I ett historiskt perspektiv Musiklärarportalen Digitala verktyg I ett historiskt perspektiv Föreläsare: Percy Bergman
Times has changed... På 50 år
Började som obehörig Musiklärare 1976 med att ta en livförsäkring: POGO Bildband om Musikhistoriska epoker och om Orkesterns instrument
”Tänk om man kunde spela in sina elever” 1982 ”Tänk om man kunde spela in sina elever” 4 Musiklärare gick till sin Skolchef och köpte en gemensam Kassettporta
Musiklärarna har historiskt hört till förlorarna Låg status på jobbet... Lågprioriterat ämne, utom vid vissa Högprioriterade datum Om man går efter Timplanen så är Musik ett allt mindre viktigt ämne
Musiklärarna är vana vid att slå ur underläge Men också skickliga på att hitta lösningar
70-talet På 70-talet fanns en pott resurser till Frivillig undervisning. Den baserades på antal elever och tillföll Musikläraren att ex Spela instrument eller sjunga i kör. Det försvann...
80-talet På 80-talet kunde man ha halvklasser i Musik 10-15 elever per grupp. Man kunde också vara kompanjonlärare och undervisa tillsammans med klassläraren. Detta sponsrades då av Musikskolan i hela landet. Det försvann...
80-90-talet När datorerna gjorde entré i skolans värld var det ofta flotta Datasalar med endast Tekniska och Naturvetenskapliga lärare och elever - ingen Estetik Man kunde inte installera Musikprogram, för de kunde ”förstöra” datorerna Ex gamla skrotade Compisdatorer användes av musikläraren Det försvann...
90-00-talet Kvantitetsprincipen härskade. 90-00-talet fanns ofta inga pengar till att köpa dyr Ensembleutrustning Pengar gick till annat än estetiska ämnen. Kvantitetsprincipen härskade. - musikläraren fick ha så många som möjligt i en så liten sal som möjligt. Det försvann...
Musiklärarna är vinnare Det är NU allt spelar Musikläraren i händerna Musiklärarna är vinnare
Musiklärarna är vinnare ALLT FINNS GRATIS. (nästan) Och ALLA HAR DET (PÅ SIG) Musiklärarna är vinnare
Musik är ungdomars viktigaste intresse Musiklärarna är vinnare
Läroplanen idag nämner Digitala verktyg som ett viktigt innehåll Musiklärarna är vinnare
Datorn är din kompanjonlärare Ackompanjatör Medspelare Notskrivare $15
Exempel: Musikhistoria, konstmusik eller populärmusik Folk delar med sig av sina kunskaper utan tanke på ekonomisk ersättning Utan att ha tillgång till stora resurser så kan läraren hitta info och annan hjälp på Internet kostnadsfritt Genresökning Ursprung och samband, karta Populärmusik idag, listor ex: Top 100 hits
Ensemblelärare Jammit Bakgrundsspår You aint go nowhere
Blåsensemble
Symfoniorkester
Rockensemble
Percussion ensemble Kompanjonläraren på Youtube Bossa på tå Det är lätt att publicera saker Och att göra tillgängligt
Dokumentation/Inspelning Sequenser/ Musikstudi o 50in1 Piano HD Inkl instrument
Frågor Är det relevant ur Läroplanens mål att använda mobiler och pekplattor i undervisningen? Är det någon konstnärlighet att spela Pekplatta? Kan man hitta synergi med andra ämnen för ett gemensamt inköp och användande av digitala verktyg Är det en utopi att tänka sig en klassuppsättning på 15-30 Pekplattor? Vem lär eleverna musik? Skolan eller Msikindustrin?
Genresökning på internet http://www.furia.com/misc/genremaps/engenremap.html