Specialistutbildning i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Nationella screeningprogram
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Vårdval primärvård i Sydöstra sjukvårdsregionen
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Vårdval Halland Plus HSS KM1.
Varför förändring? Åldrande befolkning – ökat vårdbehov
palliativ medicin, pediatrik, geriatrik, infektion etc
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
PRIMÄRVÅRDEN.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Rehabiliteringsgarantin
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Idag Grundläggande krav på vc att avsätta minst 10 tim/1500 listade och år av medicinsk kompetens för gemensamt utvecklingsarbete. Motsvarar timmar/år.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Förslag till ny specialistutbildning
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Patientlagen och information till patienter och närstående
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Hälso- och sjukvårdsdirektör
Palliativ Medicin – ny specialitet! 1987 i Storbritannien 2010 i 17 länder + Finland, …, Sverige Utvecklingen av palliativ vård i landet korrelerar med.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientnämnden 2007.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Delegering Vem får delegera?
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Kroniska tillstånd hos barn Steven Lucas Barnläkare.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Äldre Bikupediskussion. Kunskapsstyrning Kunskapsstyrning på allas läppar men ännu inget genomslag i praxis Data samlas i mängd, men systemet agerar inte.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Övergripande ST-studierektor
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
HÄLSOSTADEN Ängelholm Carl-Johan Robertz Förvaltningschef
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge
Lön.
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Vägen till svensk legitimation och specialistkompetensbevis - EU/EES
Uppdragsstyrning – hur hänger det ihop?
För alla läkare under hela karriären
Samordnad utveckling för god och nära vård
Möjligheter och Utmaningar!
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Specialistutbildning i Sverige Jeanette Martinell Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus Ordförande i Barnläkarföreningens utbildningskommitté

Historik 1960- offentligrättslig reglering av läkarnas specialistutbildning Utbildningens art och längd bestämdes 29 specialiteter, samtliga basspecialiteter med tidsangivna huvud- och sidoutbildningar

Historik 1969- inrättande av särskilda läkartjänster (visstidsförordnande) för läkare under vidareutbildning Obligatoriska teoretiska moment 44 specialiteter uppbyggda dels basspecialiteter, dels basspecailiteter med grenspecialiteter knutna till invärtes sjukdomar, kirurgiska sjukdomar, radiologi, lab, ÖNH, psyk. Tidsbesämda huvud- och sidoutbildningar behölls.

Historik 1992- tillsvidareanställning av läkare under specialistutbildning (ej universitetssjukhus) Obligatoriska moment togs bort 60 specialiteter,samtliga basspecialiteter med målstyrd utbildning om minst 5 år

Styrning av specialistutbildning Av de specialiteter som är författnings-mässigt godkända Av landstingets tillgång på anställning vars omfattning skall motsvara framtida behov Av läkares personliga intresse

Styrning av specialistutbildning Patientperspektivet med samspelet mellan; Specialistindelning Hälso- och sjukvårdens uppdrag och organisation Vetenskaplig och teknologisk utveckling Demografisk utveckling och sjuklighet personalförsörjning

Ansvarsfördelning Staten- sätter ramar för specialistutbildning och utfärdar specialistbevis samt finansierar SK-kurser Landstinget- finansierar ST-anställningar, inrättar studierektorsbefattning. Tillser att tjänstgöringen sker under handledning och ansvarar för kvalitetskontroll

Ansvarsfördelning På frivillig bas åtar sig Sveriges Läkarförbund och Svenska Läkaresällskapet att kvalitetssäkra utbildningen genom; Inspektioner (SPUR) Framtagande av utbildningsböcker Bildande av nätverk för studierektorer

Specialistutbildning-juli2006 Minst 5 års tjänstgöring som läkare Tjänstgöring under handledning Deltagande i kompletterande utbildning För pediatrik obligatorisk sidoutbildning 3-6 månader inom barn- och ungdomspsykiatri

Barnmedicinska specialiteter Barn och ungdomsmedicin som gemensam grund med vidareutbildning till självständiga subspecialiteter inom Neonatologi Barn-och ungdomsallergologi ” neurologi med habilitering ” kardiologi

Organisationsförändringar Primärvården skall vara basen- resurstilldelning 2001-2004 Närsjukhus med begränsad akutsjukvård (invärtesmedicin+ geriatrik) Länssjukhus med bättre samarbete över specialitetsgränser samt med regionsjukhus Regionsjukhus/universitetskliniker med centrumbildningar för tvärprofessionell kunskapsutveckling

Specialitet Vad menar vi med det? Område som är kunskapsmässigt sammanhållen I viss mån avgränsbar från andra specialiteter Gemensam kunskapsbas och ett specifikt kunskapsområde Rimlig storlek Avspegla patientens och hälso- och sjukvårdens behov

Specialisering Fördelar: Kunskapsutveckling såväl vetenskaplig som teknologisk Gynnar patienten som kan behandlas mycket kvalificerat om den hamnat rätt Har gett en ökad resurstilldelning till området Mer möjlighet till fördjupning av kunskap

Specialisering Nackdelar: Patienter hamnar inte rätt Patienter flyttas runt inom sjukvården Ansvaret för patienten oklart Patientens behov av helhetssyn åsidosatt

Specialisering Problem är att För långt driven och för tidig specialisering leder till problem vid jourbemanning och svårighet vid rotation av läkare Risk för fragmentering inom sjukvården Studier har visat att specialisering som format organisatoriska enheter skapar tröghet vid införande av nya metoder och avvecklande av gamla

Förändring av specialitetsindelning Socialstyrelsen har via enkätstudier med samtliga parter inom hälso- och sjukvården funnit att Samtliga är nöjda med målstyrd specialistutbildning Samtliga är nöjda med tillsvidareanställning vilket införts på de flesta universitetssjukhusen Instämmer i borttagande av obligatoriska moment

Förändring av specialitetsindelning Flertalet sektioner är för en utökad specialisering medan landstingen är emot ökad specialisering p.g.a. Risk för fragmentering av hälso-och sjukvården samt svårighet vid jourbemanning. Samtliga missnöjda med att klinikchef är ansvarig för utbildning, krav på extern bedömning

Förändring av specialitetsindelning Viktigt med samordning inom EU/EES för att kunna följa läkardirektivet Några länder har enbart basspecialiteter, andra har bas- och grenspecialiteter 52 specialiteter där 17 finns i samtliga länder Fortsätta med att harmonisera specialitetsindelning utbildningssystem inom området

Norden Finland Universitetsutbildning/medicinska fakulteten 49 specialiteter där man har common trunk som kan delas av flera specialiteter Totalt 5-6 års utbildning där 6-9 månaders skall fullgöras inom primärvård. Obligatorisk specialistexamen

Norden Danmark 37 specialiteter där 9 ingår i internmedicin och 5 inom kirurgi I specialistutbildningen ingår 22 veckors teoretisk utbildning; 12 veckor forskningsträning 4 veckor kommunikation, ledarskap, administration, pedagogik, samarbete 6 ämnesspecifika kurser

Norden Sverige efter juli 2006 31 basspecialiteter, 22 grenspecialiteter, 2 tilläggsspecialiteter och möjlighet till profilområde Basspecialitet: 5 års specialistutbildning Grenspecialitet: kompetenskrav utöver basspecialiteten enligt målbeskrivning som ger dubbelspecialisering bas+ gren Tilläggsspecialitet kan adderas en annan bas; ex smärtlindring och klinisk nutrition Profilområde; ex colorektalkirurgi (ej myndighetskrav)

Barn och ungdomsmedicin Fortsättningsvis basspecialitet med följande grenspecialiteter; Neonatologi Barn-och ungdomsallergologi Barn- och ungdomsneurologi med habilitering Barnkardiologi Barnonkologi

Barn och ungdomsmedicin Profilområden; Endokrinologi och diabetes Metaboliska sjukdomar Cystisk fibros Epidemiologi Gastroenterologi/nutrition Infektion Reumatologi Öppenvård Ungdomsmedicin