Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet Christina.Olin-Scheller@kau.se Ingrid.Mossberg-Schullerqvist@kau.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Samtala om böcker.
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Syftet med en personlig handlingsplan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Introduktion till matematik studierna på LTH
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Hur gör du för att förstå en text?
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Louise Limberg Kommentera loggorna!
Skolutveckling via digitala medier
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Litteratur.
Inledning och avslutning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Verklighetsflykt, verklighetsjakt - eller ett sätt att förstå verkligheten? En empirisk studie kring hur internetgenerationens ungdomar förhåller sig till.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.

Matspjälkningssystemet
Fördjupa din essä.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
En kort introduktion Göran Brante
Resonerande text Använd din elevbok!
Svenska – skriva berättelser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Begreppet undervisning
Presentationens avskrift:

Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet Christina.Olin-Scheller@kau.se Ingrid.Mossberg-Schullerqvist@kau.se Karlstads universitet

Text, läsare och läsning Läsarbiografier (inventering) Fiktion/faktion/dokumentär Urval och matchning av repertoarer Narratologi Litteratursamtal Betyg och bedömning

Learning Studies Planerat lärandeobjekt Iscensatt lärandeobjekt Upplevt lärandeobjekt

Vad är en läsarbiografi? Berättelse om textmöten och läsaridentitet Kronologisk Memoar med viktiga nedslag Epoker

Varför läsarbiografier? 1. Empirisk gestaltning av berättelser om läsning 2. Inventering av förförståelse

3. Redskap för att börja ”omstillingsprocessen” - begreppen text, läsare och läsning - vidgat textbegrepp – fakta/fiktion, multimodala texter elevers läsaridentiteter elevers erfarenheter och preferenser kring olika typer av text skillnader lärare/elev och elev/elev

”Omstilling” – läsarbiografier Ongstad (2004a, 2004b) Millard (1997) Gripsrud (2002) Appleyard (1991) Olin-Scheller (2006)

Genomförande Litteraturseminarium Egna läsarbiografier Gemensam riggning av genomförande i klassrummet - begreppen text, läsare och läsning - läsarbiografierna Iscensättning och auskultation Reflektionsskrivande Avslutande textseminarium

Resultat av lärarnas ”omstilling” Innebörden av begreppen text, läsare och läsning förändrades ”Ungdomarna svävade ut enormt när dom kom till film och Internetvärlden, någon som samtliga egentligen aldrig funderat över som text. Den invanda klassificeringen av begreppet text känns som en stor sten att flytta på.”

Uppfattningen om elevernas läsaridentiteter och kunskaper om text vidgades ”Pojkarna hade skrivit in och klistrat in betydligt färre saker än flickorna. Det kan mycket väl vara så att dom läst färre böcker eller sett färre tv-program. Det kan också vara så att dom inte minns lika mycket som flickorna. Det kan också vara så att dom inte orkade skriva ner så mycket. Eller en kombination av dessa tre.”

Resultat av forskarnas ”omstilling” Lärandeobjektets funktioner Att urskilja lärandeobjekt fokuserar undervisningens mål Kraftfullt verktyg för förändring Tidskrävande att använda det i praktiken

…. dessutom Aktiverar förförståelsen - Minnets betydelse för genomförandet av läsarbiografierna Etiska perspektiv Bekräftelse av teorierna