Ny riktning – mot nytt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Tomas Sandström, Adtollo
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Ringa video- samtal med datorn
Om biblioteken inte redan fanns… skulle vi uppfinna dem idag?
Skapa ett video-CV på YouTube
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
En presentation för dig som är lärare
Att söka och förvalta kunskap
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
IT som stöd för kvalitetsarbetet
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Introduktion  Text Text  Bilder Bilder  Ljud Ljud  Video Video Klicka på länkarna nedan för att se hur man kan använda text, bild, ljud och video i.
Elisabeth Aquilonius Regionbibliotek Kalmar
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Web 2.0 tjänster och distansutbildning Carina Bois Mediabyrån vid Karolinska Institutet Universitetsbiblioteket.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Programmering B PHP Lektion 1
Att bygga en fungerande webbplats
VART SKA VI…?.
Bloggen i undervisningen. Användningsområden •Elevbloggar •Loggbok - projektarbete •Redovisningsblogg •Reflektionsbloggar •Blogg som hemsida •Klass- eller.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Källkritik på Internet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Kompetensutveckling Med PIM
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
En PowerPoint om PowerPoint
Nya förutsättningar för lärande
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
En intruduktion till INVID CMS.
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Bloggen som arbetsredskap och inspiration Ann Östman Härnösand
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Kursnavet En infrastruktur med digitala lärresurser fritt tillgängliga för alla.
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
Källkritik på Internet
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Evolutionens fader Charles Darwin
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Planera, informera, samarbeta och mötas online Åsa Kronkvist, 2009.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Presentationens avskrift:

Ny riktning – mot nytt lärande Den här bilden inleder presentationen och kan exponeras under tiden man inleder, deltagarna strömmar in osv.

CFL Arbetar med utveckling av flexiblare former för vuxnas lärande Är en statlig myndighet inom Utbildnings- och kulturdepartementet CFL arbetar genom sina målgrupper: Kommunal vuxenutbildning Folkbildning (folkhögskolor, studieförbund) Stödjer och uppmuntrar lokala initiativ och nätverk Det kan vara bra att inledningsvis också nämna att vårt myndighetsnamn förkortas CFL. CFL är ett av regeringens instrument för livslångt lärande i Sverige. CFL:s uppdrag är att öka tillgängligheten till livslångt lärande genom flexibelt lärande. Andra instrument för det livslånga lärandet är t ex Nätuniversitet, Skolutvecklingsmyndigheten, Specialpedagogiska myndigheten.

CFL Operativa verksamheten förlagd till Härnösand och Norrköping Myndighetsledning finns i Hässleholm Bildades den 1 januari 2002 då Statens skolor för vuxna och delar av Distum slogs samman Översyn av myndighets-strukturen inom skolväsendet klar 1.11.2007, förändringarna träder i kraft 1/10 2008 Operativ och administrativ verksamhet har medarbetare på minst två av orterna. Arbetsmöten sker oftast via telefon eller video. Intensiv kommunikation via e-post och stödprogram för delad information. CFL har ca 100 anställda, fördelade ungefär med 45 i Norrköping, 45 i Härnösand och 10 i Hässleholm. Omsätter ca 100 miljoner.

Webb 2.0 och digitala lärresurser Digitala lärresurser är material som finns tillgängliga digitalt, till exempel via CD-rom eller Internet. Det kan vara bilder, ljud, animationer, text, video eller kombinationer av dessa. Tillsammans kan flera digitala lärresurser bilda delar av en kurs eller en hel kurs. Webb 2.0 är ett samlingsbegrepp för en ny generation tjänster och sajter på webben. I stora drag kan man säga att det nya med webb 2.0 är användargenerat innehåll: en mix av - sociala nätverk - ytor för samarbete - kommunikation.

Den pedagogiska nyttan med digitala lärresurser De finns närhelst man behöver dem Man kan återanvända dem De kan presentera information både visuellt och auditivt De kan visa på samband, åskådliggöra processer, ge översikt och simulera skeenden De kan manipuleras, d v s det är ofta möjligt att styra takten på exempelvis en presentation själv De är lätta att uppdatera

SAFIR CFL har producerat en webbaserad kursmodell för undervisning i svenska som främmande språk Fritt tillgänglig http://safir.cfl.se/safir/index.htm Kör t ex Modul 4 Övning 5 http://www.cfl.se/safirenglish/ http://www.cfl.se/safiromvardnad/

Home Care Fritt tillgänglig http://www.cfl.se/homecare

Google Earth MSU Multimediabyrån http://www.multimedia.skolutveckling.se/Tema/Anvanda_larresurser/Google-Earth/ Pedagogens guide till planeten http://www.multimedia.skolutveckling.se/mmb_new/root/kurser/planeten/index.html

Lärresurser och lärarsajter Lektion.se ett exempel The English Database ett exempel Kursnavet http://kursnavet.cfl.se LTS-kurser http://lts.cfl.se/ http://www.lektion.se/ http://www.epostservice.com/read.asp?issueid=39391&userid=5072008 http://www.englishdatabase.com/ http://www.englishdatabase.com/staticpages/flooding.htm

Digitala lärresurser på Kursnavet Kursnavet är en databas med webbaserade lärresurser – ett bibliotek på Internet med digitalt utbildningsmaterial

Kursnavet Kursnavet är fritt tillgängligt för alla som arbetar med utbildning i olika sammanhang. Dela med sig och återanvända – inte uppfinna hjulet på nytt. Vad är Kursnavet? Kursnavet är en databas med webbaserade lärresurser – ett bibliotek på webben med digitalt utbildningsmaterial i olika former. Kursnavet är fritt tillgängligt för alla som arbetar med utbildning i olika sammanhang. I Kursnavet kan du hitta lärresurser som passar för ditt sätt att undervisa just dina elever. Har du utvecklat egna digitala lärresurser kan du lägga in dem i Kursnavet och låta andra använda dem. Materialet i Kursnavet kan återanvändas i många olika sammanhang. Men det är du som pedagog, som styr hur du vill använda materialet.

Lärresurser Lärobjekt En kurs Modul

http://kursnavet.cfl.se Innan du kan använda Kursnavet behöver du ladda ner ”plugins”. 2

Titta gärna på filmen om Kursnavet! Tänker du använda Kursnavet ska du registrera dig. 3

Klicka!

Innehåller drygt 6 500 unika lärbjekt 4 000 pedagoger är registrerade användare 75 st besökare per dag Moduler Lärobjekt 6

Högerklicka för att välja Förhandsgranska!

Högerklicka för att välja Kopiera URL!

Klicka OK. Länken kan du sedan klistra in i valfritt dokument, t. ex Klicka OK. Länken kan du sedan klistra in i valfritt dokument, t.ex. Word eller e-post.

Exempel på lärobjekt som är… tydliga och intuitiva, som i denna vokalövning relevanta tillför något bortom det skrivna språket fyller en funktion underlättar förståelsen möjliggör experimenterande

Vokalövning http://kursnavet. cfl Gambits http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/standardtemplates/Player.aspx?navigation=full&object=11968&courseid=0&sound=on&preview=false Dukning http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/standardtemplates/Player.aspx?navigation=full&object=104323&courseid=0&sound=on&preview=false Trädtest http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/standardtemplates/Player.aspx?navigation=full&object=73682&courseid=0&sound=on&preview=false Motorn http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/standardtemplates/Player.aspx?navigation=full&object=15464&courseid=0&sound=on&preview=false Färgexperiment http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=49176

Fler exempel från Kursnavet Byggarbetsplatsen 1 (SFI) http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=84191 Byggarbetsplatsen 2 (SFI) http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=84226 Studiekörkortet (Svenska, studieteknik) http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=57643 Selma (Svenska) http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=65113 Biologi, spec avsnitt 7: försurning http://kursnavet.cfl.se/broker/pages/loader.aspx?objectid=49632

Läs mer om digitala lärresurser PDF på http://itforpedagoger.skolutveckling.se/teman/digitala_larresurser/

MSU: PIM och IT för pedagoger http://www.pim.skolutveckling.se/ http://itforpedagoger.skolutveckling.se/

Lärresurssidan http://larresurs.cfl.se http://www.resurs.folkbildning.net/VERKTYGSLADAN/default.htm

www.cfl.se

CFL:s resurssidor Gå till http://www.cfl.se och sök reda på sidorna om Lärresurser Lärstilar Pedagogik under Bygg upp din kunskap 30

Webb 2.0 Lärresurssidan http://larresurs.cfl.se

Webb 2.0 Skifte i användning och inte teknik Nya digitala kompetenser Hantera informationen med RSS och taggning Exempelvis Netvibes http://www.netvibes.com ingrid.anderson@hotmail.com.....cflcfl

Digital kompetens Europaparlamentets och rådets rekommendation av den 18 december 2006 om nyckelkompetenser för livslångt lärande 8 nyckelkompetenser Digital kompetens är nyckelkompetens nr 4 Definition: Digital kompetens innebär säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i arbetslivet, på fritiden och för kommunikationsändamål. Den underbyggs av grundläggande IKT-färdigheter, dvs. användning av datorer för att hämta fram, bedöma, lagra, producera, redovisa och utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk via Internet. Väsentliga kunskaper, färdigheter och attityder för denna kompetens Digital kompetens kräver goda kunskaper om hur informationssamhällets teknik fungerar och om den roll tekniken spelar och de möjligheter den ger i vardagslivet, både hemma och på arbetet. Här ingår centrala datortillämpningar som ordbehandling, kalkylprogram, databaser, lagring och hantering av information samt kunskaper om de möjligheter och eventuella risker som skapas genom användningen av Internet och kommunikation via elektroniska medier (e-post, nätverksverktyg) för arbete, rekreation, informationsdelning och samarbetsnätverk, lärande och forskning. Man bör också känna till hur informationssamhällets teknik kan stödja kreativitet och innovation samt vara medveten om frågor som rör den tillgängliga informationens validitet och tillförlitighet och de juridiska och etiska principer som interaktiv användning av informationssamhällets teknik innefattar. De färdigheter som behövs är förmågan att söka fram, samla in och bearbeta information och använda den på ett kritiskt och systematiskt sätt och att kunna bedöma dess relevans och skilja mellan den fysiska och virtuella verkligheten, samtidigt som man är medveten om de samband som finns mellan dem. Man bör ha de färdigheter som behövs för att producera, redovisa och förstå komplex information och förmågan att skaffa sig tillgång till, söka fram och använda Internetbaserade tjänster. Man bör också kunna använda informationssamhällets teknik som stöd för kritiskt tänkande, kreativitet och innovation. Användningen av informationssamhällets teknik kräver en kritisk och reflekterande attityd när det gäller information och ansvarsfull användning av interaktiva medier. Ett intresse för att engagera sig i olika grupper och nätverk för kulturella, sociala eller yrkesrelaterade ändamål stöder också den här kompetensen. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:01:SV:HTML

Webb 2.0 i utbildningen Personliga lärmiljöer (PLE - Personal Learning Environments) Web 2.0 och lärande (Bloggar för lärande, Wiki som kunskapsbygge, Samarbetsverktyg on-line) Digitala klyftor mellan lärare och elever och mellan skola och arbetsliv Skolor med ”tunna klienter” eller som saknar datorer Är bloggar bra verktyg just för vuxenstuderande? Hur betygsätter man ett arbete med en wiki? Oklart om upphovsrätt och vem som äger vad på webben

Skolbloggar En pionjär: Rut Grüters-Eiken i Diu 2005.3 http://www.diu.se/nr3-05/nr3-05.asp?artikel=s14 Klassblogg + elevbloggar Att föra loggbok och reflektera över sitt lärande Skriva och kommentera varandras texter Redovisa (hem)uppgifter, recensioner, labbrapporter, projekt etc. Will Richardson: http://www.weblogg-ed.com/ Från Diu-artikeln: Ruths första bloggklass använde sina bloggar för att skriva olika texter. Och sedan hade de i uppgift att gå in och skriva minst två kommentarer till texter som klasskamrater hade skrivit. – Det hade jag aldrig fått dem till om de skulle läst kopierade texter. Det blev också tydligt vem som hade skrivit kommentaren eftersom deras namn stod där. Och det stod på webben – deras texter och deras kommentarer var offentliga. För en del var det första gången de hade sitt namn på webben. Att få skriftliga kommentarer av sina klasskamrater påverkade också deras skrivande. I klassen hade Ruth några killar som gärna ville vara lite mystiska och gåtfulla. – Deras klasskamrater undrade i sina kommentarer vad de menade. Och killarna blev tvungna att förklara sig. Det hade mycket större effekt än om det bara hade varit jag som lärare som kommenterade. – Det etablerades en skrivgemenskap som alla kände sig trygga i. Ruth hade organiserat arbetet så att hon hade en klassblogg där hon själv skrev och sedan länkar till elevernas bloggsidor. Genom att bloggverktygen är gjorda för länkning och kommentarer blev det enkelt för henne att i klassbloggen plocka ut delar av elevers texter och kommentera olika saker som alla borde tänka på. .

Mer om skolbloggar Artiklar i Diu http://www.diu.se/nr3-05/nr3-05.asp?artikel=s13 http://www.diu.se/nr3-05/nr3-05.asp?artikel=s20 Elearning News http://www.bostroem.com/elearning.htm LearningNet Bloggar i undervisningen – ett exempel http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=280303 av Lasse Bourelius: ”Kamratrespons via bloggar ger studenterna bättre skrivsjälvkänsla och skrivträning.” Från e-learning News nr 11 Redovisa hemuppgifter, projektrapportering, bygga ämnesrelaterade kunskapsbanker och ljudinspelningar är några användningsområden. Samtidigt som de studerande ges möjlighet att kommentera vandras arbete liksom få kommentarer från läraren under arbetets gång. Med denna bakgrund utgör dessa öppna användarcentrerade men sociala verktyg inte bara en viktig del för integrationen mellan klassrums- och virtuellt lärande utan även för utvecklingen av det onlinebaserade lärandet. Denna artikel kommer att fokusera på lärande med dessa nya medieformer. Ytterligare fördelar för lärande är att den studerande gör urval av informationskällor som länkas till det egna bloggen med källans tillförlitlighet och användbarhet i fokus. Mediet fungerar även som ett perfekt forum att bygga ett nätverk av bloggar som sammantaget bygger en unik kunskapsbank runt ett specifikt tema.

Bloggverktyg Bloggar Blogger https://www.blogger.com/start Worldpress http://wordpress.com/ Terapad http://www.terapad.com/ (en hel gratis webbsajt inkl blogg) Blogmeister (classblogmeister.com/) och Edublogs (edublogs.org/) är bloggverktyg framtagna för främst lärare och studenter Livejournal (www.livejournal.com/) är ett lättanvänt gratisverktyg på svenska. Instruktion: MSU:s Multimediabyrån http://www.multimedia.skolutveckling.se/ Blogga busenkelt http://www.multimedia.skolutveckling.se/Trekvarten/Publicera/Blogga-busenkelt/

Eduspaces Elgg http://eduspaces.net/ http://eduspaces.net/ingridap/

Wiki som kunskapsbygge Wikipedia http://www.wikipedia.org/ Svenska Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/ Ingans http://ingan.wikispaces.com/ Nätverkswiki http://ndl.cfl.se/Huvudsida Film om Wikipedia och källkritik från Stefan Jönsson i Älmhult http://www.almhult.se/download/18.6c603f99112b8bcbfe6800014041/Kallkritik6.wmv

Några wiki-verktyg MediaWiki http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki för nedladdning. Wikipedias modell. On line-verktyg wikispaces http://www.wikispaces.com/ wetpaint http://www.wetpaint.com/ pbwiki http://pbwiki.com/ Jämför wikis http://www.wikimatrix.org/

Den sociala webben Facebook http://www.facebook.com Hi5 http://www.hi5.com Ning http://www.ning.com/

Diverse (samarbets)verktyg on line Google Dokument http://www.google.com/google-d-s/intl/sv/tour1.html Writeboard http://www.writeboard.com/ Zoho Writer http://writer.zoho.com Zoho Sheet http://sheet.zoho.com/ Zoho Show http://show.zoho.com Num Sum http://www.numsum.com/ aprex http://www.aprex.com.br/ Thinkature http://thinkature.com ConceptShare: conceptshare.com Backpackit http://backpackit.com Stixy http://stixy.com/ Mashable http://mashable.com/2007/07/28/online-storage/ för fillagring/delning på nätet Fler exempel http://www.ning.com socialt nätverksverktyg http://thinkature.com visuell samarbetsyta, röstchatt http://podOmatic.com dela ljudfiler, poddradio http://backpackit.com planeringsverktyg http://show.zoho.com bildspel typ PowerPoint http://www.slideshare.net/ - ” - http://www.teachertube.com dela videoklipp (YouTube) http://www.flickr.com dela foton http://www.wikispaces.com bygga wikis http://www.terapad.com gratis bloggverktyg Zoho Writer http://writer.zoho.com skriva tillsammans Zoho Sheet http://sheet.zoho.com/ jobba med dokument typ Excel tillsammans Num Sum http://www.numsum.com/ matematik tillsammans http://123.writeboard.com/9bfa1647309996f0d

Bild och video Bildspel, dela: Slideshare http://www.slideshare.net/ exempel http://www.slideshare.net/peter_johansson/web2-071115 Bilder, dela: Flickr http://www.flickr.com Bilder, editera: http://www.loonapix.com/ ger effekter, ramar etc http://www.picnik.com ger text och effekter http://www.splashup.com/ som Photoshop Video, dela: YouTube http://youtube.com TeacherTube http://www.teachertube.com Video, redigera: http://www.jaycut.com

Smartboard Lektion.se nyhetsbrev: http://www.epostservice.com/read.asp?issueid=40634&userid=5072008 Natur & Kulturs turné: Framtidens lärande http://www.framtidenslarande.se/laromedel/framtidenslarande/ Man kan visa det man har i datorn på skrivtavlan. Man kan röra skärmen, klicka med händerna och rita direkt på skrivtavlan med elektroniska pennor eller fingrarna och syns på bilden som projiceras på tavlan. Man kan skriva ut, spara, e-posta eller lägga ut allt på webben. När man stänger av blir tavlan en vanlig skrivtavla igen. Interaktionen blir större. Bätte kontakt med eleverna jämfört med när de sitter vid varsin dator. Flera sinnen blir aktiva i inlärningen när eleverna också kan peka, skriva och röra vid informationen. Laborera, dra, släpp, skriv på tavlan. Utforska, samtala och diskutera. I England är detta stort och i Sverige finns det interaktiva skrivtavlor i minst 1500 klassrum.

Kommunikation Istället för telefon(konferens) Skype http://skype.com Teamspeak http://www.teamspeak.com/ MSN datorsamtal Yugma https://www.yugma.com/demo/yugma-demo.php samarbetsverktyg en till många eller många till många desktop to desktop (kan kombineras med Skype) Skypes Gratistjänster: Ring andra Skype-användare var som helst i världen. Videosamtal så att du kan prata med släkt och vänner och samtidigt se dem. Chatt som låter dig skriva när du inte kan prata. Konferenssamtal eller gruppchattar för möten eller för samtalet med hela gänget. SkypeFind – sök efter rekommenderade företag eller föreslå ett eget. Dela på filmer med dina vänner och kontakter. Ta ett kort på dig själv och de personer du pratar med via videostillbild. Träffa och prata med nya personer som delar dina intressen via Skypecasts och Offentliga chatt. Överför stora filer enkelt och ögonblickligen. Business-kontrollpanel – hantera personalkonton enkelt så att hela företaget kan använda Skype i jobbet.

Chatt MSN Grupp Campfire http://www.campfirenow.com/

Videomail http://lts.cfl.se/videomail/ LTS kurser http://lts.cfl.se/ Spela in och skicka rörliga bilder VideoMail är ett program som skapats för att göra det enkelt för användaren att spela in en film via sin webbkamera, skicka upp den till en server (via ftp) och sedan göra filmen tillgänglig för andra via en länk till den server där filmen ligger. Körs under Windows. Iinstallationsfilerna för Microsofts .Net följer med installationspaketet och installeras automatiskt om så behövs. Ladda hem installationsfiler Installationspaket finns att hämta, ca 32Mb stor, filerna är packade i ett zip-arkiv. Instruktion finns.. Arbeta med programmet I programmet finns det kontroller för attstyra videodelen (spela in, spela upp och stanna) samt för att föra över filmen till en server och att kopiera den länk som refererar till vår film på servern. Inspelning av film sker genom att man trycker på ”starta inspelning”. Filmrutan blir då svart en kort stund, för att sedan starta inspelningen. För att stoppa inspelningen trycker man på ”Stop”. Nu kan man se på det nyss inspelade genom att trycka på ”Spela upp”. Efter det för man över filmen till den valda servern så trycker man på ”För över filmen”. När filmen är överförd, visas en länk till filmen i rutan ”Länk till filmen”. Denna länk kopieras automatiskt till klippbordet, så man kan klistra in den i ex ett mail eller ett inlägg i ett forum. Med knappen ”Kopiera länk” kan man åter igen lägga länken i klippbordet. Används om man kopierat något annat mellan det att man förde över filmen och då man ska klistra in länken.

Framtiden? Horizon Report http://www.nmc.org/pdf/2008-Horizon-Report.pdf Gräsrotsvideo Samarbetswebb Mobilt bredband Data Mashups Kollektiv intelligens Social Operating Systems KK-stiftelsen artikel av Stefan Pålsson http://www.nmc.org/pdf/2008-Horizon-Report.pdf

Ingrid Anderson Pavlasevic ingrid.anderson@cfl.se 011-24 04 81