1 Vägen till ett transportprisgrundande avstånd TNE Användarkonferens 13-14 sept 2007 Åsa Törlind, Verksamhetsledare Transport.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Advertisements

Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
Jaktens värde och rovdjuren
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Webbaserat reseräkningssystem
Förvaltningen av guld- och valutareserven & Betalningssystemet RIX
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Energiledningssystem
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Konfidentiellt 2 BOXER I KORTHET 3DOKUMENTNAMNET ÄNDRAS I SIDHUVUD/SIDFOT Boxers affärsidé är att erbjuda attraktiva programpaket till ett konkurrenskraftigt.
Stora additionstabellen
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Att få rätt saker att hända
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Mattis Bergquist
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Nyttan med standardisering
Ny svenskakyrkan.se.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
1.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
-Rutten en viktig bisak
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Presentationens avskrift:

1 Vägen till ett transportprisgrundande avstånd TNE Användarkonferens sept 2007 Åsa Törlind, Verksamhetsledare Transport

2 Vägen genom föredraget •Vad är SDC? •Transportprisgrundande avstånd – varför? •Hur har vägen sett ut hittills? –Möjligheter –Problem •Hur tror vi framtiden ser ut •Lärdomar

3 SDC - Skogsnäringens IT-företag Ett informationsnav när det gäller produktinformation, lagerförflyttningar och inmätning för virkes-, transport- och biobränsleaffärer SDC förmedlar och förädlar information mellan skog och industri genom branschgemensamma IT-tjänster Att vara skogsnäringens mest attraktiva samarbetspartner

4 SDC – nyckeltal •Ekonomisk förening med ca 50 medlemmar •Har funnits i över 45 år •Ca 120 anställda •Omsätter ca 130 miljoner •Ca 500 kunder •Ca användare. •Varje år hanterar vi information från: – leverantörer –700 skördare –700 skotare –450 mätplatser

5 SDCs roll i SNVDB (Skoglig Nationell vägdatabas) •Har fått förtroendet att ansvara för förvaltningen av vägdatabasen •Är ansvarig för utveckling och förvaltning av tjänster kring vägdatabasen

6 Transportprisgrundande avstånd - idag •Transportprisräkning, ca 4 miljarder SEK/år •Oftast befraktarstyrt (beställaren av transporten) •Generaliseringar •Register som regelbundna uppdateringar Exempel ur dagens avtal: •Avståndstabeller från en punkt/område till en mottagningsplats –Från en församling –Från ett vägdistrikt –Från en industri –Från en viapunkt •Kompletteras i vissa fall med avstånd (från avlägg till viapunkt) •Manuell uppmätning/uppskattning av avstånd.

7 Transportprisgrundande avstånd - imorgon •Objektivt avstånd - möjligt att granska för bägge parter i affären •Automatiserad avståndsberäkning –Framtaget baserat på företeelser i SNVDB –Motståndsinställningar skapade i TNE •Möjligt för SDCs kunder att hämta avståndet från vårt ordersystem, alt. via webservice till egna system.

8 Transportprisgrundande avstånd – vägen dit •Framtagning av ett gemensamt regelverk (motståndsinställning) för hela Sverige (Skogforsk ansvarar): –Väglängd –Bärighet –Väghållare –Funktionell vägklass –Framkomlighetsklass –Avstängningar: •Begränsad bruttovikt •Begränsad fordonsbredd •Begränsad höjdhinder •Hantering av problemvägar (där vägvalet avviker från normalfallet) •Kartläggning av transporter som inte går från punkt A till punkt B och hur vi ska hantera dessa •Diskussion om vilket avstånd som är riktigt. •Granskning måste ske av personer med lokalkännedom

9 SNVDB - idag Grunddatalager (SNVDB) Segmenterat datalager Skapa segmenterat vägnät Inställningar Skapa motstånd och avstängningar Inställningar Vägvals- datalager Vägvals- beräkning Inställningar Vägvalsresultat •Uppdateringar från NVDB uppdaterar SNVDB automatiskt 5 ggr per vecka •Segmentering skapas vid behov av SDC, nu 1 gång/kvartal •Vägvalsdatalager skapas av SDC vid behov, nu 1 gång /kvartal NVDB

10 SNVDB - produktionsläge Grunddatalager (SNVDB) Segmenterat datalager Skapa segmenterat vägnät Inställningar Skapa motstånd och avstängningar Inställningar Vägvals- datalager Vägvals- beräkning Inställningar Vägvalsresultat •Uppdateringar från NVDB uppdaterar SNVDB automatiskt 5 ggr per vecka •Uppdateringsbara segmenteringar •Nya segmenteringar skapas endast om ny företeelse behövs i segmenteringen. •Nytt vägvalsdatalager skapas vid behov. •Uppdatering av vägvalsdatalager: •Alt 1: uppdateras (skapas nytt) vid behov av SDC •Alt 2: inkrementell uppdatering NVDB

11 Kvarstående problem •Tunga transporter har speciella förutsättningar –Problem vid vägval till industrier i och kring tätorter

12

13 Kvarstående problem •Tunga transporter har speciella förutsättningar –Problem vid vägval till industrier i och kring tätorter •S.k. timmerleder som är byggda för att leda virkestransporter bort från allmän väg •Ej statiska företeelser –Vintervägar –Tjälavstängningar •Förbjuden genomfart genom städer, t.ex. Falun •Företagsspecifika vägar (en typ av timmerleder) •Kvalitet i grunddata •Transporter över gräns till Norge och Finland

14 Lösningar/förslag •S.k. TP-punkter (viapunkter knutna till en viss mottagningsplats) –Från TP-punkten är det en förutbestämd rutt till mottagningsplatsen. –TP-punkterna läggs på strategiskt valda platser utanför problemområdet

15 TP1 Ortviken TP2 Ortviken TP3 Ortviken TP4 Tunadal Tunadal Ortviken

16 Lösningar/förslag •S.k. TP-punkter (viapunkter knutna till en viss mottagningsplats) –Från TP-punkten är det en förutbestämd rutt till mottagningsplatsen. –TP-punkterna läggs på strategiskt valda platser utanför problemområdet •Nya företeelser –Timmerleder ger möjlighet att styra in transporter på vissa vägar (litet motstånd). –Vägsuggor (stopp)

17 Kvar att göra •Komma i mål med ett Sverigegemensamt transportprisgrundande avstånd •Rutiner och verktyg för att registrera: –TP-punkter –Nya företeelser (specifika för SNVDB) •Rutiner och organisation för avvikelserapportering •Kartläggning av transporter som inte går från punkt A till punkt B och hur vi ska hantera dessa

18 I framtiden •Tydlig och enkel opartiskt transportersättning •Möjlighet att visa transportprisgrundande rutt i lastbilen –Ger snabbare och bättre feedback om avvikelser –Ger bättre möjligheter att flytta bilar och chaufförer (geografiskt) => lokalkännedom blir mindre viktig •Möjlighet till flödesanalyser över större områden •Utmaning att hantera avvikelserapportering

19 Lärdomar •Se till att alla har samma målbild –Vilken väg är det som ska beräknas? •Kortaste väg (ej möjlig) •Billigaste väg (beroende på fordon) •Kortaste väg med intelligens (vissa begränsningar) •Hur stor del av transporterna ska vi kunna lösa med automatik? •Svårt att granska varför ett vägval är ”fel” –Fel i vägdata –Länkar som inte sitter ihop –Motståndsinställningen kan ej hantera