Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionala trafikförsörjningsprogram
Advertisements

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Målorienterade strategiska processer
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Goda kommunikationer med omvärlden
Resmål och resvägar Val av transport.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Förstudie Roslagspilen
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Samverka med kommunerna och Trafikverket för anpassning av gångvägar, hållplatser och terminaler Utveckla strategiska noder för enkla och bekväma bytesresor.
Förstudie Spårväg syd
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Karl-Johan Bodell Konferens om Infrastrukturplanerna för 2010 – 2021 RF den 20 maj -09.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Regiongavleborg.se Hållbar regional utveckling och tillväxt i Gävleborg Maria Gelin Axelsson.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Vad innebär regionbildningen?
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Presentationens avskrift:

Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning Konkurrens Ny lagstiftning Resurser Efterfrågan Infrastruktur Utbud Kunden

Nya tider för kollektivtrafiken 9 nya mål för Dalarnas kollektivtrafik Koncentrera resurser Utveckla bytespunkter ArbetspendlingRegionförstoring Ökad marknadsandel Gröna drivmedel Hållbar besöksnäring Underlätta marknadstillträde Arbeta i samverkan

Nya tider för kollektivtrafiken 1.…knyta samman områden och koncentrera resurser och åtgärder till de stråk där kollektivtrafiken kan ge störst nytta, 2.…göra resan snabbare och effektivare genom att utveckla knut- och bytespunkterna till vilka övrig kollektivtrafik kopplas ihop med stråk. Knut- och bytespunkterna ska även fungera bra för anslutningsresor med bil och cykel. Alla ska ha lika positiva förväntningar och upplevelser av tillgängligheten, 3.…göra kollektivtrafiken till ett attraktivt resealternativ för arbets- och studiependling vad gäller restider, tillförlitlighet, turutbud, snabbhet, punktlighet och standard på fordon och hållplatser i syfte att skapa regionförstoring, Målbilden Vi ska…

Nya tider för kollektivtrafiken 4.…sudda ut administrativa gränser, de ska inte utgöra hinder, d.v.s. resenärerna ska inte uppleva några gränser mellan olika ansvarsområden, 5.…bidra till en hållbar utveckling vad gäller målet att ta så stor marknadsandel som möjligt av resorna i regionen, 6.…på sikt använda lokalt producerad bioenergi och grön el i de fordon som ingår i kollektivtrafiken vilket även bidrar till den lokala och regionala utvecklingen, Målbilden Vi ska…

Nya tider för kollektivtrafiken 7.…stödja tillväxten i upplevelse- och besöksnäringen genom att utveckla kollektiva resor till och från större besöksmål, 8.…underlätta för operatörer att i ett öppnare marknadstillträde forma trafiken så att resenärernas behov av god kvalitet och tillgänglighet tillgodoses, 9.…göra allt detta tillsammans i bred samverkan mellan kommuner och landstinget, Dalatrafik, Tåg i Bergslagen, trafikoperatörerna, m.fl. Det är också helt nödvändigt att kollektivtrafiken utvecklas i samverkan med företag, arbetsgivare och andra intressenter. Målbilden Vi ska…