Forskarskolan i moderna språkens didaktik IKT – undervisning och lärande i språk Uppföljning 2013-03-01 Jonas Granfeldt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
fördelar med att lära sig och kunna ett främmande språk
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förmågor & Centralt innehåll
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hur bör samhället organiseras
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Nationellt prov Sv1.
Startsidan ger kunskap Om vad som är möjligt att göra Och vem som står bakom. Blocken för ämne och organisationer Är klickbara och leder till sidan för.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Satsdelar.
Centrala innehåll och kunskapskrav
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Pbs IT IT-undervisning: Lyx eller nödvändighet?.
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
En övning i att analysera ett tal
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
SVENSKA.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Språklig medvetenhet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Reseproduktion och försäljning
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
AVHANDLINGSPRODUKTION SVEN LINSTRÖM, UTBILDNINGSKOORDINATOR Göteborgsstudier i nordiska språk (GNS)
Marknadsföring och försäljning
IKT och lärplatta i förskolan
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Rörelse och konstruktion
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Forskarskolan i moderna språkens didaktik IKT – undervisning och lärande i språk Introduktion Jonas Granfeldt.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Pontus Johansson 1 grammatiker 21.1 G 1 (BBS 7)
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Med världen i handen Mia Smith
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att skriva vetenskapligt
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Wordgenomgång.
Svenska som andraspråk 3
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Grammatisk terminologi I
Helhet och allsidighet
Utredande text Labbrapport.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Forskarskolan i moderna språkens didaktik IKT – undervisning och lärande i språk Uppföljning Jonas Granfeldt

Plan • (ev längre) – Uppföljning av Projekt 2 – Kodning, exempel – Analyser – tabeller i Excel-filen – Papret • – Paus • – Datorn granskar språket (Domeij, 2005) – Uppföljning av litteratur • Svensson (2008) – Inför presentationer

• Stavningskontroll – Teckenbaserad mönstermatchning – Fungerar som en sökfunktion i ett ordbehandlingsprogram – Söker upp alla ”ord” och jämför med ett lexikon – ”Kan” ingenting om språk (t ex ordklasser, funktioner)

• Utformningen av tekniken beror på språket – Engelska – svagt flekterande språk, färre former, de flesta ord listas – Svenska – flekterande språk, fler former, produktiva sammansättningar, ord listas och beskrivs med regler (pojk+[en|ar]+[s] men NB! pojks) – Franska – (skriftspråk) starkare flekterande, fler former, regler

• Konsekvenserna av regler för sammansättningar – Word hittar inga stavfel. Varför? • Små+sko+lärare och barn+norska (delarna finns i ordlistan och sammansättningen följer ordbildningsreglerna, jmfr t ex småviltjakt, sverigevän. • Dunmark är markerat som ett egennamn. ” Han är småskolärare, hon är barnnorska. Tillsammans ska de till Dunmark på semester.”

Vilka ord skall vara med i listan? • Stavfel och ordsammanfall – Frekventa ord skall förstås vara med i ordlistan – Ovanliga ord måste bedömas – Ex ten (”mindre stavliknande föremål av trä l. metall berett l. format för visst ändamål”, SAOB) – Jämför sen, ren, den, ven…

• Ersättningsförslag – Omvända redigeringsoperationer • Bostav > bokstav (Po) • Bokkstav > bokstav (Pa) • Bolstav > bokstav (Ps) • Bosktav > bokstav (Pt) – Förslagen bygger på ord som skiljer sig med en bokstav: boktav > oktav, bokstav – Långa ord är normalt lättare att ge förslag på än korta ten > sen, den, ren, ven, men, len, en, ton, tån.. – Schargong > jargong – svårt att upptäcka

• Grammatikkontroll – Lingvistiskt baserad analys • Grammatikbaserad med relaxering • Fenomenbaserad

• Grammatikbaserad kontroll (full parse) – *Han såg ett villa – Tilldelning av ordklass – Satsen kan inte analyseras i sin helhet – Relaxering: artikeln måste kongruera med efterföljande substantiv Sats Subjekt PredikatObjekt ArtikelSubstantiv Han Pro såg Verb ett Artikel villa Subst

• Fenomenbaserad kontroll – Begränsad analys av varje mening (partial parse) – Fokuserar på förväntade fel • Positivt och negativt – Robust och ekonomisk att utveckla – Begränsad till ”lokala” fel (*[De vänner] [han hade kvar] [var pålitlig])

Datorn granskar främmande språk • Språkkontrollen fungerar, men sämre • Utmaningar – Falska alarm (rätt ord/konstruktion som signaleras som fel) – Känner inte igen typiska inlärarfel (competence) – Metalingvistiska förklaringar – Många alternativ – svårt att välja (stavning)

Svensson (2008) • Kapitel 3 Digitala medier i språkutbildningen • Kapitel 4 Virtuella världar och datorspel i språkutbildningen • Kapitel 5 Virtuella klassrum i språkutbildningen • Kapitel 6 Digitala presentationer • Kapitel 8 Perspektiv och strategier

Kapitel 8 Perspektiv och strategier • Strategier – Kritiskt och aktivt utforskande – Långsiktighet – Samarbete – Integrativt arbetssätt – Ämnesdidaktiska behovet först • Teknik som en produkt av vår kultur?

• ”Det är i många fall enklare att vara profet eller belackare än att utifrån ett kritiskt grundat och aktivt utforskande perspektiv argumentera för eller emot vissa pedagogiska användningar av informationsteknik.” (Svensson, 2008: 272)

Inför projektredovisning • Öppen presentation den 14-15/3 i Lund, Humanistlaboratoriet, sal: B054 • 25 minuters presentation med datorstöd – Power Point / Prezi / Brain • 10 minuters diskussion • Publik: gruppen, andra doktorander, lärare • Titel och abstract (max 300 ord) till Jonas senast 8/3