Skapa ideala kundprofiler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
FTFs motionsskola.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Varför är det viktigt att mäta?
Tanken Verkligheten Medvetet Databank Output Beteende INPUT Omedvetet
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Anneli och Christians Datorskola
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Informationssökning & Källkritik
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Hur tänka och göra som processtödjare
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Riktlinjer för presentationer
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Den Glada Internationella Vänskapsveckan.
Insändare Struktur och respons.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
En PowerPoint om PowerPoint
Affärsidé - företagets vägvisare
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Workshop inför Projektet
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Modul 5 Att söka arbete.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Vem är du?.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Anställningsintervjun
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Att argumentera.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
MOTIVATION.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förändring – hot eller möjlighet?
En mobil växel olik alla andra
Socialpsykologi.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
BIG DATA. Så här går det till : Varje webbplatsbesök används för att bygga upp en personlig profil. Den kan innehålla information om personliga intressen,
Sälja en produkt eller tjänst
Presentationens avskrift:

Skapa ideala kundprofiler [namn] [demografi] [mål] En mall för att Skapa ideala kundprofiler

1 2 3 Innehåll En introduktion till ideala kundprofiler Hur presentera dina ideala kundprofiler Ett exempel på en kundprofil 2 3 Innehåll 1

En introduktion till ideala kundprofiler

Vad är ideala kundprofiler? Ideala kundprofiler är fiktiva representationer av dina drömkunder. De bygger på riktiga data om kunders demografi och beteenden online tillsammans med välgrundade antaganden angående deras personliga historia, motivationer och bekymmer.

Hur skapar du en ideal kundprofil? Ideala kundprofiler skaps genom undersökningar och intervjuer av personer I dina målgrupper som skall inkludera en mix av kunder, både bra och dåliga, såväl som prospekts utanför din kontaktyta som kan stämma överens med målgruppen. Du samlar både kvalitativ och kvantitativ data för att måla upp bilden av vem din profil är, vad de värdesätter och hur din lösning passar in i deras dagliga liv,

Hur använder du dina ideala kundprofiler? När du nu vet vila de är så måste du utbilda alla parter i er organisation så att man förstår dem väl. Profilerna ligger också till grund för ditt innehåll och den information du skickar ut på nätet. Genom att du använder dig av ideala kundprofiler kommer det att vara lättare att skapa information som är relevant och som drar till sig intresset från din publik.

Hur presentera dina ideala kundprofiler

Företag Ideala kundprofiler Sätt in företagsnamn och datum I texten på bilden Företag Ideala kundprofiler År, Månad

Namn på kundprofil Bakgrund: Basinformation runt profilens roll Nyckelinformation runt profilens företag Relevant bakgrundsinfo om profilen utbildning, intressen, hobbys Demografi: Kön Åldersspann Hushållsinkomst Boende (stad, landsbygd, villa, lägenhet?) kännetecken: Buzz-words Beteende Den här informationen kan du hitta genom att använda online undersökningar I dina målgrupper

Namn på kundprofil Mål: Profilens första målsättning Profilens andra målsättning Utmaningar: Primär utmaning för framgång Sekundär utmaning för framgång Hur vi hjälper: Hur vi löser profilens utmaningar Hur vi hjälper till att nå målen Intervjua personer I din målgrupp för att lära känna deras mål, problem och utmaningar

Namn på kundprofil Citat: Inkludera ett par citat som sagts underintervjuer, som representerar profilen väl. Detta underlättar för era team att förstå profilen bättre. Vanlig invändningar: Finn de vanligaste invändningarna profilen kommer att ha i köpprocessen. Genom att hitta vanliga invändningar kan ni förbereda säljarna

Namn på kundprofil Marknadsbudskap: Beskriv er lösning för profilen Pitch: Beskriv pitchen så att alla kan upprepa den inför kunder som tillhör kundprofilen. Förbered budskapen så att hela er organisation vet förmedlar samma sak. Skaffa ett foto från nätet som hjälper alla att identifiera rätt profil.

Ett exempel på en kundprofil

Exempel Petra Bakgrund: HR Chef Har arbetat 10 år I samma företag. Har avancerat från personalassistent Gift med 2 barn (10 och 8) Demografi: Troligen kvinna Ålder 30-45 Hushållsinkomst: SEK 840,000 Förortsbo i radhus Kännetecken: Lugnt uppträdande Har troligen assistent som tar samtal Vill ha material skickat/e-postat

Exempel Petra Mål: Nöjda anställda och låg personalomsättning Stödja finans- och juristavdelningarna Utmaningar: Att klara av allt med ett litet team Rulla ut förändringar till hela bolaget Hur hjälper vi: Underlätta att hantera personaldata från ett och samma ställe Integrerar med jurist och finansavdelningarnas system

Exempel Petra Citat: “Det har varit svårt att klara av anpassningar till ny teknik över hela bolaget förut.” “Jag har inte tid att lära upp nyanställda i alla dessa system och databaser.” “Jag har varit tvungen att hålla på med så många svåra integrationer av andra avdelningars system och databaser.” Vanliga invändningar: Jag är orolig att vi skall förlora information när vi byter system. Jag vill inte behöva utbilda hela bolaget i ett nytt system.

Exempel Petra Marknadsbudskap: Integrerad datahantering för HR Pitch: Vi ger dig en intuitiv databas som integrerar med era andra system och plattformar tillsammans med utbildning och support så att nyanställda lär sig snabbt.