Naturvetenskapligt förhållningssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Smultronet Prioriterade mål Tema Vatten
Advertisements

Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Varför sjunker stenar när en kork flyter?
Kemi.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott.
Atomer Det finns lite över hundra olika sorters atomer. Av dessa atomer kan det bildas nästan hur många ämnen som helst.
Värme är rörelse.
Jordens processer som formar jordytan
De tre aggregationsformerna
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Neptunus är en blå planet. Och den har ingen fast mark.
Sverige väder och klimat
Värme och väder del 2.
Meteorologi Läran om vädret.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vatten är liv.
Prov Fysik 1, Värme version 2
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Energi Energi är partiklar som rör sig. Ju högre fart, desto mer energi. Energi är också värme. Ju högre värme, desto mer energi. I en atombomb finns mycket.
VALLE VATTENDROPPE AV: MADELEINE SUNDQVIST.
Kemirepetition år 7.
Vattnets kretslopp.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Tungt och lätt… varmt och kallt.
Vi värmer våra pulver.
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
VATTEN.
Fysik Materia Del 2.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Läroplansnätverk förskola
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Livsviktigt Skriva/Läsa A2.1
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Insjön.
VATTEN - geografiska begrepp
Mitt arbete om förändringar av Klara och Natalie.
Jordens Vatten.
Hållplats 1Hållplats 2Hållplats 3 Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter,
Naturvetenskaplig undersökning
Copyright 2011, Sebastian Manberg.  Det finns olika sorters vatten.  Vatten från kran  Vatten från bergskällan (Loka) copyright 2011, Sebastian Manberg.
Hantering av nödsituation vid vatten vintertid. Isvak
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är alltså en form av energi.  En viss temperatur hos ett.
Ekosystem, repetition. Ekosystem kan beskrivas utifrån levande och ej levande faktorer. Det finns ekosystem på land och det finns ekosystem i vatten.
Begreppen – flyta - sjunka
Mitt arbete om förändringar av Ida och Alicia
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Experiment med vatten Densitet.
Jordens, djurens och människans utveckling
Akvatiska och terrestra system
Hur kan det blåsa? Varför svalnar en kopp choklad när den får stå? Hur kan vi spara värmen i husen? Vad är dimma?
Gasolbrännare.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Värmelära ca C.. Vad är värme? En energiform Ju varmare ju mer rörelse hos molekylerna och ju mer plats tar ämnet.
Vid sjön. Sötvatten Inte salt vatten Sjövatten kallas sötvatten.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Veckans fördjupning handlar om något väldigt viktigt. Vet du vad
Luft och Vatten.
Vår jord Geografi åk 4.
Meteorologi Läran om vädret
Fredagsmys Vecka 34.
Allt omkring oss består av materia.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Vatten.
Presentationens avskrift:

Naturvetenskapligt förhållningssätt Vattnets former F-1 Naturvetenskapligt förhållningssätt

Naturvetenskapligt förhållningssätt hypotes, försök, resultat, dokumentation.

Dokumentera vad du tror. Vattnets former Vilka former finns vatten i? Dokumentera vad du tror.

Vattnets former Försök/Prova

Vattnets former Vad blev resultatet? Dokumentera

Dokumentera (skriv & rita) vad du tror. Vattnets former Kan man lyfta en isbit med hjälp av salt och tråd? Dokumentera (skriv & rita) vad du tror.

Dokumentera (skriv & rita) vad som händer. Vattnets former Prova Dokumentera (skriv & rita) vad som händer.

Dokumentera (skriv & rita). Vattnets former Ta reda på varför det blev så? Dokumentera (skriv & rita).

Ta med / Visa Vatten Is Kokande vatten = Vattenånga

Visa filmen: Kayos krita : Smältande is och ett varmt bad http://www.ne.se/ur/program/164297

Vattnets former Fast Flytande Ånga

Vattnets former Fast - tex. is, snö, Flytande - tex. rinnande vatten, sjöar, dusch. Ånga - tex. moln, kastrullånga, strykjärnsånga.