Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Likvärdig och lärande bedömning
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Mål och betygskriterier
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eller formativt lärande…
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
© Steve Wretman & Helena Moreau
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Learning Study i Ämnet matlagningskunskap
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vad gör vi idag? Lek 1 Vad händer idag och varför?
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Betyg årskurs 6.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Introduktion till filmen Klicka för att se filmen

Ämnets namn Ämnets syfte Kurser Kursens namn Centralt innehåll Kunskapskrav E, C, A Ämnesplanens struktur Numrerade mål Undervisningen som helhet

Ämnets namn Ämnets syfte Kurser Kursens namn Centralt innehåll Kunskapskrav E, C, A För enskild kurs Vad undervisningen ska handla om Med vilken kvalitet eleven visar sitt kunnande Vilka mål kursen omfattar

Bedömning och betygsättning Ämnets namn Ämnets syfte Kurser i ämnet Kursens namn Centralt innehåll Kunskapskrav E, C, A CENTRALT INNEHÅLL MÅL KUNSKAPSKRAV

Konsekvent begreppsanvändning Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning. Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende. I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften. Eleven utför arbetet inom givna tidsramar. Eleven tillagar även i samråd med handledare allergi- och specialkoster. I arbetet kombinerar eleven med viss säkerhet råvaror med hänsyn tagen till ekonomi och näringsinnehåll. Dessutom utformar eleven med viss säkerhet recept och menyer för olika verksamheter. Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder grundläggande fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. - exempel på ett kunskapskrav

Konsekvent begreppsanvändning Betyget EBetyget CBetyget A Redogöraöversiktligtutförligtutförligt och nyanserat Dra slutsatser enklavälgrundadevälgrundade och nyanserade Utförandemed visst handlag med gott handlag med mycket gott handlag Utvärderaenkla omdömen nyanserade omdömen nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras ”Vad innebär det då att eleven till exempel redogör översiktligt, utförligt eller utförligt och nyanserat? En översiktlig redogörelse tar upp de väsentliga delarna, men är lite mer ungefärlig och inte så exakt. En utförlig redogörelse är mer exakt, fyllig och innehållsrik. Det finns också en kvantitativ dimension mellan översiktlig (mer kortfattad) och utförlig (längre). Att redogörelsen dessutom är nyanserad innebär att eleven redovisar flera olika perspektiv. En nyanserad redogörelse kan också avse ett rikt språkligt uttryckssätt och en stilistiskt skicklig framställning, men i kunskapskraven används begreppet nyanserat främst i betydelsen flera olika perspektiv. ”

Introduktion till filmen Länk till filmen