1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
När Ella fick plaströr i öronen
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Ingen äldrevård för mig !!
Vad skulle ha hänt om dom tre vise männen varit kvinnor?
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Vem bestämmer - du eller chefen?
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Barnanpassad utredning
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Åk 9 - året då det händer -.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Högtidstal Retorik.
Det va en gång en katt och hund del 1
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Att skriva en artikel.
Underordnade konjunktioner
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Ett ödesdigert misstag…
Att hålla en presentation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Etik - Vad är det?.
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Marcus berättar lite om sig själv
SBAR för strukturerad kommunikation
Debattera.
Etik Moral Filosofi.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Trygghet ger resultat  Enligt läroplan 2011 är det varje elevs rättighet att ha en trygg tillvaro i skolan.  Med gemensamma värdegrunder skapas trygghet.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Så firade vi födelsedagar förr.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Det va en gång en katt och hund del 1
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Presentationens avskrift:

1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt barn ifrån bordet utan att ta bort sin tallrik. Vad gör du? a) Du kommenterar att du skulle bli glad om barnet tog bort tallriken b) Du säger inget för att undvika tjat c)Du påpekar för barnet att han/hon inte tagit bort tallriken d)Eget alternativ

2)Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt barn ifrån bordet och tar bort sin tallrik. Vad gör du? a)Du berömmer barnet för att han/hon tog bort tallriken. Du säger; ”Så bra att du tog bort din tallrik själv!” b)Du kommenterar att barnet tog bort sin tallrik utan att värdera. Du säger; ”Du tog bort din tallrik själv!” c)Du uppmuntrar barnet genom att ge det en kärleksfull klapp på axeln/kram d)Eget alternativ

3)Du försöker berömma och uppmuntra ditt barn så mycket du kan när det gäller att hjälpa till hemma. Ändå så tycker du inte att det fungerar. Vad gör du då? a)Inför ett belöningssystem b)Funderar om jag ställt fel krav c)Försöker uppmuntra på ett annat sätt. d)Annat alternativ

4)Du känner dig nöjd med att det fungerar så bra hemma. Det fungerar ofta konfliktfritt. Du vill att det skall fortsätta att fungera så, vad gör du? a)Ingenting eftersom det fungerar så bra b)Du inför en spontan belöning c)Du talar om för barnet att du blir så glad när det fungerar så bra. d)Eget alternativ.

5)Det är bestämt sedan länge att på söndag ska du och ditt barn åka och hälsa på en släkting. Ni har pratat mycket om, och verkligen förberett besöket. När dagen väl kommer, vill ditt barn plötsligt inte åka. Vad gör du? a)Ringer återbud till släktingen. Det känns som att det är mindre viktigt med besöket än den konflikt som kan bli med barnet b)Säger att det inte finns något annat val än att åka då detta har varit planerat sedan länge. c)Försöker locka barnet att följa med genom att erbjuda något som du vet att han/hon vill ha, exempelvis köpa en ny leksak, stanna till på lekparken på vägen dit, äta något extra gott i bilen. d)Försöker förklara för barnet att du blir besviken och ledsen att hon/han inte vill åka – ni har ju verkligen planerat och sett framemot detta e)Eget alternativ.

6)Ditt barn har jobbat intensivt och tålmodigt med en teckning som han/hon sedan visar upp för dig. Vad gör du? a)Du berömmer barnet för arbetet som han/hon lagt ner b)Du ger barnet en kram c)Du frågar och ber barnet berätta lite mer om teckningen d)Eget alternativ

7) När har du det som bäst tillsammans med ditt barn? a)Läser saga på kvällen. b)Spelar spel. c)Kravlösa och lugna situationer. d)När barnet kryper ner i sängen på morgonen. e)Eget alternativ