DISTRIKTSMÖTE 25 – 26 MAJ 2013 sundsvall MEDLEMSKAP M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
Zonta International Strategisk Plan 2012 - 2015 Uppnå en nettoökning av antalet medlemmar Bestämma modeller för medlemskap som kan attrahera kommande generationer att bli medlemmar Tydligt beskriva fördelarna med att tillhöra en organisation Öka nuvarande upplevelse av ett medlemskap Utveckla en plan för att få Golden Z – klubbmedlemmar och mottagare av Amelia Earhart Fellowships, Jane M. Klausman Women in Business Scholarships och Young Women in Public Affairs stipendier som medlemmar i Zonta Etablera starkare samverkan mellan Zonta Internationals initiativ och klubbinitiativ M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
Goda råd till styrelsen och kommittéer från klubbarna augusti 2012 Att hjälpa klubbarna att finna bra redskap för medlemsrekrytering och medlemsvård Stöd för medlemsvärvning Utveckla erfarenheter över klubbgränserna för att locka, tipsa kring medlemsfrågor (nya & behålla) Locka nya medlemmar. Behålla och locka nya medlemmar, satsa mycket kraft på detta Verka aktivt för att yngre kvinnor ska bli attraherade av att gå med i Zonta Minska byråkratin inom Zonta, svårt att locka medlemmar när styrelsearbetet tar mycket tid M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 HUR behålla medlemmar? HUR få nya medlemmar ? M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 Medlemsvärvning Medlemmarna är den viktigaste resurs en ideell förening har, det är de som äger och driver organisationen. Därför räcker det inte med en värvningskampanj då och då utan medlemsperspektivet måste genomsyra allt organisationen gör, på alla nivåer. M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 Storytelling Dela berättelser Bygga varumärke – det vi säger och gör går ihop Budskap varför finns organisationen, vad är syftet Berättelser som stödjer budskapet Bevis måste finnas, att det är sant Budbärarna medlemmar, social media Lägerelden M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 Måste kunna berätta vad vi gör för skillnad 3-sekundsprincipen – fånga intresse Medlemsvård Kontakta alla medlemmar, presentera vad som händer En förening som inte bedriver en aktiv medlemsanpassad verksamhet tappar medlemmar. M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 S W O T – analys Styrkor Gör skillnad för kvinnor Bra administration - HQ Kapital ZIF Svagheter Okänd organisation Zonta syns inte Hot Minskat medlemsantal Minskat bidrag till ZIF Möjligheter Göra skillnad för kvinnor Hjälpa andra Påverka genom opinion Få ett nätverk Internationell medvetenhet M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 Distriktets mål för 2012-2014 är 2 667 medlemmar. Den 30 april 2013 är antalet 2 285 Differensen - 382 medlemmar - är markerad med rött (14%). M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
2012-2014 Membership Goal: 31,000 Members 2012-2014 Membership Goal: 31,000 Members 875 (3%) 30,125 Members (as of 6 May 2013) M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014 E-club Möten på Internet med flera liknande elektronisk media Minst ett personligt möte per år, t.ex. på DM, Convention En e-klubb tillhör ett distrikt Passar för medlemmar som har praktiska svårigheter att resa till en klubb. Samma rättigheter och skyldigheter Uruguay: Zonta e-club of Uruguay M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014
Rekrytera och betala för 2 medlemmar eller fler 1 juni 2012 – 31 maj 2014 och få en pin på Convention M von Hartmansdorff, Lt. Gov. 2012-2014