Verksamhets-ombud Välkommen till utbildningen för

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Övergång från Apodos till Pascal 11 juni 2012
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Jörgen Ohlsson Softronic AB.
Familjehem och föräldraskap
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Hans-Erik Källman, Vanja Kågstöm, Kristina Hage-Hansson Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor Svenska Sjukhusfysikerförbundet Välkommen till kursdagar.
Videokonsultation med medborgare
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Det här bildspelet är till för dig som arbetar på Naturvårdsverket och vill ha.
Sjuk- och friskanmälan
Landstinget i Östergötland
Informationssäkerhet i Katrineholms kommun
Information Livsstilsportalen.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Version 1.5 K VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
Version 1.6 K VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-IT.
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
Välkomna!.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Adato - rehabverktyget
Min praodag på dagiset Kotten. Förmiddan  ställde frågor  Byggde lego med Felicia  gick ut  Fanns 8 barn på stora  När vi kom ut åt frukt.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
© CGI Group Inc.CGI Internal Introduktion och Utbildning Oracle Service Cloud Johan Engström & Victor Bogestedt Februari 2015.
Domarseminarium 2004 Scandic Hotel Elmia 2004 års domarseminarium Scandic Hotel Elmia Varmt välkomna!
Meddix och samverkansrutiner
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Version 1.5 SV VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-IT.
UTBILDNING FÖR UTBILDARE
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Inspirationsdag eHälsa
Utbildningsvetenskapliga fakultetens omorganisation Möte med ordförande-gruppen
Beteendestörning vid hjärnskada Rehabilitering vid kognitiva problem Älvsbyn vårdcentral Arjeplog vårdcentral Arvidsjaur vårdcentral Gällivare ITstudion.
Tobak och operation ABC Dokumentation hos rökavvänjningsköterskan I NU-sjukvården.
HVB Barn och Unga 2013.
Version /11 EA, MJ VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Välkomna.
Version /11 EA, MJ VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
Molndal.se Varför dokumentera För att brukaren ska få den hjälp och det stöd som han/hon har rätt till. Så brukaren vet och kan vara delaktig. Arbetsredskap.
SIP 16 december 2015 Maj Rom. Antal personer Källa: SCB 2013.
MAIVOR mobila arbetssätt inom vård och omsorg Digital nyckelhantering Tids- och insatsregistrering Mobil dokumentation.
Meddix SVP. Lokala rutiner Adress till driftmiljö
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Nu rapporterar vi i Treserva!
Arbetsgrupp start juni 2017
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Verksamhets-ombud Välkommen till utbildningen för Leverera Vård och Omsorg

Dagens innehåll Tider: Välkomna Förvaltningsmodellen och verksamhetsombudets roll Dokumentationstyper Interaktiva utbildningsmaterialet - visning Det interaktiva utbildningsmaterialet - egen genomgång Sammanfatta journaler och upprätta nya Behörighetsadministration i Treserva Kunskapsportalen – meddela förvaltningen om ny personal Supportvägar, webbformulär, telefonsupport Ändringshanteringsrutin Vad loggning innebär Samtyckesrutiner Kvittera nya uppdrag Avsluta i ”Ej aktuella - att avslutas”-mappen Reservrutiner vid driftstopp Vid driftstörningar – var vänder jag mig? Passwordkiosken Övriga frågor Tider: Välkomna 08.30 Fika ca 10.00 Lunch på egen hand 12-13 Fika ca 14.00 Slut 16.00

Förvaltningsorganisation Leverera Vård och Omsorg Styrgrupp Förvaltningsledning Myndighet objektspecialister IT-ombud Utförare objektspecialister Verksamhetsombud Legitimerad personal objektspecialister Samordnad vårdplanering objektspecialister Superanvändare Meddix Leverantörer IT-drift och IT-stöd LKDATA CGI Övriga Verksamhetsombuden arbetar med 1:a linjens support i verksamheterna. Nivån över (objektspecialister) är de som sitter i Användarstöd och tar emot ombudens frågor i de fall de inte löser det själva. Det är också de som kallar ombuden till Verksamhetsombudsträffar några gånger per år. Förvaltningsledningen hanterar inkomna ändringsbegäran och i vissa fall fattas beslut i styrgruppen. Ex nyutveckling av funktioner.

Verksamhetsombudets roll Användarstöd till medarbetare i den egna verksamheten Utbilda omvårdnadspersonal Hantera behörigheter för omvårdnadspersonal Delta på verksamhetsombudsmöten Framföra verksamhetens krav och behov till förvaltningen Vidarebefordra ärenden till Användarstöd som inte kan lösas av verksamhetsombud Vidarebefordra information från förvaltningen till verksamheten Kolla att alla medarbetare anmäler sig till passwordkiosken!

Användarstöd - Utförarprocessen Verksamhets- ombud 1:a linjen Verksamhet Krav, behov, fråga Verksamhet ! Svar/hjälp Fråga/problem kvarstår Objekt- Specialister 2:a och 3:e linjen Ev. hjälp från leverantör eller förvaltningsledn Verksamhets- ombud 1:a linjen Verksamhet ! ! Verksamhetsfrågan besvaras av verksamhetsombudet. I de fall frågan inte kan besvaras skickas den vidare till Användarstöd, där objektspecialist tar emot. Svaret förmedlas till verksamhetsombudet som vidarebefordrar till verksamheten. Svar/hjälp Svar/hjälp

Dokumentationstyper i Treserva Arbetsanteckning Daganteckningar SoL/LSS Journal Genomförandeplaner HSL Patientjournal Vårdplaner HSL/SoL/LSS Avvikelser Allmänt ”Att göra” Arbetsanteckningar - sparas 28 dagar i systemet, händelser av betydelser ska sammanfattas till journal. SoL/LSSdokumentation, HSL-dokumentation och allmän information. I Treserva finns följande typer: Daganteckningar, Genomförandejournal, Genomförandeplaner, Patientjournal, Vårdplaner, Avvikelser (både SoL/LSS och HSL) samt Att göra – som är ungefär som en anslagstavla, eller anteckningsbok över vad som ska utföras. Ex Boka färdtjänst, vattna blommorna hos…

Vårdplanen Sår hö höft: Uppföljning: Dokumentationstyper – vad är vad? Exempel: Olle ramlade i köket på morgonen och slog upp ett sår på höger höft. Sköterskan upprättade en vårdplan med instruktioner om sårvård. ”Sår hö höft”. Höften smärtar vid rörelse. Olle vill därför inte ha sin promenad som planerat. I morgon har han också planerat att åka till sin syster Stina, men känner att han inte orkar på grund av smärtan i höften. Daganteckning Journal (SoL/LSS) Olle ville inte ha sin promenad idag, har ont i sin höft. SoL Olle ville inte ha sin promenad idag och klagar över smärta i höften, har pratat med sjuksköterskan som kommer med nytt omläggningsmaterial till såret. Vi behöver ringa Stina och säga att han inte kommer i morgon. Har skrivit en avvikelse. Patientjournal (anteckning i vårdplan) Vårdplanen Sår hö höft: Uppföljning: sjuksköterskan kontaktad för bedömning SoL HSL Allmänt HSL Avvikelse* Fallolycka. Föll i köket och slog i höften….. HSL Daganteckningar kan innehålla händelser av vikt som måste journalföras. Viss information ska skrivas i journal, viss information hör hemma i vårdplanen och i vissa fall ska även en avvikelse registreras. En del information är inte av vikt men kanske ändå behöver förmedlas. Att göra kan exempelvis innehålla påminnelse om att ringa för att ställa in en aktivitet. Att göra Ring Stina och säg att Olle inte kommer i morgon. Allmänt *Avvikelse HSL. Kan även vara SoL, ex. utebliven insats.

e-Learning på Kunskapsportalen www.linkoping.se/anvandarstod Visa Inledning gemensamt. Sedan enskilt arbete per verksamhetsområde ÄO FH.

I Treserva Ny journal – skriv in sammanfattningen För FH: Välj alltid aktuell person i LSS-mappen, i de fall personen både har ett SoL och ett LSS-ärende och syns två gånger i ”trädet”.

Ny journal

Ny journalanteckning

Ny journalanteckning

Ny journalanteckning - frastext

Ny journalanteckning – frastext Skriv in/kopiera in sammanfattningen, Spara och Stäng

Behörighetsadministration Gå till Service - Användaradministration

Användarnamnet som man fick till Linköpings kommun-kontot används.

Personalenheten är till för att behörighetsadministratörer inom samma utförare ska kunna nå samtlig personal oavsett vilka enheter inom utföraren man arbetar på. Ex vikarier som växlar ställen.

Användarstöd kan ”skugga” dej vid tillfälle om du behöver hjälp första gångerna du lägger behörigheter på egen hand.

Meddela Användarstöd om ny personal För att omvårdnadspersonalen ska kunna gå kursen i Kunskapsportalen måste Användarstöd meddelas. Det gör du antingen via supportformulär eller faxar Behörighetsansökan Treserva omvårdnadspersonal och bockar för Kunskaps- portalen, klara i Treserva. Formuläret: https://eservice.linkoping.se/016 Blanketten: www.linkoping.se/anvandarstod Vid båda alternativen: Skriv namn och användarnamn på den nya medarbetaren och om det är FH eller ÄO (Funktionshinder eller Äldreomsorg) Därefter lägger vi in behörighet till eLearningmaterialet

Supportvägarna – telefon eller skriftligt

Ändringshantering Krav, behov och önskemål tas emot både på verksamhetsombudsmöten och skriftligt via blanketten för Ändringsbegäran. Den finns på hemsidan under Ändringshantering.

Loggning – att upplysa om vid nya behörigheter Varje användare kontrolleras minst en gång per år Varje månad görs slumpurval Vad får man göra då? Ta del av information om den enskilde som man behöver för att kunna utföra sitt arbete på rätt sätt vid aktuellt tillfälle. Loggningsrutiner för samtliga system som behandlar personuppgifter kommer att publiceras på hemsidan under Gemensamma rutiner och riktlinjer.

Övrigt Samtycke – inhämtas ex vid överlämnande av sammanfattning till ny utförare Kvittera nya uppdrag i webben – många gamla sedan starten som måste tas omhand i Nya uppdrag (”nolla mappen”)

Rutin vid driftstörningar – var vänder jag mig? Vardagar 09.00-11.30 till Användarstöd Vård och omsorg 013-20 57 00 LKDATA kundservice 07.30-17.15 013-20 69 69 Jourtid 17.15-07.30 är det Tekniska verken som tar emot felanmälan vid allvarliga driftstörningar (ej enskilda ärenden angående användares behörigheter och liknande). 013-20 82 45 Rutin vid driftstörningar och stopp Rutin vid driftstörningar finns publicerad under Gemensamma rutiner och riktlinjer på hemsidan.

PASSWORDKIOSKEN Kolla att alla nya användare direkt anmäler sig till passwordkiosken. Då kan de få nytt lösenord dygnet runt om de glömt det Länk på hemsidan www.linkoping.se/anvandarstod Visning på hemsidan hur det går till.

Länk till Genomförandewebben På www.linkoping.se/anvandarstod

Inloggning i Genomförandewebben Privata utförare: Viktigt Kom ihåg LINKOM\ före användarnamnet.

Övriga frågor Grattis! Nu är du ”VO”!