Hur ska bostadskrisen lösas?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter
Samhällsekonomi 2.
Vad är det för skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt?
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
ULRIKA PALM REGIONPLANERARE, TMR PLANERINGSMÅL ”Hela regionen präglas av delaktighet och integration.” ”Alla invånare oavsett bakgrund använder sin.
Konjunkturer.
Behovet av en ny skattereform
Så kan bristen på studentbostäder minska !
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Den sekundära bostadsmarknadens betydelse
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Den nya bostadspolitiken
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
NCC Komplett Industriellt bostadsbyggande NCC Komplett
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Mixprojektet i Göteborg Fastighetskontoret 2020 Centrala Älvstaden.
Internationell Ekonomi
Föreläsning 12 Sammanfattning
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
I så fall är det väldigt sexigt att bo i hyresrätt.
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
Vänsterpartiet Halmstad halmstad.vansterpartiet.se Halmstad – Inte till salu! Bostadspolitik för Halmstads kommun Motion om.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Jonny Gahnshag Socialdemokraterna i Falun Hur bygger vi nya bostäder i Falun som vi både gillar och har råd med?
Björn Hasselgren, PhD Remissammanställning Bokriskommittén.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Hyreslägenhet och bostadsrätt kap.12
Stockholms- regionens utMAningar
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Den svenska bostadspolitiken. Statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift? Hyresregleringen Inför valet 2010: vad tycker partierna?
Riksbanken och penningpolitiken Barbro Wickman-Parak,
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Magnus Henrekson & Ulf Jakobsson Juni 2006
Socialt blandat boende
Den Svenska bostadsmarknaden – En bubbla som håller på att spricka?! Oslo 14 oktober, 2015 Mats Wilhelmsson.
Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Hur bygger vi mer för fler? Institutionella förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande- En jämförande studie mellan Tyskland och Sverige Anna Granath.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Regeringens 22 punktsprogram Forskarnas 2 punktsprogram
Bostadspolitiska alternativ
Bostadsbristen i Västerås
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Bostadsplaneringen i Västerås
Sammanfattande slutsatser
Social bostadspolitik
Bostadspolitik Nationellt och lokalt
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Arbetslöshet och utanförskap
Bostäder för alla- hur når vi dit?
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Presentationens avskrift:

Hur ska bostadskrisen lösas? Klas Eklund 12 juni 2014

Bokriskommittén Huvudmän: Fastighetsägarna Sverige och Handelskamrarna i Sydsverige, Västsverige och Stockholm Tillsatta: september 2013 Direktiv: utred hur – inte om – bostadsmarknaden ska fungera bättre www.bokriskommitten.se Tor Borg, SBAB Klas Eklund, SEB (ordf) Ulrika Francke, Tyréns Björn Hasselgren, KTH (sekr) Hans Lind, KTH Sonny Modig, fd MKB Barbro Wickman-Parak, fd Riksbanken Olle Zetterberg, SBR Vi representerar enbart oss själva

Vision… Bostäder för alla plånböcker och alla skeden i livet Valfrihet mellan upplåtelseformer Rörlighet och fungerande flyttkedjor Starkt besittningsskydd Minskad segregation, ingen svartmarknad Snabb byggprocess

Lågt bostadsbyggande

Antalet hyresrätter i Stockholm minskar

…och verklighet Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor Segregation Svarta marknader Skador på arbetsmarknad, dynamik och tillväxt

Hur blev det så här? Staten abdikerade – utan ersättare Bara halv reform Ökad efterfrågan bromsas av utbudshinder Hyresregleringen består Skatter bromsar rörlighet Stel och långsam planprocess Ineffektivt byggande Ingen sammanhängande bostadspolitik

Vad bör göras? Det räcker inte att ”bara” bygga mer Det räcker inte att ”bara” avreglera Nödvändigt med helhetspolitik

Hyresregleringen Det svenska hyressystemet unikt Kollektiva förhandlingar Reglerat pris består även vid flytt och byten Höga samhällsekonomiska kostnader Skadar sysselsättningen Har ej brutit segregationen

Hyresreglering och segregation ”Resultatet kan tillspetsat formuleras som att den typiske innehavaren av en hyresrätt i Stockholms innerstad är högutbildad, äldre infödd, och med hyfsat hög inkomst, medan populationen i ytterområdena i högre grad utgörs av småbarnshushåll och invandrare. Detta mönster är inte lika tydligt på bostadsrättsmarknaden… Eftersom bruksvärdessystemet genererar en platt hyresstruktur innebär det indirekt en subvention till de boende i innerstaden. Denna subvention riktas alltså till äldre, högutbildade hushåll utan barn och invandrarbakgrund” Wilhelmson, Söderberg, Enström, Uppsala Universitet

Hyresreglering och segregation ”Nu är det inte bara plånboken som styr vilka som får de mest attraktiva förstahandskontrakten. Att vara infödd stockholmare är en annan stor fördel. För att inte tala om att vara helsvensk: att ha utländskt påbrå innebär ett mycket stort avbräck för möjligheten att få ett schyst kontrakt på det öppna och toleranta Södermalm. Något liknande mönster syns inte bland bostadsrätterna. Där är det bara pengarna som styr: ett höjt bud tar man emot oavsett vem som lägger det. Så hyresregleringen är helt enkelt ett sätt att hålla lantisarna och blattarna borta från innerstan.” Jonas Vlachos, Ekonomistas

Hur öka rörligheten? ”Presumtionshyror” inte lyckosamma För liten andel av beståndet För kort tid Vapen vid markanvisning Internationella om- och avregleringar Reformering steg för steg Komplettera med andra åtgärder

Reform i två steg: 1 Inte krav på kollektiva förhandlingar Fri hyressättning vid nybyggen och när det kommer ny hyresgäst (i nyare hus) Acceptera höjningar på 5% per år i äldre lägenheter Anpassning tar olika lång tid: Bara ett år i de flesta medelstora städer Ca 1-2 år i Malmö Ca 4-5 år i Göteborg Ca 10 år (?) i Stockholms innerstad

Reform i två steg: 2 Individuell förhandling det normala Kollektiv OK om båda parter är överens Fri hyressättning vid nybyggnation eller när det kommer ny hyresgäst Gradvisa förändringar – i takt med inflationen – för den med gammalt kontrakt Justering i femårsetapper

Socialt ansvar Tillfälligt bostadsbidrag Tillfällig fastighetsskatt Besittningsrätten ska skyddas Skydd mot oseriösa fastighetsägare Nej till ”Social housing” Fastighetsbolag måste reservera en viss andel av beståndet till kommunal förmedling

Sänk skatten på rörlighet Fastighetsskatten avskaffad – men evig reavinstskatt plus ränta på uppskov Skattemässigt gynnat att bo men dyrt att flytta Sänk reavinstskatten, höj uppskovs-beloppet, ta bort uppskovsräntan Sänk lagfartsavgift och pantbrevskatt Finansiera med låg och enkel fastighetsskatt

Snabba upp planprocessen Regeringen går åt rätt håll: Mindre detaljer i detaljplanen Färre kommunala särkrav Färre riksintressen Färre överklaganden Men ambitionsnivån borde vara ännu högre: Inga sanktioner, ingen inskränkning i planmonopolet

Hur gå vidare? Översiktsplan grunden, mindre detaljer i detaljplanen Inskränk kommunernas planmonopol, tillåt byggarna själva planera mer Färre riksintressen – bostadsbyggandet allmänintresse Färre överklaganden, inskränk kretsen av sakägare Öka trycket på kommunerna – både uppifrån och nerifrån

Skatter och finansiering Omöjligt gå tillbaka till storskalig subvention Ingen brist på kapital. Problemet är risken i nybyggnation Stärk kreditgarantierna Ökat bosparande Individuella amorteringsplaner Neutralitet mellan boendeformer Avdragen för skuldräntor? Behov av större skatteutredning

Vilka effekter? Försämringar om inget görs Ökat byggande – 10.000 bostäder/år Ökad sysselsättning – 20.000 direkt effekt Tiotusentals jobb totalt Minskad svart marknad Segregation kan minska Högre tillväxt Starkare statsfinanser

Bred uppgörelse krävs Viktig fråga, flera politikområden Flera mandatperioder Alla måste ge och ta Sveriges politiker har samlat ihop sig förr – nu är det dags igen!