” bredd och höjd) •Effekter förvirrar

FÄRG •Länkfärg •Symbolik •Indelning av sidan •Navigation •Färgsatt text •Kulöromfång •Färgblindhet

TEXT ÄR SVÅRT •Besökarens vill inte läsa •Läsaren är otålig •Läshastigheten är låg

HUR SKRIVER MAN? •Kort = Hälften •Ett budskap per mening •Hierarkiskt •Dela upp logiskt •Sammanfattande •Hjälpsamma rubriker •Bara det som syns finns

HUR TYPOGRAFERAR MAN? •Ej kursivt eller understruket •Fetstil bra •Punktuppställningar •Skärpa och kantutjämning? •Ej kantutjämning? •Pixelfixa?

NO FRAMES •Bokmärken fungerar ej •Titel fungerar ej •URL visas ej •Utskrifter blir ofta fel •Rullningslister tar plats och stör

VALSITUATIONER •Metafor/Knappar •Snabb/Effektfull •Upplevelse/Nytta •Titta/Interagera •Profil/Experimentell •Generell/Personanpassad •Erfaren/Oerfaren •Öppen/Teknikkrav

ARBETSGÅNGEN •Behovsanalys •Prioritering •Informastionsstrukturering •Utformning av Gränssnitt •Testning •Drift •Utvärdering

VERKTYG •Informationsarkitektur •Hur kan man arbeta •Strukturskisser •Dispositionsdesign •Interaktionsmodeller •Lapptest •Video •REAL

CYKLER •Gissa och behovspröva •Testa •Omvärdera •Dra nytta av erfarenheter

svart

robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm