Analytiker & Holistiker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
A day as the opposite sex
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Din hjärna och ditt minne!
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
- Kroppens kontrollcentrum -
Les meilleures photos de
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Att läsa och studera.
Alla har inneboende.
Att lära på mottagarens villkor
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Klok filosofi … ?.
Att hålla en presentation
©storm.
En bild säger mer än tusen ord !
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Lär dig plugga effektivt
Lärstilar Föreläsning Lärstilar och minnestekniker
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Analytiker & Holistiker
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Vad vår hjärna kan lura oss!
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Studieteknik och inlärning
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Att skriva dikter.
Idrottspsykologi.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Gammal dam eller ung flicka
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
STUDIETEKNIK.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
ANSLAG- man får ledtrådar
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Helhet och allsidighet
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att lära på mottagarens villkor
Komma igång med Scratch
Ett läs-projekt med musik
Presentationens avskrift:

Analytiker & Holistiker

Vänster och Höger hjärnhalva

Konflikt

Vad stämmer på dig?

Analytisk Holistisk Har tyst omkring sig Bra belysning Använder mest vänster hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har tyst omkring sig Bra belysning Sitter vid ett skrivbord Inte småäter Är ensamma när de studerar Sitter stilla Använder mest höger hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har ljud omkring sig Har svag belysning Sitter bekvämt Småäter Studerar tillsammans med andra Rör på sig

Sätt att tänka Auditivt minns genom: Visuellt minns genom: Taktilt minns genom: Kineste-tiskt minns genom: Analytiskt Att upprepa ord eller siffror högt eller tyst för sig själv Att läsa, se eller observera Att skriva eller göra anteck-ningar Att röra sig till musik, få springa, medan man koncentrerar sig Holistiskt Med musik, lyrik eller sångtexter Att se händelserbilder, filmer Att klottra, teckna eller rita kartor Att uppleva, drama-tisera, rollspel

Testa inlärningsstil Visuell inlärning Auditiv inlärning Kinestetisk inlärning Hur: i grupper om ca. 4, var sin påse med 15 ”vanliga” saker, en handduk och protokoll.

Visuell inlärningsstil Lägg upp 5 saker på en rad. Låt testpersonen titta på dem i några sekunder. Dölj sakerna med en duk. Testpersonen får säga/skriva ner/rita sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Auditiv inlärningsstil Säg 5 saker i en bestämd ordning (skriv på en fusklapp). Låt det gå några sekunder. Testpersonen får nu säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Kinestetisk inlärnigsstil Lägg upp 5 saker på en rad utan att testpersonen ser dem. Lägg en duk över sakerna. Testpersonen får nu känna på sakerna under duken (inte titta!) Testpersonen får sedan säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Protokoll – inlärningsstilar Testperson (TP): Test 1 Visuell inlärning Hur många klarar TP första gången: Hur många klarar TP innan det blir fel? Hur redovisar TP (ringa in rätt alternativ) genom att: Säga Skriva Annat Test 2 Auditiv inlärning Test 3 Kinestetisk inlärning

Vi lär oss mest/bäst om vi använder båda hjärnhalvorna Vänster hjärnhalva/detaljer Höger hjärnhalva/helheter Matematik Logik Analys Språk Förklaringar Tidsuppfattning Fantasi, kreativitet Musik, rytm Färg Form Bilder Intuition Drömmar Känslor Humor

Försök att använda alla sinnen när du lär dig!