Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Varumärket Luleå kommun
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Medborgarundersökning Tyresö Våren Medborgarundersökning  Tyresö och 35 andra kommuner  Sedan hösten 2005 har 130 kommuner deltagit i undersökningen.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nöjdhetsmätningar invånare se Region Kronoberg
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
1 SÖDERTÖRNSKOMMUNERNA SAMVERKAR Kultur och fritid.... uppskattas av medborgarna men varför?
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Medborgarundersökningen 2009 Vad tycker Sölvesborgarna om Sölvesborg?
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Presentationens avskrift:

Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar Bild 4-11 Modellens uppbyggnad Bild 12-13 Medborgarundersökningen i Mjölby Bild 14-24 Nöjd Region-Index Bild 25-35 Nöjd Medborgar-Index Bild 36-43 Nöjd Inflytande-index Bild 44 Sammanfattning Bild 45-46 Att arbeta vidare med Bild 47 Redovisning av synpunkter

Medborgarundersökning 2007 Allmän information om SCB:s medborgarundersökningar SCB erbjuder årligen Sveriges kommuner att delta i SCB:s medborgarundersökning. Sedan undersökningen startade 2005 har 156 kommuner deltagit. Av dessa har 38 deltagit mer än en gång. Kommunerna kan välja att delta antingen i vårens eller höstens undersökningsomgång. Sammanlagt 53 kommuner deltog i undersökningen hösten 2007. Under året 2007 deltog sammanlagt 89 kommuner.

Medborgarundersökning 2007 3 3 Medborgarundersökning 2007 För att förstå resultatet av medborgarundersökningen behövs en inledande genomgång av modellens uppbyggnad.

4 Modellens uppbyggnad Medborgarundersökningen består av tre huvudområden som i sin tur består av underområden (faktorer). För varje huvudområde erhålles ett index: A.) Nöjd-Region-Index. Betyget på kommunen som en plats att bo och leva på. Frågor om arbetsmöjligheter, kommunikationer m.m. B.)Nöjd-Medborgar-Index. Betyget på de kommunala verksamheterna. C.) Nöjd-Inflytande-Index. Betyget på möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.

Utbildningsmöjligheter 5 Modellens uppbyggnad Varje huvudområde/index består av underområden - faktorer. T ex Nöjd-Region-Index (Mjölby kommun som en plats att bo och leva på) består av följande underområden - faktorer. NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter

6 Modellens uppbyggnad Varje faktor mäts i regel med flera frågor (indikatorer) som alla behandlar aspekter av det område som avses. De svarande sätter sina betyg på frågorna utifrån en 10-gradig skala där 1 är lägsta betyg och 10 är högsta betyg. Betyg 1-4 kan betraktas som ett ej godkänt betyg. Exempel Miljö I allra högsta grad nöjd Inte alls nöjd Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… …hur trivsam miljön är? …landskapet och naturen? …parker, grönområden och strövområden? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10          

Modellens uppbyggnad Indexberäkningar 7 7 Modellens uppbyggnad Indexberäkningar I databearbetningen omvandlas medborgarnas betygssättning till en ny skala som går från 0-100. Ju högre värdet är desto bättre betyg har kommunens medborgare gett åt sin kommun. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända. Av materialet går det att utläsa Mjölby kommuns medelvärden och jämföra dem med de andra undersökta kommunerna under 2007. Det går även att utläsa hur betygen har fördelats. På SCB:s hemsida återfinns resultat från samtliga de kommuner som sedan 2005 valt att genomföra en medborgarundersökning.

Modellens uppbyggnad Effektmått 8 Modellens uppbyggnad Effektmått Effektmåtten fås via en analysmodell utan att direkta frågor ställs om faktorns betydelse eller liknande. Däremot ställs, inom varje huvudområde/index, några frågor som ligger till grund för helhetsbetyget för det området. T ex; ”Hur nöjd är du med din kommun i dess helhet som en plats att bo och leva på?” Effektmåttet är ett mått på samvariationen mellan faktorn och helhetsbetyget baserat på svaren från kommunens egna invånare. Effektmåttet anger vilken förväntad påverkan på helhetsbetyget som en förändring av faktorns betygsindex skulle innebära.

Prioriteringsmatrisen 9 Modellens uppbyggnad Prioriteringsmatrisen I den s k prioriteringsmatrisen (korsdiagrammet) placeras modellens faktorer in med hänsyn till sina betygsindex och sina effektmått. Ju högre upp i diagrammet en faktor ligger desto nöjdare är medborgarna med faktorn. Ju längre åt höger en faktor ligger i diagrammet desto större påverkan förväntas en förändring av dess betygsindex ha på helhetsbetyget.

Modellens uppbyggnad Prioriteringsmatrisen, fortsättning... 10 Modellens uppbyggnad Prioriteringsmatrisen, fortsättning... Matrisen har en mittpunkt för medelindex och medeleffekt utifrån kommunens resultat. På så vis bildas fyra områden med olika prioriteringsgrad. För att förbättra sitt helhetsbetyg bör man prioritera faktorer som ligger långt ner till höger i matrisen d v s med relativt låga betygsindex i kombination med höga effektmått.

Modellens uppbyggnad I medborgarundersökningen ges det även 11 Modellens uppbyggnad I medborgarundersökningen ges det även utrymme för de svarande att lämna egna synpunkter. Cirka 156 sådana synpunkter inkom. De presenteras senare.

Medborgarundersökning 2007 12 Medborgarundersökning 2007 Om medborgarundersökningen i Mjölby kommun Enkäten skickades ut till 1000 invånare bosatta i kommunen i åldersgruppen 18-84 år. Andelen svarande i kommunen är 62% (=. Vid en jämförelse med andra kommuner ligger svarsfrekvensen på genomsnittlig nivå.) Undersökningsperiod var hösten 2007 (18 sept till 6 nov) Enkäten delades ut per post. 3 påminnelsebrev skickades ut.

Medborgarundersökning 2007 13 Medborgarundersökning 2007 A.) Medborgarnas betyg till Mjölby kommun som en plats att bo och leva på (Nöjd-Region-Index) blev 65 (Genomsnittet för de 89 kommuner som deltog under år 2007 blev 64). B.) Medborgarnas betyg till Mjölby kommuns verksamheter (Nöjd-medborgar-Index) blev 58. (Genomsnittet för samtliga kommuner i höstens undersökning blev 55) C.) Medborgarnas betyg till inflytandet i Mjölby kommun (Nöjd-Inflytande-Index) blev 42. (Genomsnittet för de 89 kommuner som deltog under år 2007 blev 41.)

Medborgarundersökning 2007 14 Medborgarundersökning 2007 A. Nöjd-Region-Index

Medborgarundersökning 2007 15 Medborgarundersökning 2007 A. Nöjd-Region-Index NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Medborgarna betygsätter kommunen som en plats att bo och leva på.

A. Nöjd region-index Medborgarna i Mjölby kommun ger: 16 A. Nöjd region-index Medborgarna i Mjölby kommun ger: ...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Utbildningsmöjligheter Miljö Fritid ...lägre betyg än sitt medelindex åt främst : Trygghet Arbetsmöjligheter Kommunikationer

Jämförelse med kommuner i samma storleksklass 17 A. Nöjd region-index Jämförelse med kommuner i samma storleksklass

18 A. Nöjd regionindex Faktorerna Bostäder, Miljö, Kommersiellt utbud och Fritid har störst betydelse för förbättring av helhetsbetyget NRI.

Resultat utifrån bakgrundsfrågor A. Nöjd Region-Index Resultat utifrån bakgrundsfrågor De som bor i kommunens centralort är något nöjdare än de som bor i annan tätort eller utanför tätort förutom med faktorn Trygghet där de som bor utanför tätort ger högst betyg på faktorn. De som har bott i kommunen kortast tid eller längst tid är något nöjdare. De som åker med kollektivtrafiken 1-3 gånger i veckan ger högre betyg på faktorn Kommunikationer än de som åker oftare eller mer sällan.

Medborgarundersökning 2007 B. Nöjd-Medborgar-Index

B. Nöjd Medborgar-Index 26 26 B. Nöjd Medborgar-Index NMI Äldreomsorgen Stöd för utsatta personer Gator och vägar Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Gymnasieskolan Grundskolan Förskolan Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten Medborgarna betyg- sätter de kommunala verksamheterna.

B. Nöjd-Medborgar-index Medborgarna i Mjölby kommun ger: Högre betyg än sitt medelindex åt främst: Räddningstjänsten Vatten och avlopp Förskolan ...lägre betyg än sitt medelindex åt främst : Stöd för utsatta personer Äldreomsorgen Fritid - kultur

B. Nöjd-Medborgar-index Jämförelse med kommuner i samma storleksklass

B. Nöjd Medborgar-Index Faktorerna Renhållning, Gator och vägar, Äldreomsorgen, Miljöarbete, Räddningstjänsten, Fritid- Idrott och Fritid- Kultur har störst betydelse för förbättring av helhetsbetyget NMI.

B. Nöjd Medborgar-Index Resultat utifrån bakgrundsfrågor De som tillhör den äldsta åldersgruppen är något nöjdare. De som arbetar inom förskolan och grundskolan är nöjdare med Förskolan respektive Grundskolan. De som arbetar inom äldreomsorgen är något nöjdare med faktorn Äldreomsorgen.

B. Nöjd Medborgar-Index Fortsättning… Resultat utifrån bakgrundsfrågor De som har haft kontakt med någon politiker i kommunen under de senaste 12 månaderna är något nöjdare än de som inte har haft kontakt med en politiker. De som har haft kontakt med någon personal i kommunen under de senaste 12 månaderna är något nöjdare än de som inte har haft kontakt någon personal.

Medborgarundersökning 2007 C. Nöjd-Inflytande-Index

C. Nöjd Inflytande-Index Medborgarna betygsätter möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter. NII Tillgänglighet Information, öppenhet Påverkan Förtroende

C. Nöjd Inflytande-Index Medborgarna i Mjölby kommun ger: Högre betyg än sitt medelindex åt främst: Information/öppenhet ...lägre betyg än sitt medelindex åt främst : Påverkan

C. Nöjd-Inflytande-index Jämförelse med kommuner i samma storleksklass

C. Nöjd Inflytande-Index Faktorerna Förtroende och Påverkan har störst betydelse för förbättring av helhetsbetyget NII.

C. Nöjd Inflytande-Index Resultat utifrån bakgrundsfrågor De som har haft kontakt med någon politiker i kommunen under de senaste 12 månaderna är något nöjdare än de som inte har haft kontakt med en politiker. De som har haft kontakt med någon personal i kommunen under de senaste 12 månaderna är något nöjdare än de som inte har haft kontakt någon personal.

Sammanfattning Nöjd-Region-Index: 65 Uppmärksamma: Bostäder och Kommersiellt utbud Nöjd-Medborgar-Index: 58 Uppmärksamma: Gator och vägar, Äldreomsorgen, Fritid - Kultur och Fritid - Idrott Nöjd-Inflytande-Index: 42 Uppmärksamma: Förtroende och Påverkan

Arbeta vidare med: Starta med modellstrukturbild och prioriteringsmatris Uppmärksamma faktorer med stor effekt och relativt låga betygsindex, dvs. de som hamnat i nedre högra delen av prioriteringsmatrisen. Även faktorer med höga betygsindex och stor effekt, dvs. de som hamnat i övre högra delen av prioriteringsmatrisen. Gå sedan vidare och studera utfallet, dvs. betygen på frågorna, för de olika faktorer som enligt prioriteringsmatrisen hör till de som bör uppmärksammas.

Resultatet av medborgarundersökningen Förvaltningar att besvara senast den 1 mars: Hur bedömer förvaltningen det kommungemensamma resultatet? Hur bedömer förvaltningen det förvaltningsspecifika resultatet och de synpunkter som inkommit? Vilka åtgärder planeras att vidtagas eller har vidtagits utifrån resultatet? Svaren kommer att sammanställas till en kommungemensam nivå. En rapport skrivs där resultatet av medborgarenkäten knyts samman med sammanställda svar. Ett förslag till handlingsplan läggs fram för fortsatt arbete på kommun- gemensam nivå.

Medborgarnas synpunkter Cirka 150 enkäter innehöll synpunkter som har grupperats i nedanstående kategorier: Om enkäten Politik/inflytande Utbildning Miljö Bygglov Allmänna synpunkter Teknisk verksamhet Trygghet och säkerhet Skolverksamhet Kultur och fritidsverksamhet Social- och omsorgsverksamhet