Svenska Kraftnät, november Ediel- och avräkningskonferensen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyheter kring Ediel® Av Jan Owe.
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
Nordisk slutkundsmarknad
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
PETER Nicks Product Marketing Manager
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
GNS järnväg Håkan Sjöström
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
Saminvesteringsforum
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Nordisk sluttbrukermarked ”Året 2017 – en ny hverdag ?”
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Congestion management in the Nordic electricity market Elmarknadsrådet den 4 mars 2008  Elmarknadsgruppens konsultstudie  Hagman / Ea Energianalyse /
XML – ett annat format För överföring av information mellan stödsystem Av Jan Owe.
Systemdesign som process
Microsoft Dynamics AX (fd Axapta)
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Developments in Sweden Tommy Westerlund, PhD
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
EDIEL & avräkningskonferens
4/12/2017 5:44 PM Asset Management
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
Annika Winsth April 2017.
GDPR - General Data Protection Regulation
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Svenska Kraftnät, 24-25 november Ediel- och avräkningskonferensen En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Peter Kornmann, Vattenfall Norden 2010-11-10

En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Kundorienterad elmarknad 2015 Full harmonisering i norden I harmoni med utvecklingen inom EU (2020?) En kundorienterad marknadsmodell Kunden i centrum, vad tycker kunden? Resultat svenska kundundersökningar Enkelhet i alla led, för kunden och för marknadens aktörer Frågor

NordREG´s målsättning om en gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015 En mer kundorienterad elmarknad med hög grad av konkurrens mellan elhandelsföretagen Integrerad nordisk marknad effektivare än fyra nationella Ett steg emot integrerad europeisk elmarknad Unik möjlighet att hitta effektiva lösningar i olika frågor Övergripande mål Öppen för alla kunder Kundernas förtroende; samma konsumentskydd oavsett elhandelsföretagets hemvist Enkelt för elhandelsföretagen att verka i alla nordiska länder; låga instegsbarriärer Marknadsmodellen och processerna ska vara “future proof” Process mot en gemensam slutkundsmarknad 2015

Samma kundgränssnitt bör gälla i alla nordiska länder NordREG´s förslag 2010-09-23, konsekvenser av samfakturering ska analyseras 1(2) NordREG anser att kundgränssnittet på den gemensamma nordiska marknaden 2015 ska vara baserat på “Supplier centric model” Samma kundgränssnitt bör gälla i alla nordiska länder Faktureringsmodellen en nyckelfråga

Frivillig samfakturering – alternativ där varje land tar eget beslut NordREG´s förslag 2010-09-23, konsekvenser av samfakturering ska analyseras 2(2) Q1, 2011 – efter analys tar NordREG ställning i frågan om obligatorisk samfakturering Frivillig samfakturering – alternativ där varje land tar eget beslut Nätföretaget ska möjliggöra samfakturering via elhandelsföretaget om elhandelsföretaget så önskar – nätföretaget kan inte säga nej, eller; Om nätföretaget accepterat samfakturering via ett elhandelsföretag måste samma erbjudande gälla alla elhandelsföretag Slutsats vid frivillig samfakturering För elhandelsföretag som är verksamma i flera nordiska länder gäller olika villkor beroende på vilket alternativ respektive land tillämpar Elhandelsföretag kan avstå ifrån samfakturering; inget krav på förändring Detta kan innebära att nätföretagen måste ha processer och IT-system som gör det möjligt att producera två informations-mängder för fakturering, Egen nätfakturering till kund Information till elhandlaren som i sin tur fakturerar kund en kombinerad faktura

Konsekvenser av beslut om frivillig eller obligatorisk samfakturering Pris och produktfrågor Om beslut obligatorisk samfakturering: Elhandlaren ansvarar Om beslut frivillig samfakturering: Elhandlaren eller Elnät ansvarar Kundservice nät Nätavtal ELHANDEL ELNÄT Faktura nättjänster Förfrågningar/klagomål Avtal/Faktura nyanslutning Pris och produktfrågor Avbrott/störningar Kundservice elhandel Fältservice/servisändring Elavtal – start/avslut leverans Faktura elleverans Mätning/mätvärdesrapport. Förfrågningar/klagomål Leveranskvalitet = Kunden

En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Kundorienterad elmarknad 2015 Full harmonisering i norden I harmoni med utvecklingen inom EU (2020?) En kundorienterad marknadsmodell Kunden i centrum, vad tycker kunden? Resultat svenska kundundersökningar Enkelhet i alla led, för kunden och för marknadens aktörer Frågor

Work in progress* De allra flesta avreglerade länderna inom EU har valt en marknadsmodell där elleverantören är den primära kontakten, som kunden har ett avtal med och får en gemensam faktura från Land Avreglerat Avtal Elhandel Nät Faktura Elhandel Nät . Ansvar mätning Kundkontakt Struktur** Elhandel Nät Frankrike 2007-07-01 Ja Nej Nät Elhandlare flesta frågor 10 170 (8) ERDF 95% UK 1999-05-01 Elhandlare eller tredje part 10 (6) 18 (14) Italien alla frågor 60 140 (11) Spanien 2003-01-01 30 350 (5) Tyskland 1998- Nät eller tredje part 1000 800 (21) 4 TSO Irland 2005-02- i.u. 2 1 Holland 2004-07-01 Elhandlare via tredje part Elhandlare primärt 29 (3) 10 (3) Portugal 2006-09-04 Ja, avreglerad marknad Nej, vid köp av el från Nät Nej, avreglerad marknad Ja, vid köp av el från Nät Belgien ja 25 Österrike 2001-10-01 Ja/NejElhandlare bestämmer *källa: Svensk Energi, Elforsk, SWECO och ”holländskt nyhetsbrev” **( ) = antal dominerande bolag >100 000 kunder

En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Kundorienterad elmarknad 2015 Full harmonisering i norden I harmoni med utvecklingen inom EU (2020?) En kundorienterad marknadsmodell Kunden i centrum, vad tycker kunden? Resultat svenska kundundersökningar Enkelhet i alla led, för kunden och för marknadens aktörer Frågor

På det stora hela tycks kunderna anse att kontakten med elmarknaden fungera bra men modellen med två olika parter är rörig och kunderna har inte full kontroll Resultat Slutsatser Kunderna har inte klart för sig skillnaden mellan elhandelsföretag och elnätsföretag Att få två fakturor betraktas som krångligt fakturorna uppfattas som svåra att läsa och förstå, delvis p g a att elhandelsföretag och elnätsföretag redovisar olika perioder på sina fakturor   Rapporten ger inget svar på frågan om elnätsföretaget eller elhandelsföretag bör vara den huvudsakliga kontakten Intresset för elbranschen är (mycket) lågt ”El ska finnas när man behöver den” En faktura skulle förenkla för kunden Branschen har fortfarande problem att kommunicera med kunderna, t ex: svårt att göra prisjämförelser p g a att företag anger sina priser vid olika konsumtionsmängder branschens terminologi är inte etablerad hos allmänheten som använder begrepp som elleverantör, elbolaget, elföretaget respektive ”företaget som har hand om nätet” *Kundundersökning I Svensk Energi´s regi maj 2010: kvalitativ utförd av Synovate, fyra fokusgrupper med 5-7 personer/grupp i sverige blandade åldrar, representerande olika boendeformer, men samtliga ansvariga för elräkningen i respektive hushåll

En faktura föredras av en majoritet i Sverige men var tredje person vet inte eller tycker inte det spelar någon roll om de får en gemensam eller två separata fakturor* Fråga 1: Om du tänker på elfakturor. Vad föredrar du att få ...- en faktura från elhandelsföretaget och en faktura från elnätsföretaget, - en gemensam faktura, - spelar ingen roll, -vet ej? Bas: Samtliga Elforsk rapport juni 2009 Sverige, visar att kunder i grannländerna tycks ha en något mer restriktiv inställning till samfakturering jämfört med Sverige. Man tror visserligen att vinsterna skulle vara stora för kunderna men är osäker på kostnaderna och lösningen av praktiska problem. *Kundundersökning I Svensk Energi´s regi juni 2010: kvantitativ utförd av Skop, 1007 telefonintervjuer bland personer i Sverige, 16 år och äldre © Synovate 2010 11

De flesta tycker inte att det spelar någon roll om kontakten är via elhandels- eller elnätsföretaget* Fråga 3: Om du skulle ha en gemensam kontakt för alla elfrågor. Skulle du föredra att den kontakten är – Elhandelsföretaget, - Elnätsföretaget, - Vet inte vilket/-Spelar ingen roll Norsk Energibarometer utförd under 2008 visar liknande resultat: 35% av respondenterna föredrar elhandelsföretaget som kontaktpunkt medan 16% skulle föredra nätföretaget. För 42% spelar det ingen roll *Kundundersökning I Svensk Energi´s regi juni 2010: kvantitativ utförd av Skop, 1007 telefonintervjuer bland personer i Sverige, 16 år och äldre © Synovate 2010 12

En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Kundorienterad elmarknad 2015 Full harmonisering i norden I harmoni med utvecklingen inom EU (2020?) En kundorienterad marknadsmodell Kunden i centrum, vad tycker kunden? Resultat svenska kundundersökningar Enkelhet i alla led, för kunden och för marknadens aktörer Frågor

Understand the complexity – Roles/Responsibilities, Business processes and Data Exchange ”ETSO/EFET/ebIX – The Harmonised Electricity Market Role Model”* – relevant for structuring No shortcuts – there is a need for understanding of relationship between roles/responsibilities, processes and data exchange to optimise market set up * ETSO DISCLAIMS ALL WARRANTIES, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTY THAT THE USE OF THE INFORMATION HEREIN WILL NOT INFRINGE ANY RIGHTS OR ANY IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. * Copyright © ETSO 2008. All Rights Reserved.

Simplification for market actors – Processes and IT systems in scope for assessment Contract and Master Data Management Move in/Start supply and contract renewal, Move out/End of supply, Supplier switch, New installation, Connection/Disconnection and Technical Master Data management Process included Meter Reading from receiving to ready for billing/settlement, all systems for meter reading data collection Billing to cash from meter reading to cash, including product/price management, payment and dunning Process excluded Marketing and Sales Risk/Portfolio management Balancing/Settlement Field Service (Grid Engineering and Construction, Grid Maintenance and Operations, Workforce Management/Service Order management)

Data management and data exchange Starting point/prerequisites for keeping common Nordic process design and IT development as simple as possible. Supports simplicity for customers and market actors Processes Harmonized Nordic processes and common national legislation Start/end supply process (e.g. supplier switch, move in/out) de-coupled from meter reading process Multi language/currency at Customer Service and billing Billing Customer billing based on actual consumption Combined billing from supplier to customer Simplified grid billing from DSO* to Supplier Data management and data exchange No technical data at Supplier No customer master data at DSO National hubs for central storage or routing to market partner database *Distribution System Operator

En gemensam Nordisk slutkundsmarknad 2015! Kundorienterad elmarknad 2015 Full harmonisering i norden I harmoni med utvecklingen inom EU (2020?) En kundorienterad marknadsmodell Kunden i centrum, vad tycker kunden? Resultat svenska kundundersökningar Enkelhet i alla led, för kunden och för marknadens aktörer Frågor

Extrabilder Supplier Centric Model (SCM) – Keep total set up simple. Departure from this principle puts more pressure on all market actors leading to increased complexity and cost Information management / Process Nordic model today Supplier centric model Voluntary combined bill Simplified Supplier DSO Contract Customer Customer/Supplier Supplier switch X Move in/out Data management Technical data X? Customer data Billing Customer service Full service Bill/Supplier switch/compla-int, contract Connection Outage Quality of delivery *) Prerequisites* Start/end supply process (e.g. supplier switch, move in/out) de-coupled from meter reading process Multi language/currency at Customer Service and billing Customer billing based on actual consumption Simplified grid billing from DSO* to Supplier National hubs for central storage or routing to market partner database

Prerequisites, see previous slide Extrabilder Supplier Centric Model (SCM) – Keep set up of logical systems and Information flows simple. Departure from this principle puts more pressure on all market actors leading to increased complexity and cost SUPPLIER DSO** DSO CRM Sales Billing Calls/Correspondence (Start/End Supply, Contract extension, Product change, etc) Request for start supply Consumption (pull/on request) Invoices MR database DOM Service Provider Req. for supplier start supply Banks Payments Confirm new Contract/End of Supply Device Change Meter stands Request for contract extensions Confirmation new Contract/End of Supply GAP capacity bill Meter Reading database Data hub MPA/Data hub MDC Service Provider Device configuration order Outage/Service Order GAP Information / Invoice Device configuration request Consumption Request Device configuration Publish/WWW Customer service system/WWW Customer Customer DSO WWW PoD* MRO Supplier Meter Operator Supplier GAP/MPA system *PoD = Point of Delivery **Distribution system operator Prerequisites, see previous slide

administrator/operator responsible/aggregator Metered data collector Extrabilder Supplier Centric Model (SCM) – Keep set up of business processes and IT simple. Departure from this principle puts more pressure on all market actors leading to increased complexity and costs SUPPLIER Meter administrator/operator Metered data responsible/aggregator Grid Access Provider Metered data collector Meter Point Administrator Customer Service Responsible Billing/Collection Agent DSO Customer Available PoDs Start/End of supply Request consumption/meter values New connection/Outage and Quality of Supply Meter readings Online Invoice Request customer data Collected meter data Report Meter reading order/configure-ration Report outage Grid invoice no mass processing Energy Sales Balance Supplier (Preparation of Energy Products and Billing) Customer Service Responsible (Energy Sales) Billing Agent (Execution of Energy Billing) Collection Agent) (Customer Financials/ Collection Service) Mass print/ distribution Self Service Central Meter Point database/service (storage/routing, authorization) Central Meter value storage/routing settlement Outage Service (“112-number, sms, web etc.) Meter (PoD) Prerequisites, see previous slide