SIF Avel Allmöte i Margretetorp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
1. Varför finns det pengar?
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Arkitektbyrå Tiina Holmberg
Kapitel 13, Likviditet.
Svenska som andraspråk
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Konferens och evenemang
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Musik & kommunikation 50p.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SAMHÄLLSEKONOMI.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Hälsa och Kondition.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SPORT SPORTEN FYLLER STORA ARENOR Göteborg Horse Show – åskådare Falsterbo Horse Show åskådare Stockholm International Horse Show.
Ta Dig tid….
Riktlinjer för presentationer
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Få ut mer av ditt sparande
Ett projekt med Funka och Språkrådet finansierat av Internetfonden Automatiska översättningar Susanna Laurin
Affärsidé - företagets vägvisare
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Mattis Bergquist
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
1:a Möte Offert process Avsluts process
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Historia och Organisation
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
”Planerarens synpunkter” Lärkkulla Stefan Wasström ÖB VVS-ingenjör och hemma från Ingå Tidigare erfarenhet av allmän VVS-planering Nu avloppsplanering.
Enkät undersökning Åsebo RS 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING ÅSEBO RIDSÄLLSKAP 2010.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Epidemiologi Resistensproblematik Råd Information
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1 Slutliga AVELSMÅLET = EX-2E e.Aerostar-Valiant-Cit.Jet över 100 ton mjölk o 8 kalvar.
Hej alla glada elever och föräldrar i Östadkulle Ridklubb! Vi har nu uppdaterat medlemsregistret och fått tillgång till allas mailadresser. Syftet med.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Hälsa och Kondition.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Informationsmöte Näshultagården
Ta Dig tid… Ta Dig tid att älska… Det är den eviga ungdomens hemlighet
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Gæðingakeppni Vanlig tävlingsform på Island Handlar om mest om hästen – en gæðingur Liknande skala som i avel från 5-10 Eget reglemente Spö får ej användas.
SIFs Valberedning Göran Fernsund November 2018 SIFs Valberedning 2018
Presentationens avskrift:

SIF Avel Allmöte i Margretetorp 2013.02 16

Avel av Islandshästar Det handlar om: Marknadsföring Försäljning Inridning & Visningar Uppfödning Förbättring av avelsmaterialet Vår utmaning är att bli ännu starkare inom alla dessa områden! Helhetssyn och ständiga förbättringar……

Marknadsföring synpunkter från Margretelund Skapa gemensamma marknadsplatser, saluvisningar. Utveckla marknadsplatser på nätet typ HestNet Länka SIF hemsidor till andra hemsidor t ex. Tilde Hök Ta fram en hanbok ”Hur köper jag rätt häst”. Fler mötesplatser där potentiella säljare och köpare möts Visa upp våra fantastiska hästar där potentiella kunder finns (Globen, Falsterbo, Centrala Stockholm, Is-tölt på lokala arenor etc.). Det skall vara show när vi visar våra hästar. Bra speaker, tempo, musik …ja allt som ger publiken en positiv känsla. Stärk Islandshästens Image ”En stark, modig och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är samarbetsvillig och arbetsvillig, med taktrena spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare”

Försäljning av Islandshästar

Försäljning Det får inte vara en ”hemlighet” att vi har BRA hästar i Sverige Avlar man måste man kunna SÄLJA Svaga Säljare & Svaga köpare och ett stort kunskapsbehov! Ta betalt för kvalitet! Inköpspriset är en liten del av totalkostnaden för en häst under sin livstid. Bearbeta marknaden så att efterfrågan blir ännu större på meriterade 4-5 åringar. Uppfödningskostnaden blir annars för hög. Anpassa utbudet/säljprocessen efter målgrupp Motionsryttare Ungdomar Tävlingsryttare Kvinnor Män

Uppfödning och visning av hästar

Uppfödning Avla på bra ston, ston som du älskar att rida på. Bedömning viktigt för selektering av avelsston. Välj rätt hingst ”Så BRA/DYR du har råd med” Bra lynne är ett ”SKALL -krav”. Fler och fler gårdar lever på att föda upp andras hästar för att få en ”storflock”. Breeding Academy i Danmark är ledande i många avseenden. Besök rekommenderas! Har jag tillräckligt bra hästar i hagen? Var ärlig och sortera bort det som är dåligt! Behöver vi en ”avelskonsult”? Ta råd av oberoende kunniga personer i avelsfrågor. Råd är billigt i jämförelse med felsatsningar.

Avelsvisningar Avelsbedömningarna skall vara BRA för åskådarna! Informativa och underhållande. Minst 20% av våra hästar bör vara bedömda. Vi har en bit kvar till det målet… De senaste 20 åren har snittet höjts från 7.40 till 7.75 ….prognos 2032 år 8.10… Bra Danska avelsbedömnings -videos finns. Varför åker svenskar till Tyskland och visar sina hästar. Bra banor, bra hästar, bra stämning! Satsa på Travbanor för visningar, bra infrastruktur, bra banor… Förr var visningarna mera fest, musik, underhållande speaker, mm. Vi har en förbättringspotential… Fler hästar bör kunna tränas av sina ägare under överinseende av en professionell tränare. Ett utbildningsbehov som finns på marknaden. Endast proffstränare kan göra hästen ”rättvis” på en visning Utbilda fler duktiga ryttare som kan visa hästar Avelschampionatet som nu integreras i SM-programmet är ett steg i RÄTT riktning.

Det mesta kan bli ännu bättre Vad skall vi fokusera på 2013?

Har du synpunkter kommentarer hör gärna av dig till någon av oss! Ordförande Jan-Erik Karlsson, Amnö Gård, 74599 Enköping Mail: jan-erik.karlsson@amnogard.com Sekreterare Lena Ehrling Kumminvägen 66 70218 Örebro Mail: lena.ehrling@hrimfaxi.net SIF:s ledamot Göran Montan , Box 13, 29702 Everöd Mail: goran@mhof.se Viktoria Östlund , Klubbacken 30 , 12939 Hägersten Mail: viktoria@islandshestar.net Katarina Tegholm , Gånarps ängaväg 71, 26291 Ängelholm Mail: katarina@tegholm.se Jan Lockwall, Söderby Strömbro152, 74010 Almunge Mail: carina.lockwall@agria.se Suppleant. Jörgen Backman, Hörnsjö 233, 91490 Nordmaling Mail: jorgen.21@telia.com Avelsledare: Göran Häggberg goran.haggberg@telia.com