Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygssättning i praktiken
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Ett arbetsområde om poesi
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Varför behöver DU träna?
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Dans – eller rörelse till musik
Reseproduktion och försäljning
Utmaningar i arbetet med BfL
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Välkommen till svenska 1
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Klagshamns rektorsområde
LPP – rörelse Lekar och spel
Friluftsliv Lite inspiration...
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken Ett exempel i Idrott och hälsa

Hur ser kunskapskraven ut? Idrott och hälsa: Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Dessutom kan eleven med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel. Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.

Vilka aspekter anges? Kunskapskrav Aspekt Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter /---/ 1. Lekar, spel och idrotter I danser och rörelse- och träningsprogram till musik /---/ 2. Rörelseprogram till musik Eleven kan även simma /---/ 3. Simma Eleven kan /---/ sätta upp mål för och planera träning /---/ utvärdera aktiviteterna /---/ föra /---/ resonemang om hur aktiviteterna /---/kan påverka hälsan och den fysiska förmågan 4. Planera, sätta upp mål för och utvärdera träning/aktiviteter Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter 5. Friluftsaktiviteter Dessutom kan eleven /---/ orientera 6. Orientera Eleven kan /---/ förebygga skador 7. Förebygga skador Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten 8. Nödsituationer vid vatten

Vilka nivåtermer för E anges? Aspekt Nivåtermer för E 1. Lekar, spel och idrotter kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer varierar och anpassar sina rörelser till viss del 2. Rörelseprogram anpassar till viss del rörelser till takt, rytm och sammanhang 3. Simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge 4. Planera, sätta upp mål för och utvärdera träning/aktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera utvärdera genom att samtala om egna upplevelser föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. 5. Friluftsaktiviteter planerar och genomför med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler 6. Orientera med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel 7. Förebygga skador på ett i huvudsak fungerande sätt förutse och ge enkla beskrivningar av risker 8. Nödsituationer med alternativa hjälpredskap under olika årstider

Vilka nivåtermer för C och A anges? Aspekt Nivåskiljande termer för C Nivåskiljande termer för A 1. Lekar, spel och idrotter varierar och anpassar sina rörelser relativt väl varierar och anpassar sina rörelser väl 2. Rörelseprogram anpassar sina rörelser relativt väl anpassar sina rörelser väl 3. Simma 4. Planera, sätta upp mål för och utvärdera träning/aktiviteter på ett relativt väl fungerande sätt föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang på ett väl fungerande sätt föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang 5. Friluftsaktiviteter med relativt god anpassning. med god anpassning 6. Orientera med relativt god säkerhet med god säkerhet 7. Förebygga skador utvecklade beskrivningar välutvecklade beskrivningar 8. Nödsituationer

Hur vet läraren att NN kan delta i lekar, spel och idrotter, kan anpassa rörelser till takt, rytm och sammanhang, kan simma 200 meter etc? Elever genomför examinationsuppgifter som speglar kunskapskravens aspekter, ibland en aspekt, ibland flera aspekter samtidigt Resultat på examinationsuppgifter tolkas och översätts till kunskapsomdömen för de aspekter som har speglats Examinationsuppgifter är nödvändiga. Annars vet läraren inte vad NN kan. Läraren riskerar att sakna underlag för bedömning och kan låta bli att sätta betyg Elever ska informeras om grunderna för betygssättning. Det innebär att de ska veta vilka resultat de ska åstadkomma för att läraren ska översätta resultaten till kunskapsomdömen på en viss nivå för de aspekter som speglas i examinationsuppgifter. Vad ska till exempel framgå av ett godtagbart resultat?

Examinationsuppgift i aspekten ”planera, sätta upp mål för och utvärdera träning/aktiviteter” Du ska genomföra ett konditionstest inom ramen för ett mätbart värde i Coopers test. Lägg in den statistik som efterfrågas i datorprogrammet, Beskriv ditt utgångsläge Beskriv de rekommendationer som ges Lägg upp en plan för hur du vill förbättra din kondition. Du väljer själv ”vägen” och du kan samråda med läraren. Redovisningstillfälle 1: Ange ditt nya resultat och jämför. Hur ser du själv på sambandet mellan ”vägen” och målet? Skriv.  Redovisningstillfälle 2: Ange ditt nya resultat och jämför. Förutom att du jämför och reflekterar, ska du skriftligt besvara 2-3 frågor på den teori om samband mellan kost, motion och hälsa vi har tagit upp gemensamt. Anknyt dina svar till dina resultat.

Bedömningsmall till uppgiften C A Uppgiften och ditt resultat Du har testat dig, lagt in statistik, beskrivit ditt utgångsläge, satt upp mål, planerat verksamheter och utvärderat hur det gick Du har till övervägande del följt din plan och dina senare resultat bekräftar att de aktiviteter du planerade och genomförde till viss del gav det resultat du hade förväntat Du har följt din plan och dina senare resultat bekräftar att de aktiviteter du planerade och genomförde gav det resultat du hade förväntat Samband mellan kost, motion och hälsa Av dina svar framgår att du har förstått delar av den teori vi har behandlat Av dina svar framgår att du har förstått det mesta av den teori vi har behandlat Av dina svar framgår att du har förstått den teori vi har behandlat

Att översätta resultat till kunskapsomdömen Så här kan prestationer på uppgiften översättas: E-nivå: ”NN kan testa sin kondition och föra in värden” ”NN kan på ett acceptabelt sätt redogöra för enkla samband mellan kondition, träning, kost och hälsa” C-nivå: ”NN kan sätta upp mål, lägga upp en plan, följa delar av planen och förbättra sin kondition” A-nivå: ”NN kan utförligt och nyanserat redogöra för komplexa samband mellan kondition, träning, kost och hälsa”

Att relatera kunskapsomdömen till kunskapskrav Kunskapsomdömen i en viss aspekt (planera etc) Kunskapskrav i den aspekten (planera etc) E NN kan testa sin kondition och föra in värden NN kan på ett acceptabelt sätt redogöra för enkla samband mellan kondition, träning, kost och hälsa NN kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning NN kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan C NN kan sätta upp mål, lägga upp en plan, följa delar av planen och förbättra sin kondition NN kan redogöra för samband mellan kondition, träning, kost och hälsa NN kan på ett relativt väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning NN kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang A NN kan planera och följa en för sina syften fungerande plan NN kan utförligt redogöra för komplexa samband mellan kondition, träning, kost och hälsa NN kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning NN kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang

Bedömningsprocessen Kunskapskrav Aspekter & Nivåtermer Kunskapsomdömen Examinationsuppgifter Rättning/bedömning av prestationer/resultat Kunskapsomdömen (som säkerställs i löpande iakttagelser)

Att översätta resultat till kunskapsomdömen Vissa resultat kan vara svåra att översätta till kunskapsomdömen För att korrekt översätta till kunskapsomdömen behövs ibland flera resultat/prestationer som speglar samma aspekt Alla resultat kommenteras så att eleven förstår hur ett bättre resultat kan se ut

När översätts resultat till kunskapsomdömen? En första översättning kan göras efter en inledande diagnos Ytterligare översättningar, baserat på nya resultat och på iakttagelser under lektioner, kan göras Inför utvecklingssamtal ska en översättning göras Inför betygssättning ska en översättning göras så att betyget speglar de kunskaper och förmågor eleven har vid betygstillfället Elever kan erbjudas att komplettera underlagen En ”portfölj” kan ge underlag för översättningar

Rättssäkra omdömen och betyg Om en lärare har Erbjudit examinationsuppgifter som speglar kursplanens aspekter Bedömt resultat/prestationer på ett sätt som överensstämmer med de nivåtermer och de nivåskillnader som anges i kunskapskraven och Översatt resultat till korrekta kunskapsomdömen, Då har läraren tillgång till den information som krävs för att skriva ett rättssäkert omdöme om NN eller sätta ett rättssäkert betyg på NN Även en prövning kan ge läraren den information som krävs

Betygssättningsprocessen Kunskapskrav Aspekter & Nivåtermer Examinationsuppgifter Rättning/bedömning av prestationer/resultat Kunskapsomdömen, (som säkerställs i löpande iakttagelser) Betygssättning Kunskapsomdömen och kunskapskrav jämförs. Sammanvägningar görs

Rättssäkra betyg förutsätter att en sammanfattande värdering görs enligt föreskrifterna Det finns kunskapskrav för 3 betygsnivåer: E, C och A Resultat/prestationer översätts till kunskapsomdömen på 3 nivåer: E-, C- eller A-nivå. En sammanfattande värdering görs så här: E = Alla kunskapskrav för E är uppfyllda. D = Alla kunskapskrav för E och till övervägande del för C är uppfyllda. C = Alla kunskapskrav för C är uppfyllda. B = Alla kunskapskrav för C och till övervägande del för A är uppfyllda. A = Alla kunskapskrav för A är uppfyllda.

Betygsnivåerna D och B — ett exempel I kunskapskraven i Idrott och hälsa kan 8 aspekter urskiljas: 1. delta i lekar, spel och idrotter, 2. anpassa rörelser till takt, rytm och sammanhang, 3. simma etc På vardera betygsnivån C och A finns 8 nivåskiljande termer. Betyget D ska ges till en elev som uppfyller alla kunskapskrav för E och den övervägande delen av de 8 tillkommande kraven för C. Betyget B ska ges till en elev som uppfyller alla kunskapskrav för C och den övervägande delen av de 8 tillkommande kraven för A Vad som menas med ”till övervägande del” är inte preciserat Enstaka elever kan sitta mellan stolarna

Kunskapsrelaterade betyg eller normrelaterade betyg Kunskapsomdömen ger underlag för betyg Resultat ger underlag för betyg Elevens resultat på examinationsuppgifter relateras till en extern referens Elevens resultat relateras till medelresultat Vad andra elever presterar påverkar inte betygen Vad andra elever presterar påverkar betygen Vilka resultat som ska åstadkommas för olika betyg på examinationsuppgifter kan beskrivas och exemplifieras i förväg Vilka resultat som ska åstadkommas för olika betyg kan inte beskrivas och exemplifieras i förväg Resultat som inte differentierar påverkar betygen Resultat som inte differentierar påverkar inte betygen Betyg kan spegla samma sorts kunskaper och förmågor på ungefär samma kvalitetsnivåer. Betyg kan vara rimligt likvärdiga Betyg kan spegla de kunskaper och förmågor som differentierar. Betyg kan vara jämförbara (vilket är något annat än likvärdiga)