Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Tipspromenad om mat och klimat
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
~ Den första mobiltelefonen ~
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Mellankrigstiden.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Historiebruk.
Mall för företagspresentation Toveks bil
Tio handfasta argument
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Vad innebär val av vårdenhet?
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
En bransch med många ansikten….
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Kunskaper och förmågor FEK1
Hur kan man lösa miljöproblem?
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Block 4: Att driva företag
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Klok filosofi … ?.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Att upphandla utvärdering
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Ta ställning och handla!
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Vart tar pengarna vägen?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Flickors psykiska ohälsa
Kap 6: Marknadsstrategier
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Tillsammans räddar vi liv
Val av transport till resmålet.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
1800-talet.
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
En mobil växel olik alla andra
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
billån betalningsanmärkning
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Religion.
Presentationens avskrift:

Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet Framtidens bilhandel – design, miljö och utsläpp, value-for-money och tilläggstjänster Tillstånd och trender KTH 131009 Anders Parment, ek. dr. Stockholms universitet 5 länder o undersökt distr Presentera mig kort Civilekonom, juridik o pol mag o arbetar bl a vid LiU med forskning om bilbranschen sedan 1998 Jag återkommer gärna till er senare med mera… Samarbetar med E&Y Ej så mycket gruppundantag; men det mesta jag tar upp är mekanismer som verkar oberoende av GU

159 900

129 900

Hur fungerar en mogen marknad? Kräsna kunder Många alternativ Produkten måste vara differentierad för att skapa engagemang Flera substitutprodukter Produkten inte en högengagemangsprodukt för det stora flertalet Bilen ifrågasätt, fr a av miljöskäl

Många statusprodukter kommer och går... ...gasolgrillar... ...gåsjackor... ...platt-teve... ...iPod... ...iPhone... ...iPad... ...chartermål... ...men bilen består... ...fast biltypen växlar... Bilen har en svagare ställning än tidigare

Bilens roll i samhället i framtiden

Image – snart mindre viktigt?

Mjukvaran viktigare än hårdvaran

Value-for-money – en kontakt eller många? ► Kommer framtidens bilkonsument att åka till ett ställe – eller leta upp det billigaste...? Nybilsköp – inbyte av begagnad bil Försäkring Finans Service och reparationer Däck ► Hur kan olika delar kopplas samman i produkter som ger konkurrensfördelar? Vad vill kunden att försäkringen ska innehålla? Originalstämpel i serviceboken – betalar det sig? Garantier Vägassistans Ett ställe att åka till istället för flera Mjukvaruuppdateringar... ► Gäller även fleet-kunder

Bra upplägg? Exklusiva lokaler Vi servar medan du väntar Vi bjuder på frukost, lunch eller fika vid service Surfa gratis! Personlig servicemekaniker Kompensation om vi inte håller vad vi lovar

Men blir bilen en rolig produkt för färre? Högengagemangsprodukter bidrar till individens självförverkligande, image och livskvalitet Ny bil, semesterresa, terrass, nytt kök Lågengagemangsprodukter behöver man... ... försäkringar, service och reparationer, villalån, socker, mjölk... ► Kan kunden bli lika nöjd med försäkring, service och reparationer som vid bilköp?

Vad som ger status har ändrats... Traditionell kedja: Audi 100 GL5E Audi 100 CC Audi 100 2,3 CD Audi 100 2,8E Audi A6 2,6 Audi A6 2,4 Audi A6 2,8 FSI Men... Volvokombiandelen minskar stadigt, kanske det istället blir en: A7 3,0 TDI... En BMW X5 40d... En C220CDI Elegance... En begagnad E55 AMG eller en XC60...

Fler välbeställda kommer att köpa billigare bilar

Konkurrensdimensioner: bilköp Köpa annat märke hos åf Köpa annat märke hos annan åf Likadan bil hos annan åf Köpa annan modell Köpa bil utomlands Leasa bil Bilpool Köpa en begagnad bil privat Behålla gamla bilen ett tag till... Amortera på villan… Åka jorden runt Avstå från tjänstebil

Nästa generation bilkunder... Har vuxit upp i ett samhälle med: Många valmöjligheter – tidigt Ständig kommunikation Stora sociala nätverk Jobbar ständigt med sitt CV Auktoriteter ifrågasätts Stressas av andra saker Världen är närmare och mer transparent – nya möjligheter för talanger utan nätverk Nya kommunikationssätt

...är annorlunda än förra generationen 40-talister/baby boomers: förnuftskultur och samförståndsanda Funktionalism Bygga tillsammans Vara en god samhällsmedborgare Arbete som plikt Vårda och samla, inte slösa Vill inte erkänna att de är emotionella ► 40- och 50-talister är en del av Generation Y:s uppväxtmiljö ”När jag var ung jobbade jag 100 timmar i veckan, och delägarna var och spelade golf. Jag jobbar fortfarande 100 timmar i veckan, och nu är 80-talisterna och spelar golf.”

Tiderna ändras...

Vad händer med miljöfrågan? Den är självklar för unga! Jfr. uppväxtmiljö och synen på mp, utsläppsrättigheter, katalysator Allt vanligare att frågor om miljöhänsyn ställs vid anställningsintervjuer Autencitet – man måste leva som man lär ► Läget för olika drivmedel

En ny generation bilköpare

Bilen – en integrerad del av livsstilen

Bilmarknaden och framtiden Design, miljö och säkerhet Utvecklings- och tillverkningskostnader pressas – mer samarbeten under skalet Fler tilläggstjänster – mer helhetslösningar? Hyra/Prenumereration och försäljning i stadskärnor? Vilka värden kommer att gälla? Komfort, kvalitet och trygghetskänsla? Individualism eller gemenskap? Ungdomlighet och dynamik? Förnuft eller känslor? Lågt pris eller enkelhet och helhetslösningar? Miljö eller prestanda? ► Kanske som i USA: bilen utgör en mindre del av köparens inkomst, kostar mindre att köpa och är enklare i utförandet P308, Golf VI, E-klass 80-talets miljöengagemang

Frågorna Två tänkbara utvecklingsförlopp är a/ att konsumenter köper tjänster där de är billigast och därmed själva sammanställer en helhetslöning, och b/ att konsumenter föredrar helhetslösningar. Vilka trender talar för a/ resp. b/? Vilket av alternativen tror ni kommer att vara det som ”vinner” kampen om framtidens bilköpare? Gör en omvärldsanalys och identifiera fem till åtta viktiga faktorer som påverkar framtidens bilhandel. Personbilen har haft en central roll i samhället, både som transportmedel och som ”njutningsmedel” med flitig exponering i populärkulturen. Vad kommer att hända I framtiden? Leta fram en vetenskaplig (en bra populärvetenskaplig är ok för detta ändamål!) artikel om talar för att klimatfrågan är akut, och en som talar emot. Diskutera vad dessa olika bedömningar innebär för framtidens bilindustri och bilhandel.