Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
~ Den första mobiltelefonen ~
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Varumärket FlyMe 12 januari 2007.
Thai Airways International
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
En introduktion till SEB Way
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Förslag till planering kapitel 12
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Val av transport till resmålet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Här är ditt liv, Bertil! 15/
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Christian Berner Tech Trade
Presentationens avskrift:

Välkomna!

Bakgrund Fly Me Sweden AB bildades 2003 Första kommersiella flygning 1:a Mars 2004 Flyplansflottan består av fyra Boeing 737-300 och en Boeing 737-500 - alla leasade Sommar 2007 opererar FlyMe Sweden 6 Boeing 737-300 and 1 MD87 (damp lease) Fram till 2005 var FlyMe fokuserad på inrikes och charter med låg utnyttjning (4 timmar per flygplan och dag) FlyMe lanserade en helt ny affärsmodell vintern 2005 som kulminerade i introduktionen av tolv Europa destinationer från Göteborg i mars/juni 2006. FlyMe är idag en LCC (lågkostnadsaktör) med mycket begränsad charter verksamhet och utnyttjningen ligger mellan 9 och 10 timmar per flygplan och dag FlyMe har blivit en relevant spelare på den svenska flygmarknaden och har tagit betydliga marknadsandelar (ref. Luftfartsverkets statistik hade FlyMe tredje kvartalet 34% av trafiken mellan Göteborg och Stockholm/Arlanda, och 38% mellan Malmö och Stockholm/Arlanda)

FlyMe Europe AB är ett investerings- och holding bolag och handlas på First North i Stockholm FlyMe Europe AB äger 100% av Fly Me Sweden AB, som är det operationella flygbolaget FlyMe Europe AB har investerat ca 600 MSEK i flygbolaget FlyMe Sweden AB intill slutet av 2006 FlyMe’s strategi är att uppnå skalfördelar (kostnads- och marknadsmässigt) genom tillväxt som säkrar uthållig lönsamhet

En tillbakablick över året som gått - och vägen framåt…

Highlights 2006 Händelserikt och intensivt år för FlyMe Sweden Tog ett stort kliv ut i Europa. 12 nya destinationer Startade utrikesbeflygning från Stockholm Ny flexiblare prisstruktur på inrikes Förändringar i organisationen FlyMe fick pris för marknadsföring Ny ägarstruktur Nyemission 147 Mkr. Genomfört medarbetar- och kundundersökning Skapat en ny varumärkesplattform Vision Mission Värderingar Position

Några siffror… Antal passagerare har ökat med 73% (helår 2006 vs 2005) Antal landningar har ökat med 63% (helår 2006 vs 2005) Kabinfaktorn har ökat med 3%-enheter (2006 vs 2005) Omsättningen har ökat med 69% (Jan-Sep 06 vs 05) Flygplansflottan har utökats till 5 individer, 7 fr.o.m S07 Antal anställda har ökat med 86 procent (Sep 06 vs Sep 05)

Marknaden Lågprisflyg kommer fortsätta ta marknadsandelar Efterfrågan ökar på billiga flygbiljetter för att man ska kunna spendera mer pengar på plats (enligt VisitSweden). Fortsatt hård konkurrens, vilket ställer höga krav på oss och vårt totala produkterbjudande Fortsatt prispress Konsolidering av aktörer inom lågprisflyg

LCC har haft en snabb utveckling Började i USA på 70-talet och har utvecklats snabbt i Europa sedan slutet av 90-talet, men framför allt efter 11 september 2001 I 2005 flög 120 miljoner med LCC bolag vilket innebär en tredubbling mellan 2001-2005 I 2004 hadde LCC bolagen en marknadsandel på 16% i Europa Prognosen indikerar at motsvarande siffra for 2007 blir minst 20% LCC linjenät 2001 LCC linjenät 2005

Utmaningar Fortsätta arbeta målmedvetet för att uppnå en ökad stabilitet i bolaget Ledning och organisation Långsiktig flottplanering Finansiell situation Stärka varumärket genom förbättrad kommunikation & ”living the brand” Brett anslag mot allmänheten genom webben, Kundklubben och annonser. PR-insatser mot branschen och konsumenter Events på flygplatser Fortsatt produktutveckling Fortsatt tillväxt i antal nya linjer och destinationer 3 inrikes linjer (2): GOT-ARN, MMX-ARN, LLA-ARN 21 utrikes linjer (12): GOT 14, ARN 4, MMX 3 Fortsatt tillväxt i omsättning och antal passagerare Lönsamhet under andra kvartalet Förslag om vinstbonusprogram till de anställda

Fokusområder Marknad & Kunder ”Every day profit & loss mentality” Allas involvering och engagemang

Björn Olegård – Ordförande Organisation Styrelser Management FlyMe Europe AB Björn Olegård – Ordförande Staffan Edh Thommy Nilsson FlyMe Sweden AB Finn Thaulow – Ordförande Björn Olegård Fff -Piloter -Kabinpersonal Marktjänster Trafikkontor Säkerhet Träning -Kvalitet -Route Management -Yield Management -Marketing -Marknad Sverige Marknad International Call centre Passagerarservice

FlyMe fortsättar att växa…. April 2007 December 2006 Juni 2006 December 2005

Affärsmodell Erbjuda säkra, punktliga och kundvänliga produkter till attraktive priser Enkel och smidig on-line booking (95%+) Ge god service till alla kunder Erbjuda reserelaterade produkter på hemsidan för att skapa sidointäkter Bli det föredragna flygbolaget på de linjer vi opererar Inrikes: affärs- och privatresenären Internationella linjer: privatresenären Affärsidè Målgrupper

Destinationer väljs på basis av: Inrikes: Affärs- och privatresenärens behov Internationella destinationer: Privatresenärens behov Bra ledarskap, motiverad personal och nöjda kunder Hög utnyttjning av all kapasitet Försäljnings-strategier Rätt destinationer och tidtabeller genom noggrann uppföljning Stordriftsfördelar Sidointäkter Hedging strategier Framgångs- faktorer

Mission Vad är vår roll? Största möjliga nytta, största möjliga värde för största möjliga antal människor

”We challenge ourselves to upgrade people's lives.” Utmanare Lågpris FlyMe-andan MISSION/CORE PURPOSE – VÅR ROLL

Mission Vår mission handlar om att ge fler möjligheter att uppleva mer. Genom att resa, se mer och vidga dina vyer växer du som människa. Men det handlar inte bara om målet med resan. Det är på resan till målet som vi kommer in och kan göra skillnad. Varje moment från bokning till mål är ett sanningens ögonblick då vi antingen stärker våra gästers positiva upplevelse eller drar ner den. Vi gör inte skillnad på folk och folk, vi uppgraderar upplevelsen för alla. Vi vill berika människors liv genom hela resan från början till slut.

Värderingar Hur arbetar vi?

F Family spirit L Low cost - Low Fare Y You make a difference M Mission to challenge E Ease & Simplicity

Visionen Ska vi ha kvar denna visionen eller inte? Processa fram en ny vision eller behåll den som kan driva verksamheten och vara utmanande de närmaste åren. Stäm av med modellen. Vart ska vi?

”To be Europe’s most treasured airline.” VISION – VÅR FRAMTID

Vision Vår vision är att bli Europas mest uppskattade flygbolag. Om kunderna värderar oss högst av alla kommer vi att fortsätta växa, ta marknadsandelar och uppnå långsiktig lönsamhet. Vi vill bli erkända för en personlig och hjärtlig miljö, prisvänliga flygbiljetter och en självklar smidighet. Vi vill inte bara att omvärlden ska gilla oss, de ska älska oss. Även våra medarbetare och aktieägare ska känna sann stolthet och glädje.

Positionen Här är vi!

”Resglädje.” Lågpris Ungt Engagemang Enkelhet Utmanare FlyMe-andan POSITION – VÅR INMUTADE, SÄRSKILJANDE PLATS

Tack för uppmärksamheten! FlyMe är ett flygbolag som växer, stimulerar och frigör marknaden! Ett flygbolag som behövs på den svenska flygmarknaden! Ett flygbolag som bryr sig och vill skapa äkta Resglädje!