Från idé till lönsamt företag
Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé är att med finansiering och rådgivning erbjuda unika möjligheter under företagandets olika skeden med våra kunders framgång som mål.
ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. Drygt 400 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag som ägs till 49% av regionala ägare. Riskapital genom dotterbolaget ALMI Invest.
Mål Att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt Att fler livskraftiga företag startas och utvecklas Att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt
ALMIs erbjudande Finansiering Rådgivning Innovationslån Mikrolån Företagslån Riskkapital Exportlån IDÉ LÖNSAMT FÖRETAG Innovation och produktutveckling Rådgivning Nyföretagande Mentor Rådgivning till befintliga företag Ägarskifte
ALMI lån Lånefond på 5,5 miljarder kr Nära samarbete med bankerna
ALMIs roll på finansmarknaden Risk Ägarkapital ALMI Bank Ränta/ avkastning
ALMI finansierar företag i alla branscher. Det viktigaste är affärsidéns potential och företagsledningens kompetens .
Låneformer Företagslån Mikrolån Exportlån Innovationslån
Rådgivning Innovation och produktutveckling Nyföretagande Mentor Rådgivning till etablerade företag Ägarskifte
Rådgivning Anpassat efter regionala behov. Tusentals kunder i rådgivning varje år. Någon form av djupare insats genomförs årligen med 4 000 kunder.
Mentor Eget Företag ALMI i samarbete med Jobs and Society har gemensamt uppdrag att skapa ett program för mentorskap som ett komplement till ordinarie rådgivning. Programmet är kostnadsfritt och öppet ”för alla” som har en bärkraftig affärsidé och är beredda att avsätta tid och engagemang. Under 2009 startades 1 465 mentorpar. Under 2010 startas 1 700 mentorpar. Varav 500 i särskilt program för entreprenörer med utländsk bakgrund. (70% kvinnor). 12
Affärsutveckling - Destinationsutveckling Boende Turister, inkl fritidsboende Förbipasserande Vad kan man göra själv? Vad kan man göra man tillsammans? 13
Affärsutveckling Affärsplanen (”Den röda tråden”) Konkurrensmedel Företaget: Bakgrund, affärsidé, ägare, Ledning, lokaler Marknad: Vem är kunden? Behov? Köpbeteende? Produkter/Tjänster: unikiteter, stödtjänster Konkurrenter Försäljning och distribution Leverantörer Samarbetspartners Kvalitet och miljö Strategier Mål Aktiviteter Ekonomi Risker Konkurrensmedel Produkt Sortiment, förpackning, kvalitet, service, garanti Påtaglighet Varumärke, logotyp, design, auktorisation Personal Organisation, utbildning, belöningssystem Plats/tid – Tillgänglighet Läge, öppethållande, leveranstider, lager, säljkanal Pris Prisnivå, rabatter, betalningsvillkor Påverkan reklam, PR, direktreklam, sociala media, information 14
”Företagens vänner” – Exempel på var nyföretagare kan söka information,råd m.m. Kommunernas näringslivsorganisationer: Ljusdal: NärLjus, www.ljusdal.se/foretagare/naringslivskontor Hudiksvall: HNA, www.hna.se Nordanstig: Nordanstigs utveckling, www.nordanstig.se/Naringsliv/Nordanstigs-Utveckling.html Övriga aktörer Almi – www.almi.se/gavleborg/ (från idé till lönsamt företag) Coompanion - www.coompanion.com/gavleborg (Kooperativa företag) Nyföretagarcentrum - www.nyforetagarcentrum.se/halsingland (Rådgivning nystart) Resurscentrum i Gävleborg: www.gavleborg.winnet.se/ (Nätverk för kvinnliga företagare) Länstyrelsen i Gävleborg: www.lansstyrelsen.se/gavleborg/ (Välj ämnesområde regional utveckling) Andra nyttiga hemsidor: www.verksamt.se www.foretagarskolan.se www.skatteverket.se www.bolagsverket.se
Tack för idag! Leif Rydman 0730-845 643 l leif.rydman@almi.se Ljusdal och Nordanstig