- att överföra budskap, påverka, mm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Internationell media Samhällskunskap 2.
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Att förstå anonymiteten (översättning från
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Hälso- och sjukvårdadministratörer maj 2014
Les meilleures photos de
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Lär känna media. Lund den 9 april 2014.
”Den tredje statsmakten”
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Att använda sig av massmedier
Massmedia och reklam.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
MASSMEDIERNA omkring oss
Media.
Massmedia och reklam.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
kommunikation kommer av latinets communicatio
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Manligt och kvinnligt i massmedia
Kommunikationsplanens delar
Konferens och evenemang
Demokrati och hur Sverige styrs
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Demokrati (=folkstyre)
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Finns på kommunens hemsida Under fliken Barn och Utbildning/grundskola.
Språket som redskap- Introduktion
Kommunikation OL108A.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Propaganda.
Massmedia.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Vad säger bilden oss egentligen!?
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Identitet, image och kommunikation
Massmedia.
Kommunikation.
Kommunikation.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
MASSMEDIA.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

- att överföra budskap, påverka, mm Kommunikation - att överföra budskap, påverka, mm

Kommunikationsmodellen FILTER Någon (sändare) försöker ge information (budskap) med hjälp av en viss ”budbärare” (Kanal=medium), pilarna, till någon (mottagare) och får någon form av reaktion tillbaka (feedback). Förförståelse/förutfattade meningar påverkar hur budskapet förmedlas och uppfattas (Filter). FILTER

Två former av kommunikation Personlig kommunikation Sändare och mottagare har ofta ”ögonkontakt”. Vänder sig till en eller få mottagare. Enkelt att ge feedback. Masskommunikation Sändaren når många mottagare med samma budskap. Oftast enkelriktad, utan feedback. Avstånd mellan sändare och mottagare, massmedier nödvändiga. Kommunikationen är opersonlig, sändaren ”känner” inte sin mottagare.

Hur påverkas vi? Socialisation – i umgänge med andra: familj, vänner, skolkamrater, arbetskamrater formas vi (grupptryck) och tar till oss vissa värderingar. Reklam – påverkar genom att skapa behov Selektiv perception – svårt att ändra värderingar men lätt att förstärka dem.

Vad är en nyhet? Tre avstånd som påverkar vårt intresse för en händelse: Tidsavståndet – ju längre tid sedan det hände desto mindre nyhetsvärde. Geografiska avståndet – ju längre bort desto mindre nyhetsvärde. ”Kulturella” avståndet – ju mindre kunskaper och förståelse som mottagaren har kring ämnet desto mindre nyhetsvärde. Kännedom Perfekt Intresse Imperfekt Engagemang Presens HÄNDELSE Centrum Omgivning Periferi

Blir alla händelser nyheter? En nyhet måste ta sig genom många olika steg (passera olika gate-keepers). Journalist rapporterar en nyhet till någon tidning. Tidningen sänder nyheten vidare till en nyhetsbyrå efter att gallrat. Nyhetsbyrån sänder vidare nyheten till andra nyhetsbyråer t.ex. TT, många nyheter har dock gallrats bort. TT skickar vidare nyheten till svenska massmedier. På respektive massmedier väljer man ut några nyheter att sända ut till mottagarna.

Vad styr nyhetsurvalet? Gallrarnas uppfattning om vad mottagarna vill ha (de tre avstånden). Gallrarnas egna värderingar Gallrarnas hänsynstagande till ägandet av det egna företaget (man sågar inte på den gren man sitter på).

Olika former av massmedia Pressen Dagstidningar Populärpress Föreningstidningar Facktidskrifter Etermedia Radio TV Public Service eller reklamfinansierad Internet

Medias makt Den tredje statsmakten Boëthius – ”Ockupationsmakt”