Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Lagen om elektronisk kommunikation Post- och telestyrelsen Per Bergstrand Avdelning för nätsäkerhet per.bergstrand[a]pts.se.
v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Bredband i Ragunda Kommun
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
AU Digital samverkan LO Process
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Workshop för GIS samordnare
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
MALL Trygghetslarm/trygghetstjänster 1. Inledning, bakgrund och syfte – beslut 2. Trygghetstjänster – trender 3. Trygghetslarm – nationellt arbete/vägledning.
Från analoga till digitala Trygghetslarm Eller…
Rätt information till rätt person i rätt tid
Visionary solutions, provided with care.
”Vägen mot e-samhället”
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
1 Standardiserade Nyttomeddelanden med testbänk nyttomedd_testbaenk_ ppt.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Tillsammans räddar vi liv
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Regionförbundet i Kalmar Län
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
TELEITRADIOPOST Teleavdelningen Klicka här för att ändra Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten –Nivå två Nivå tre –Nivå fyra »Nivå.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Alternativ telefoni Uppsala
Framtidens välfärdslösning
Standarder – hur ser en användare på dem?
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen Post- och telestyrelsen

• Dosa i hemmet med batteribackup • Larmknapp • Kopplas till telefonanslutning • Analog/digital - PSTN/GSM/IP och kombinationer • Överföring av information och tal • Drygt användare - främst äldre • Stor variation i utnyttjandet/behov av larm – vilket behov ska tillgodoses? Användning av trygghetslarm (= trygghetstelefon) 3

Vad gäller kring trygghetslarm? enligt Socialtjänstlag [2001:453], Hälso- och sjukvårdslagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade [1993:387], föreskrifter • Kommunens ansvar är att tillgodose trygghet, stimulera eget boende, erbjuda tjänster som möter behovet, individen ska ha valfrihet • Kommunen har inget uttryckt krav på att erbjuda trygghetslarm • Tjänster enligt SoL ska tillhandahållas med ”God kvalitet” – såväl vård/omsorg och teknik enligt lag [2003:389] om elektronisk kommunikation • Trygghetslarm ej en samhällsomfattande tjänst enl. LEK - normala omständigheter gäller • Nödsamtal, 112, är den enda prioriterade tjänsten 4

Tre olika typer av problem 1.Leveranskedjan – processen 2.Ny teknik - Förändring till nya elektroniska kommunikationsnät och digitalisering 3.Generella problem som blir tydliga vid användning av trygghetslarm 5

Kedjan av aktörer i leveransen av trygghetslarm 6 KommunerBrukare Larm- tillverkare Operatörer Larm- centraler

7 Kommuner • Risker då olika aktörer ansvarar för olika delar av leveranskedjan. Ökad kontroll behövs för t ex abonnemang och installation. • Trygghetslarm köps och säljs som en produkt och inte en tjänst • Upphandlas som tidigare - utnyttjar inte de möjligheter som den nya tekniken ger • Låg betalningsvilja hos kommunerna • Behov av ny kompetens för upphandling, installation och drift • Få kommuner samarbetar 7

8 Brukare • Tilldelas ofta kontrollen över abonnemang – standard abonnemang används • Förstår ej alltid att trygghetslarmet är beroende/påverkas av abonnemanget • Ibland fattas beslut av anhörig • Större tilltro till tjänstens kvalitet än vad tjänstetillhandahållaren kan garantera? • Låg betalningsvilja

9 Larmtillverkare • Många trygghetslarm är inte färdigutvecklade för ip-miljö • Problem uppstår då analoga larm ansluts till ip-baserade kommunikationsnät/utrustning • Utvecklar och kontrollerar sina egna protokoll - köpare inlåsta • Begränsat tekniskt samarbete mellan larmtillverkare, operatörer och larmcentraler • Styrda av LOU och kommunens skall-krav vid upphandling • Prispress

Näten/infrastrukturen har utvecklats och trygghetslarmen måste följa med i den utvecklingen! Användandet av telefoni ser inte ut som för år sedan: • I nya fastigheter har man oftast inte traditionell telefoni (med koppartråd) utan man har bara fiber-anslutning. • Av alla hushåll i Sverige är det 22% som inte har fast telefoni • Av de hushåll som har fast telefoni använder 22 % IP-telefoni

Komplex tjänst • Tjänsten trygghetslarm är en komplex tjänst som består av många olika delar och som är beroende av att flera aktörer samverkar • Den som tillhandahåller larmen behöver ansvara för att hela tjänsten/leveranskedjan fungerar, inkl: • abonnemang hos brukaren (då det behövs) • installation hos brukaren

Vikten av samverkan och stöd för ett lyckat teknikskifte • Viktigt med samverkan i teknikskiftet mellan olika aktörer i branschen samt mellan olika enheter i kommunen och landstinget. Där man lyckats med teknikskiftet har det varit i samarbete mellan IT, omsorg och upphandling m fl. • Det finns stöd för kommunerna från SKL genom t ex en vägledning, en upplysningstjänst och möjlighet att avropa från ramavtal för digitala trygghetslarm.

Viktigt att börja teknikskiftet så snart som möjligt • Den demografisk utvecklingen gör att vi kommer att bli mer och mer beroende av e-hälsa och digitala omsorgstjänster. • Om man får digitala larm att fungera nu, borde man ha en bra plattform för framtida digitala tjänster.

Tack för uppmärksamheten! Kartläggning och analys av den svenska marknaden för trygghetslarm Rapport nr PTS-ER finns på Anna Lindgren