Teknik och konstarten i symbiotiskt förhållande: Tekniken fylls med innehåll Tekniken en förutsättning för filmen
Den tidiga filmen Fokus på rörelsen, kameran stilla i början Svag dramaturgi Synkronisering av ljud och bild ett problem Handkolorering och tintning av vissa passager eller detaljer Specialeffekter föds tidigt
Centrala begrepp Genre-n-r: stilart, t. ex. drama, komedi Dramaturgi: läran om berättelsens struktur, hur den utspelar sig Schablon-en-er: mall eller mönster Berättarplan: hur handlingen berättas Handlingsplan: den skapade verkligheten och intrigen (plotten) Karaktär: personer eller djur/varelse/figur Rekvisita: dekor, möbler, föremål
Centrala begrepp Pitch: Mycket förenklad skriftlig version av hela filmberättelsen, tydliggöra huvudkonflikten Pitcha: levandegöra/sälja in en filmberättelse muntligt Synopsis: kortfattad resumé av filmberättelsen (novell-manusskiss) Grovmanus: första manus, ej för detaljerat Storyboard: tecknat bildmanus där bildkomposition och kameravinklar framgår
Synopsis Presentation av filmidé i kortfattad form Kan skrivas i novellform Titel, längd, målgrupp, genre ska ingå Handlingsplan, berättarplan och karaktärer bör presenteras Innehåll och karaktärer kan förklaras/beskrivas (t. ex. psykologiskt) Miljön bör framgå/beskrivas Dramaturgi-hur är berättelsen utformad Syfte-budskap-huvudkonflikt
Manus Två manustyper: Amerikansk manustyp med en enda spalt där ljud, dialog, scenbeskrivningar beskrivs växelvis Tvåspaltmanus (ovanligare) vänster- och högerspalt där dialogen skrivs i högerspalten och miljöer, scener etc. i vänster. Utgår ofta från scenindelning, med rubrik och numrering.
Manus Scenrubrik med exteriör (EXT) för ute eller interiör (INT) för inne samt PLATS och Tid: DAG, NATT, MORGON, etc. Växlar mellan scenbeskrivning, dialog, ljudeffekter och ev. musik Manus ej samma sak som kameraanvisning eller annan detaljerad teknisk anvisning. I manussida, ca. 1 minut film grundregel
Filmens centrala uttrycksmedel 1. Kamerarörelser: tiltning (vertikalt) Panorering (horisontellt) Zoomning (avståndsreglering optiskt) Åkning (sidledes eller mot/från objekt) Kamerainställningar: totalbild, helbild, halvbild, närbild, extrem närbild Bildvinklar: grodperspektiv och fågelperspektiv
Filmens centrala uttrycksmedel 2. Klippning: Parallellhandling: skiftar mellan olika handlingar som äger rum samtidigt Crosscutting-korsklippning: skiftar snabbt mellan olika bildvinklar/scener
Filmens centrala uttrycksmedel 3. Ljud: Ljudeffekter 4. Ljus
Genomtänkt film Kamerarörelser, klippning, ljud och ljus optisk axel Bildkomposition och positioner Scen för inspelning Rekvisita Schabloner och symbolik Manus-dramaturgi
Inför synopsis och manus Målgrupp Syfte/budskap Miljö-karaktärer Hur ska det berättas? Tittarens upplevelser (känna, tänka, göra) Filmens centrala uttrycksmedel kan understöjda det ni vill uppnå