Ett ”TUFF” på hjälp Hej! Jag heter Roland Sundberg och har ett litet problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Köpte för två år sedan en båt med tändkulemotorn. Har alltid varit intresserad av mekanik i allmänhet och tändkulemotorer i synnerhet. Båten är under ”löpande renovering” (trevligt uttryck). Ett sätt att kunna utnyttja båten under tiden utan att familjen ”ruttnar”. Tyvärr vet jag inte vad motorn har för fabrikat, det visste inte förra ägaren heller. Det enda de visste var att den är köpt i Norrtälje på 60-talet. Har försökt få reda på vad det kan vara för motor, men här går meningarna isär. Pytagoras/Drott är det i alla fall inte. Inte heller Västervik. Lubrikatorn (saknar siktglas) är av en modell som tillåter motorn att gå baklänges. Torde med andra ord inte vara en Säffle. Har däremot fått indikation på att det skulle kunna vara en äldre Säffle, innan siktglasen kom, gissningsvis 1905-10. Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig med att försöka få reda på fabrikatet. Skulle naturligtvis vara väldigt intressant rent historiskt men även praktiskt när man ska söka reservdelar m m.
Högsjöbåt ”Göken”
Motorn Motorn är renoverad efter fyra-fem år på land. Första året ”lånade” någon landströmmen till länspumpen vilket ledde till att båten sjönk. Motorn är genomgången en andra gång och är nu i funktionsdugligt skick.
Pumpdrivning Bränslepumpen är stående bakom cylindern. Enkel konstruktion med variabel slaglängd och frislag. Vattenkylning av kolven. Vatteninsprutningen bortmonterad.
Excenter Bränslepump vattenpump och lubrikator drivs av en excenter på propelleraxeln. Västerviksaxel, (utbytt efter grundstötning).
Lubrikator Lubrikatorn sitter på motorns högra sida. Drivningen på bilden är original. Hyllan till höger är till för blåslampan.
”Säffle”-Lubrikator? Enligt vissa personer så kan Säffles lubrikator inte gå ”bak- länges”. Enligt andra har lubri- katorn ”siktglas”. En kontakt har däremot uttalat sig om att detta kan vara en äldre Säffle, innan de fick siktglas. Gissningsvis 1910??
tändkula Injektorn sprutar in bränsleblandningen snett uppåt mot tändkulan. På kolvtoppen sitter en ”måsvingeformad vägg” som styr in bränsle- blandningen i kulan. Motsvarande urtag finns i topplocket. Kolven har tre kolvringar i överkant.
Kontakt För mer information, kontakta mig gärna. Skulle vara mycket intressant att få reda på mera. En annan sak är att båten har haft Ornö utanför Dalarö som hemmahamn. Det intressanta med det är att min far bodde på där under flera år. Har för tillfället ett antal reservdelar till motorn, slitagedelar som kommer väl till användning framöver. Det kan däremot bli mera problematiskt i framtiden. Hoppas på tur från någon medlem: Roland Sundberg (medlem:1182) Österbyvägen 27 153 71 HÖLÖ 08/550 321 25 Email: roland.sundberg@beta.telenordia.se