Från idé till lönsamt företag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Almi Företagspartner AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Kärnverksamhet Innovation Nya företag Etablerade företag Finansiering
Från idé till verklighet!
RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt.
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Affärsplan Leif Olsson.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN  ANTAL BESÖKARE  RÄCKVIDD  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING 2012 RESULTAT.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Affärsidé - företagets vägvisare
marknadsförarens verktygslåda
1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Underleverantör väljer framtid Mälardalen Industrial Technology Center
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Från idé till lönsamt företag 1. Europaforum Norra Sverige Östersund 8-9 juni 2006 Sten-Anders Gustafsson ALMI Företagspartner Västerbotten.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Intressententmodellen.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Almi Företagspartner AB
Nationell NKI-undersökning Jobs and Society NyföretagarCentrumKundnöjdhet 2009 Fakta om undersökningen Målgrupp Personer som var på rådgivning hos.
Från idé till lönsamt företag 1 Hans Silveborg ALMI Innovation HANS SILVEBORG Innovationsansvarig ALMI Företagspartner Kalmar län AB
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2011  ANTAL BESÖKARE  RÄCKVIDD  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Från idéer till framgångsrika företag Almi erbjuder finansiering och rådgivning.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Nyföretagar- Centrum 18 maj Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-
Vision Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas.
Från idéer till framgångsrika företag. Almi Företagspartner AB 40 kontor över hela landet med 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 16 regionala.
Halva risken. Dubbelt riskkapital! VI HAR 100 MILJONER ATT INVESTERA. SATSAR DU, SATSAR VI. Winnet Härnösand
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Kostnadsfri rådgivning Verksamheten i 200 kommuner 2011: personer startade företag NyföretagarCentrum.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Framgångsmått Mitt Q
Främja kvinnors företagande
Produkt, pris, plats och påverkan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Från idé till lönsamt företag

Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé är att med finansiering och rådgivning erbjuda unika möjligheter under företagandets olika skeden med våra kunders framgång som mål.

ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. Drygt 400 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag som ägs till 49% av regionala ägare. Riskapital genom dotterbolaget ALMI Invest.

Mål Att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt Att fler livskraftiga företag startas och utvecklas Att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt

ALMIs erbjudande Finansiering Rådgivning Innovationslån Mikrolån Företagslån Riskkapital Exportlån IDÉ LÖNSAMT FÖRETAG Innovation och produktutveckling Rådgivning Nyföretagande Mentor Rådgivning till befintliga företag Ägarskifte

ALMI lån Lånefond på 5,5 miljarder kr Nära samarbete med bankerna

ALMIs roll på finansmarknaden Risk Ägarkapital ALMI Bank Ränta/ avkastning

ALMI finansierar företag i alla branscher. Det viktigaste är affärsidéns potential och företagsledningens kompetens .

Låneformer Företagslån Mikrolån Exportlån Innovationslån

Rådgivning Innovation och produktutveckling Nyföretagande Mentor Rådgivning till etablerade företag Ägarskifte

Rådgivning Anpassat efter regionala behov. Tusentals kunder i rådgivning varje år. Någon form av djupare insats genomförs årligen med 4 000 kunder.

Mentor Eget Företag ALMI i samarbete med Jobs and Society har gemensamt uppdrag att skapa ett program för mentorskap som ett komplement till ordinarie rådgivning. Programmet är kostnadsfritt och öppet ”för alla” som har en bärkraftig affärsidé och är beredda att avsätta tid och engagemang. Under 2009 startades 1 465 mentorpar. Under 2010 startas 1 700 mentorpar. Varav 500 i särskilt program för entreprenörer med utländsk bakgrund. (70% kvinnor). 12

Affärsutveckling - Destinationsutveckling Boende Turister, inkl fritidsboende Förbipasserande Vad kan man göra själv? Vad kan man göra man tillsammans? 13

Affärsutveckling Affärsplanen (”Den röda tråden”) Konkurrensmedel Företaget: Bakgrund, affärsidé, ägare, Ledning, lokaler Marknad: Vem är kunden? Behov? Köpbeteende? Produkter/Tjänster: unikiteter, stödtjänster Konkurrenter Försäljning och distribution Leverantörer Samarbetspartners Kvalitet och miljö Strategier Mål Aktiviteter Ekonomi Risker Konkurrensmedel Produkt Sortiment, förpackning, kvalitet, service, garanti Påtaglighet Varumärke, logotyp, design, auktorisation Personal Organisation, utbildning, belöningssystem Plats/tid – Tillgänglighet Läge, öppethållande, leveranstider, lager, säljkanal Pris Prisnivå, rabatter, betalningsvillkor Påverkan reklam, PR, direktreklam, sociala media, information 14

”Företagens vänner” – Exempel på var nyföretagare kan söka information,råd m.m. Kommunernas näringslivsorganisationer: Ljusdal: NärLjus, www.ljusdal.se/foretagare/naringslivskontor Hudiksvall: HNA, www.hna.se Nordanstig: Nordanstigs utveckling, www.nordanstig.se/Naringsliv/Nordanstigs-Utveckling.html Övriga aktörer Almi – www.almi.se/gavleborg/ (från idé till lönsamt företag) Coompanion - www.coompanion.com/gavleborg (Kooperativa företag) Nyföretagarcentrum - www.nyforetagarcentrum.se/halsingland (Rådgivning nystart) Resurscentrum i Gävleborg: www.gavleborg.winnet.se/ (Nätverk för kvinnliga företagare) Länstyrelsen i Gävleborg: www.lansstyrelsen.se/gavleborg/ (Välj ämnesområde regional utveckling) Andra nyttiga hemsidor: www.verksamt.se www.foretagarskolan.se www.skatteverket.se www.bolagsverket.se

Tack för idag! Leif Rydman 0730-845 643 l leif.rydman@almi.se Ljusdal och Nordanstig