Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

Konjunkturer och ekonomisk politik i den keynesianska modellen Kapitel 15 © Fregert och Jonung, Makroekonomi, 2010, Studentlitteratur.
Finansdepartementet Det ekonomiska läget SNS, Almedalen Fredag 3 juli Finansminister Anders Borg.
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Stabiliseringspolitik
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Den ekonomiska krisen och den ekonomiska politiken Lars Calmfors Föredragning för D.D.M.M. Konungen och Drottningen och H.K.H. Kronprinsessan Handelshögskolan.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
FINANS- OCH Penningpolitik
Konjunkturer.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Att förklara BNP: Vad bestämmer Finlands BNP på kort sikt?
Penningpolitik med inflationsmål
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Marknad och politik: makroekonomi
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Presskonferen s 26 okt God konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Tydlig förbättring på arbetsmarknaden Utlåning.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
KONJUNKTURBILDEN 30 juli 2009 Kerstin Hallsten. Konjunkturbilden i stort oförändrad Ny information visar att BNP-fallet i Sverige bromsar upp – mindre.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Ekonomisk politik Finanspolitik Penningpolitik Valutapolitik Arbetsmarknadspolitik.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet

Hans Lindblads bilder
Presentationens avskrift:

Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98

”Conventional wisdom” om stabiliseringspolitiken •Det är i första hand penningpolitiken som ska stabilisera konjunkturen •Skepsis mot aktiv (diskretionär) finanspolitik i detta syfte - risk för felaktig tajming - risk för att expansiv “bias” leder till successiv försvagning av de offentliga finanserna

Finanspolitiska rådets rapport 2008 •Generell skepsis mot aktiv finanspolitik •Men sådan kan vara motiverad i exceptionella situationer (också regeringens inställning i VÅPen) Dubbla kriterier 1.Stora konjunkturstörningar 2.Finanspolitiken ska kunna åstadkomma något mer än vad penningpolitiken ensam kan göra

Den nuvarande situationen är exceptionell •BNP-gap 2009 runt fyra procent •Penningpolitiken mindre effektiv än normalt Hur minimera riskerna för de offentliga finanserna? •Tillfälliga (tidsbegränsade) stimulanser •Tidigareläggning av planerade permanenta reformer •Begränsad storleksordning på stimulanspaket: 15 –25 mdr kr •Fortfarande strukturellt budgetsaldo runt 1 procent av BNP

Offentliga investeringar •Starka multiplikatoreffekt (över ett?) - inriktning mot svenskproducerade varor och tjänster •Men hur fort kan de ökas?

Offentlig konsumtion – statsbidrag till kommuner och landsting •Tendens till procyklisk utveckling för den kommunala konsumtionen - ökningstakten går ner (från 1,5 till 0,7 procent enligt Kommuner och Landsting förmodligen alltför optimistiska prognos) •Hög multiplikator (över ett?) •Risk för sparande i kommuner och landsting - men i så fall försvagas inte den konsoliderade offentliga sektorns finanser

Inkomstskatter och transfereringar •Mer läckage till sparande och import - multiplikator runt 0,5? - mer effektiv åtgärd ju starkare de offentliga finanserna är i utgångsläget •Högre multiplikatorer om fokusering på låginkomstgrupper med hög konsumtionsbenägenhet - extra barnbidrag - extra studiemedel - extra pensionstillskott - generell inkomstskattesänkning för låginkomsttagare

Tillfällig momssänkning •Högre multiplikator än inkomstskatten - ökning av köpkraft plus omfördelning i tiden •Men svårt tajma rätt - konsumtion faller före och efter •Fungerar bäst om kort och djup lågkonjunktur

Lägre arbetsgivaravgifter •Kan vara olämpligt minska inflationstakten om vi får deflationssituation eller mycket låg inflation - realräntan höjs

Mer resurser till arbetsmarknadspolitiken •Volymerna kan ökas utan att vi når 90- talsnsivåerna - gäller inte minst den yrkesinriktade arbetsmarknadsutbildningen •Programmedel bör inte reserveras bara för långtidsarbetslösa •Men undvik jättesatsningar och inlåsning i företagen!

Lämplig kombination av åtgärder •Offentliga investeringar + högre statsbidrag till kommunerna + extra bidragsutbetalningar •Tillfällig momssänkning är dyr även om den bara gäller 25-%-nivån - möjligen innan andra åtgärder sätts in - svårt se varför omöjligt med tillfällig sänkning (jfr Storbritannien)

Alternativ syn på importläckage •Internationell samordning kan krävas för att få optimal politik - risk för alltför små stimulanser om inte de positiva verkningarna för andra länder beaktas •Länder med goda offentliga finanser kan ha större ansvar för att motverka global recession än andra

Asymmetriska risker •Risk ta i för mycket •Men också risk att lågkonjunkturen leder till kumulativ nedåtgående process •För expansiv finanspolitik kan motverkas genom räntepolitiken •Men inte säkert att för kontraktiv finanspolitik kan motverkas genom lägre räntor

Ingen motsättning mellan att anse att långsiktig sysselsättning bör främjas genom strukturella reformer och att efterfrågebortfall bör mötas genom efterfrågestimulanser

Lärdomar av nittiotalskrisen •Risk att budgetunderskott drar iväg •Risk att hålla fast vid normer i fel läge •Ett huvudskäl för ett strikt finanspolitiskt ramverk och goda offentliga finanser är just att ha finanspolitsk handlingsfrihet i krislägen •Däremot skäl för oro över de stora budgetunderskotten i t ex USA, Storbritannien och Frankrike