De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Advertisements

Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Välfärdens finansiering
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
Marknadsekonomins grunder
FONDFÖRSÄKRING Försäkringstagaren väljer hur premiereserven investeras
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
De samhällsekonomiska målen
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 mars 2014 Konjunkturläget, mars 2014.
KONJUNKTURINSTITUTET
Penningpolitik och räntebana Lars E.O. Svensson Sveriges riksbank 22 augusti
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Den ljusnande framtid är vård
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
Bedömning för 2015 och en långsiktig utblick
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Konjunkturer.
Marknadsekonomins grunder Mikroekonomi studerar enskilda marknader VAD HUR FÖR VEM ska det produceras hur bestäms resursfördelningen: -ekonomiskt system.
Penningpolitik med inflationsmål
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
Inflationsrapport 2005: BNP-världen, utfall och prognos Årlig procentuell förändring Källor: IMF och Riksbanken.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Penningpolitisk rapport 2008:1 Presskonferens 13 februari 2008.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
BNP i Sverige Procentuell förändring, fasta priser.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Hans Lindblads bilder
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen

Långsiktigt hållbara offentliga finanser Det teoretiska kriteriet •Den långsiktiga skuldens nuvärde ska gå mot noll •Nuvärdet av alla framtida primära budgetsaldon (skillnaden mellan intäkter och utgifter exkl räntor) ska vara minst lika stort som skulden i utgångsläget Ett mer pragmatiskt kriterium •Skuldkvoten ett visst framtida år (2050) ska inte överstiga skuldkvoten under ett visst startår •De offentliga finanserna är hållbara om det kan uppnås utan skattehöjningar

Problem med regeringens redovisning •Startåret som man jämför med flyttas successivt framåt i tiden - Gradvis skärpning av hållbarhetskravet - Bättre att slå fast givet skuldmål! (S1) •Missvisande att titta på ett visst slutår om skuldkvoten är starkt ökande - Redovisa också utvecklingen efter slutåret! - Fäst större vikt vid kalkyler på oändlig sikt! (S2) •Missvisande att inte korrigera för förändringar i statens finansiella tillgångar - Redovisa statsskulden netto!

Saldomålet •Saldomålet avser hela den offentliga sektorn men hållbarhetsberäkningarna bara statsskulden - Bristande konsistens - Borde saldomålet också avse bara staten exkl pensionssystemet? - Överensstämmelse med EUs regler? •Det framtida saldomålet - Överskottsmålet gäller fram till Sedan då? - Gradvis omformulering av målet över tiden? - Hur blir det med marginalen till EUs treprocentsgräns?

Behovet av känslighetsanalyser •BP 08: ett alternativt mer positivt sysselsättningsscenario •Riksrevisionen: alternativa mer negativa scenarier •Mer pessimistiska och mer optimistiska scenarier bör redovisas på ett likvärdigt sätt •BP 08 - “teknisk uppjustering” av de offentliga utgifterna med 4 % av BNP för att nå saldomålet på 1 % av BNP justering för ökad kvalitet i offentliga tjänster? - justering för konjunkturen?

Behov av ”försiktighetsbias” i kalkylerna Motiv •Allmän “deficit bias” i finanspolitiken •“För stor” statsskuld är mycket värre än “för liten” Hur hantera detta? •Olyckligt att göra orealistiskt pessimistiska antaganden •Bättre att precisera önskad framtida skuldnivå och sedan sikta på klart angiven lägre skuldnivå (X procentenheter lägre) för att ha säkerhetsmarginal •Översätt sedan säkerhetsmarginalen till skillnader i antagandena om - sysselsättning - medelarbetstid - brukaravgifter - produktivitetshöjning i offentlig sektor

Intergenerationell rättvisa •Fördelningen mellan generationer beror inte bara på offentlig skuldsättning utan också på strukturen på skatter, avgifter och offentliga utgifter •Samma flöde av välfärdstjänster per capita och samma skattekvot innebär omfördelning till senare generationer om de lever längre (utan att arbeta längre) •Vi behöver mer av explicita kalkyler över detta