Matematik I Föreläsning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Talföljder formler och summor
Matematik I Föreläsning 2
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
- Grundläggande utbildning
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Från mönster till algebra
Välkommen till kursen Matematik I
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Närvaro!!.
Att söka till högskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
The big 5 1.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Repetition inför kursstart FDL
Föräldramöte
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Vi som genomfört denna Learning study är:
Betyg och förmågor.
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
Algebraiska uttryck Matematik 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Beräkna en ekvation (metod 1)
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Det handlar om multiplikation
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2010 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Dagens ämnen Matriser Linjära ekvationssystem och matriser
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
När infaller Julafton och hur ofta?
TATA31 Linjär algebra Examinator, föreläsare: Ulf Janfalk
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Att räkna med bokstäver
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 1 - Algebra och funktioner
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Lektion om samband.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Kap 1 - Algebra och funktioner
Presentationens avskrift:

Matematik I Föreläsning 4 14.10.2013 Hedi Hellstrand Lars Burman

Sammanfattning av föreläsning 3 Begreppsbildning Räknesättens egenskaper Kommutativitet Associativitet Distributivitet

Matematikens hörnstenar ALGEBRA ARITMETIK GEOMETRI

Föreläsning 4: Algebra Innehåll: Vad är algebra i årskurserna 1- 6? Algebraiska aktiviteter Algebraiskt och aritmetiskt tänkande Kurslitteratur: Löwing (2008). Grundläggande aritmetik. kap. 13 Emanuelsson, G. m.fl. (1997). Algebra i 1-12-perspektiv. Ingår i Algebra för alla. Övrig litteratur: Grevholm, B. m.fl. (2012). Taluppfattning, aritmetik och algebra. Ingår i Lära och undervisa matematik från förskoleklass till åk 6 Kullberg, A. & Runesson, U. (2007). Möte med bokstäver matematik.Tillgänglig via: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0812_07_1.pdf Uppslaget: Algebra för alla. Tillgänglig via: http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/2627_97_3.pdf Palm, A. (2008). Missuppfattningar i Algebra, problem för läraren eller eleven. Tillgänglig via http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/3842_08_3.pdf

Hur ser följande figur ut i serien?

Vilket är sambandet mellan figurens nummer (N) och antalet kvadrater (K)? Figur nummer(N) N = 1 N = 2 N = 3 N = 4 Antal kvadrater (K) K = 1 K = 4 K = 9 K = 16

Den algebraiska cykeln

Hur många tändstickor behöver du för den tionde figuren? Resonera (se tidigare exemplet) Beräkna med hjälp av uttrycket: T = 2N(N+1) T = 2 . N . (N + 1) T = 2 . 10 . (10 + 1) T = 20 . 11 T = 220

Vad är algebra? Algebra Matematisk verksamhet som har att göra med generaliserande beräkningsprocesser (Sfard, 1995) Räkning med godtyckligt givna värden dvs. variabler, ”bokstavsräkning” Med hjälp av variabler kan vi generalisera Algebraiska språket är precist verktyg för att precist hantera tal och funktioner (Bergsten et al, 1997)

Vad är algebra? Algebraiska symboler + - . : > < = ≠ + - . : > < = ≠ a, b, c,... x, y, z,... 1, 2, 3, ... Algebraiska operationer Addition, subtraktion, multiplikation, division, rotutdragning och upphöjande (potenser) dvs. aritmetik

Algebraiskt tänkande Ability to think in symbolic language, to understand algebra as generalized arithmetic and to understand algebra as study of mathematical structures. Ability to understand equality and equations of algebra and to apply these within real world problem solving settings. Ability to understand relationships of quantities through patterns, defining functions, and applying mathematical modeling. (Crawford, 2001)

Vägen till algebra ARITMETIK ALGEBRA Operera med naturliga tal Räkna föremål Jämföra antal De fyra räknesätten Förståelse för matematiken Förståele för symboler Förståelse för talens och räknesättens egenskaper Samband Generalisering Generalisering av kunskap och förståelse ARITMETIK ALGEBRA

Choklad och kola ”En chokladplatta kostar 3 euro mera än en kolastång” Skriv ett uttryck för sambandet Hur många olika uttryck kan du skriva Läs mera i artikel: Möte med bokstäver http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0812_07_1.pdf

Varför algebra i skolan? Användning av bokstavssymboler för generaliserande tal och som beteckning Tänkande på en högre, mer generell nivå (Vygotsky, 1999) Stärker andra områden i matematiken Taluppfattning Geometri osv. Stärker kopplingen till andra ämnen t.ex. datateknik, fysik, kemi Hjälpmedel för att undersöka och upptäcka omvärlden Redskap för att lösa mer avancerade uppgifter Nyckel för vidare studier

Algebra i skolan Problemlösningsverktyg Bokstavssymbolen betecknar det som är obekant, konstant Vi löser och förenklar uttrycket t.ex. choklad och kola, Bonden Birger Generaliserande aritmetik Bokstavssymbolen betecknar en beskrivning av mönstret Vi översätter mönstret med matematiskt symbolspråk, ett uttryck t.ex. tändstickorna; kommutativa lagen

Algebra i skolan Studie av relationer (samband) Bokstavssymbolen betecknar variabeln eller parametern Vi beskriver sambandet som funktioner som presenteras i grafer t.ex. sambandet mellan tid och sträcka Studie av strukturer Bokstavssymbolen betecknar godtyckliga symboler Vi omskriver och motiverar

Algebra i läroplanen Algebra i olika årskurser http://www02.oph.fi/svenska/ops/grundskola/LPgrundl.pdf åk 1-2 • att i bilder se regelbundenheter, förhållanden och beroenden • enkla talföljder 3-5 • begreppet uttryck • att tolka och skriva talföljder • regelbundenheter, förhållanden och beroenden • att söka lösningar till ekvationer och olikheter genom slutledning 6-9 • uttryck och hyfsning av uttryck • potensuttryck och hyfsning av potensuttryck • begreppet polynom, addition, subtraktion och multiplikation med polynom • begreppet variabel, beräkning av värdet av ett uttryck • ekvationer, olikheter, definitionsmängd, lösningsmängd • lösning av förstagradsekvationer • lösning av ofullständiga andragradsekvationer • proportionalitet • ekvationssystem samt algebraiska och grafiska lösningar av dem • undersökning och uppställning av talföljder

Från aritmetik till algebra

4x + 3 = 2x + 7 = = X X Ekvationslösning Länkar: Algebra, en elev förevisar konkret algebra i stil med exemplet ovan http://www.youtube.com/watch?v=HBf25kNs0tA&feature=related Förberedande algebra i förskolan, laboration med balansvåg: http://www.youtube.com/watch?v=517db7urh0o

Problemlösning Bonden Birger har tappat räkningen på sina djur. Han har både hästar och strutsar. Tillsammans har djuren 21 huvuden och 58 ben. Men hur många hästar och hur många strutsar har Birger? Hur kan uppgiften lösas på olika sätt, med och utan algebraiska uttryck?

http://www. cartoonstock http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/rma/lowres/rman30l.jpg

Svårigheter med algebra Behandling av bokstäver kan inte göras exakt som med tal, det algebraiska språket har specifika överenskommelser och symboler a + b är ett resultat, medan 5 + 7 förenklar vi som 12 2ab innebär 2 . a . b, men vi kan inte förenkla 2 . 3 . 8 som 238 teckenreglerna är av stor betydelse Algebra upplevs som lösryckt, meningslöst, onödigt och främmande Avståndstagande – ifrågasättande Bidrar till en negativ bild av skolmatematiken?!

Övergång från aritmetik till algebra Arbeta mångsidigt med förberedande algebra till inledande algebra till algebra. Fäst vikt vid övergången från förberedande algebra, inledande algebra och algebra. Arbeta mångsidigt och kreativt för att visa spänningen och nöjet i matematikens språk Variera arbetssätt och representationsformer Arbeta målmedvetet och strukturerat från början Diskutera och prata om det ni ser, använd det matematiska språket både verbalt och skriftligt

Begreppsbildning genom de olika representationsformerna Konkreta modeller Symboler Bildmodeller Språk/ talad matematik Omvärlds-situationer avbilda formalisera modellera illustrera symbolisera konkretisera schematisera rita skriva läsa förenkla/ generalisera avbilda beskriva schematisera rita beskriva dramatisera

Sammanfattning föreläsning 4 Vad är algebra? Algebra i skolan Från aritmetik till algebra Förberedande algebra Inledande algebra Algebra Svårigheter med algebra

TACK! Vi ses på Övning 4! Kom ihåg uppgiften!