Nätverk framåt! - En fallbeskrivning kring ett projekt inom Tillväxtverkets program för företagare med utländsk bakgrund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Projekt Handelsplats - Internationella affärer i Sverige
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Test Center – en högre nivå
Beredningen för integration och mångfald
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Syftet med en personlig handlingsplan
Integration och mångfald –
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Samordnad Individuell Plan
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Nobelmötet 2013! Frågor. Frågor kommunikation/information 1. Webben är vårt viktigaste verktyg. Ni som användare har den största påverkan på hur webben.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Vad gör Almi?.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Löneförhandlingskommunikation
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Integration Gävleborg 2.0
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Ulrika Persson-Fischier,
Presentationens avskrift:

Nätverk framåt! - En fallbeskrivning kring ett projekt inom Tillväxtverkets program för företagare med utländsk bakgrund

Agenda Tillväxtverkets program Näringslivet FalunBorlänge Projektet Målsättning Genomförande Svårigheter Reflektioner och råd

Företagare med utländsk bakgrund Programmet Företagare med utländsk bakgrund 2008 - 2010 ska stärka konkurrenskraften och skapa förutsättningar för fler jobb i fler och växande företag som drivs av företagare med utländsk bakgrund. Programmet innehåller insatser inom fyra områden: Kunskap och attityder inom det finansiella systemet Nätverk och mötesplatser som stöd för utveckling Kvalificerad rådgivning för etablerade företag Kunskap om företagande med utländsk bakgrund

Nätverk och mötesplatser Företagare med utländsk bakgrund upplever att de har mindre tillgång till rådgivning och information för att driva och utveckla sitt företag. De anger också att de saknar bra nätverk och affärskontakter genom vilka de kan hitta nya möjligheter för att kunna utveckla och expandera sitt företag. Projekt som ska bidra till företagsutveckling Den här insatsen ska genom olika projekt/aktiviteter bidra till att etablera nya affärskontakter, nätverk och mötesplatser för etablerade företagare med utländsk bakgrund. Syftet är att genom fler och nya kontaktytor stärka deras möjligheter att utveckla sina företag och expandera. Tillväxtverket samordnar insatserna men utförandet sker i samarbete med andra aktörer.

”Verksamhetsidé Att samla kraften i näringslivet och driva frågor, nätverk och projekt som utvecklar FalunBorlänge. våra verksamhetsområden: Näringslivets röst – Vi är näringslivets röst i frågor som rör utvecklingen av FalunBorlänge, genom att skapa debatt och opinion samt projekt som bidrar till regionens tillväxt. Företagsnätverk – Vi är FalunBorlänges största företagsnätverk och skapar möjligheter för våra företag att träffas, utbyta erfarenheter och göra affärer. Vi jobbar med kompetensförsörjning och driver projekt med konkret nytta för våra medlemmar.” (Näringslivet Falun Borlänge AB, 2009)

I projektansökan angav man att man hade avsikt att genomföra följande aktiviteter: Identifiera etablerade invandrarföretag inom regionen och särskilt notera de kvinnliga. Kompetensutveckling i: affärskultur- och integrationsfrågor för medlemsföretagen, för att underlätta integrationen av invandrarföretagen med de befintliga medlemsföretagen i genusfrågor för att öka förståelsen för de kvinnliga invandrarföretagarnas speciella situation. Bjuda in till samt genomföra nätverksträffar med syfte att visa invandrarföretagen vilken nytta de kan ha av att aktivt delta i gemenskapen med övriga företagare. (Näringslivet Falun Borlänge AB, 2008)

Falun Borlänges invandrares ursprungsländer 2008 SCB

Vad behöver ditt företag för att kunna växa? N=30 (19 Kvinnor och 11 män)

Identifiera etablerade invandrarföretag inom regionen och särskilt notera de kvinnliga.

Svårigheter med att få kontakt med ”svenskar” Huvudproblemet som kom upp vid projektledningens djupinterjuver med 10 av företagarna Svårigheter med att få kontakt med ”svenskar”

När det gällde utvecklingen av sina företag tog man upp konkreta problem som: svårigheter med att få teckna hyresavtal för lämplig lokal eller att få en lokal anpassad efter de egna behoven att det fanns ett stort behov av att få hjälp/stöd med marknadsföring/reklam. att man inte kände sig delaktiga vid arrangemangs - aktiviteter i stadskärnan och ansåg sig icke bli tillfrågade vid planering och genomförande av dessa. att de inte förstod varför "myndigheterna" beviljade lån till att starta företag som inte hade någon chans att lyckas.

Kompetensutveckling i: affärskultur- och integrationsfrågor för medlemsföretagen, för att underlätta integrationen av invandrarföretagen med de befintliga medlemsföretagen i genusfrågor för att öka förståelsen för de kvinnliga invandrarföretagarnas speciella situation.

Bjuda in till samt genomföra nätverksträffar med syfte att visa invandrarföretagen vilken nytta de kan ha av att aktivt delta i gemenskapen med övriga företagare

Sammanfattning av problemen i projektet Svårt identifiera projektets målgrupp Kulturbarriärer och diskriminering Låg närvaro

Reflektioner

Från forskningen kring sociala nätverk.. vet vi att det finns fyra typer av komponenter som behöver undersökas: aktörer – de individer som ingår i nätverket länkar – relationerna mellan individerna i nätverket flöden – utbytet mellan individerna i nätverket mekanism – den typ av interaktion som tillämpas av nätverkets medlemmar. (Conway och Jones, 2006)

Affärsplattformsanalys Behövd nivåer för grundstenarna Idé M Produkt H Marknad Organisation Kompetens Drivkrafter Kunder Övriga relationer Magnus Klofsten

Road test (John Mullins) Marknadsområde Branschområde Marknadens attraktivitet Branschens attraktivitet Makronivå Uppdrag aspirationer riskbenägenhet Möjlighet att agera inom KFF Nyckel- segmentets fördelar och attraktivitet Uthålliga konkurrens- fördelar Kontakter inom värdekedjan Mikronivå

Några råd…..

Till potentiella företagare (oavsett ursprung) Starta inget företag innan du har identifierat och utvärderat en affärsmöjlighet som du verkligen tror på och passionerat vill förverkliga. Detta är väldigt viktigt för att själv ta ansvar för sin företagsstart och inte tycka att andra aktörer har låtit en starta företag inom branscher där man inte har förutsättningar att lyckas.

Till invandrarföretagare som tycker att deras verksamhet är slitsam och ger dåligt ekonomiskt utbyte: Om du inte redan är med i ett affärsnätverk bör du gå med i ett lokalt sådant, samtidigt som du söker utvärdera din nuvarande verksamhets potential och om du har kompetens att exploatera den. Sök hjälp om du upplever att du har behov av det!

Till affärsnätverk som vill integrera invandrarföretagare i sin verksamhet Skynda långsamt – det tar tid att bygga förtroendefulla relationer och ni behöver analysera vilka tjänster som ert nätverk behöver kunna erbjuda. Ett sätt att göra det är att tillämpa nätverksanalys.

Till ”småföretagets vänner” Satsa på mentorprogram och informera både de som tänker starta företag och de som söker hjälp med utvecklingen av sina företag om vikten med att de söker kontakt med lokala affärs- organisationer för att bygga nätverk. Det verkar rimligt att lokala aktörer förser såväl potentiella invandrarföretagare som redan etablerade med en lista på lokala och regionala affärsnätverk med presentationer av deras verksamheter. Satsa mer på att utveckla modeller och verktyg för utvärdering av affärsidéer, så att potentiella entreprenörer och företagare själva kan ta ansvar för sitt företagande och bestämma sig för om företagsidén är värd att satsa på. En tänkbar sådan modell (byggd på Mullins A New Business Road test och Klofstens Affärsplattformen) ser ut enligt följande:

Förslag till process vid etablering/utveckling av företag Identifierat affärsmöjlig- het? Genomför en plattformsanalys Gör en road test Vill gå vidare? Ja Ja Ja Nej Nej Möjligt göra omorientering? Sök ny affärsmöjlighet Nej Rimligt uppnå krävda nivåer? Nej Kan korrigeringar genomföras? Nej Skaffa kapital och kör igång Utarbeta en noggrann affärsplan Ja Ja Ja Utarbeta en mindre affärsplan och kör igång Krävs mycket startkapital? Nej Företagsstart

?

Kontaktuppgifter

Road test (John Mullins) Marknadsområde Branschområde Marknadens attraktivitet Branschens attraktivitet Makronivå Uppdrag aspirationer riskbenägenhet Möjlighet att agera inom KFF Nyckel- segmentets fördelar och attraktivitet Uthålliga konkurrens- fördelar Kontakter inom värdekedjan Mikronivå

Affärsplattformsanalys Behövd nivåer för grundstenarna Idé M Produkt H Marknad Organisation Kompetens Drivkrafter Kunder Övriga relationer Magnus Klofsten