”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barnanpassad utredning
Individuella utvecklingsplaner
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Åk 9 - året då det händer -.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
1. Uppgiften presenteras
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Saker att utveckla / förbättra
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Elevledda utvecklingssamtal
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Unik Guide för föräldrar
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Mitt utvecklingssamtal 2015
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
En guide för arbeten i SO
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Vem är jag, Vem är du?.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Exempel på skriftligt omdöme
Föräldramöte för år 6 HT-15
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
Elev loggbok.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Välkomna till mitt utvecklingssamtal
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och jag har undrat vad jag hade där att göra.” Elev, klass 4

”Nu fick jag själv säga saker på mitt samtal ”Nu fick jag själv säga saker på mitt samtal. Jag fick ta upp det som var positivt i skolan och vilka mål jag ville träna mer på. Jag kände mig säker att ingenting oväntat skulle komma upp på samtalet.” Elev, klass 4

Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun Elevledda utvecklingssamtal Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun

Varför började vi med elevledda utvecklingssamtal? Nationella prov i år 3, svenska och matematik. Kunskapsprofiler skrevs av pedagogerna. Eleverna gjorde reflektioner i svenska och matematik – stämde väl med kunskapsprofilerna. TIDEN! Lpo-94 (Elevernas ansvar och inflytande): Skolan skall stäva efter att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö samt successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan. SYFTET!!!

Hur går det elevledda samtalet till? 60 minuter är avsatt per elev för utvecklingssamtal. 4-6 samtal pågår samtidigt i två klassrum. Eleven leder samtalet och följer en dagordning. Pedagogen håller sig ”utanför” samtalet. Deltar då behov finns och när IUP ska skrivas under. Våra reflektioner: Högt och tydligt… Föräldrar måste lyssna på elevens nivå… Inga vuxen-ord… Fokus på det som är bra… Eleven blir tyst... Utvärderingen… En ny elev sa efter samtalet att det var det roligaste samtalet jag har haft, för nu fick jag prata om vad jag tycker och tänker.

Hur har vi utvecklat elevledda utvecklingssamtal? Reflektionshäfte (kärnkompetenserna, svenska, matematik, engelska). Målboken (SO, NO, bild). Skriftligt omdöme i praktisk-estetiska ämnen (idrott och hälsa, musik, slöjd). Mini-samtalet mellan lärare och elev innan utvecklingssamtalet, där förslag till IUP skrivs. Förberedelser – Dramatisering. ”Bevis”. Dagordning. Förväntningar på föräldrar. Utvärdering. Elevens positiva utveckling måste stå i fokus! -särskilda åtgärder diskuteras vid annat möte.

Vad är vinsten med elevledda utvecklingssamtal? Eleverna ansvarar själva för att presentera sin kunskapsutveckling. Eleverna har större inflytande över vilka mål som sätts upp. Föräldrarna får en bättre insikt hur deras barns skoldag ser ut och vad deras barn lär sig i skolan. Mini-samtalet ger möjlighet till bra samtal pedagog-elev. Tiden. Kvar… Sociala enkäter Sammanställa information

Reflektion från föräldrar till sina barn… Jättebra! Du var förberedd och berättade och beskrev på ett bra sätt för mig om dina olika ämnen och böcker. Det var spännande att höra om dina nya mål och hur du tänkte kring dem. Det gick bra för dig. Dagordningen var ett bra stöd under samtalet. Vi har fått en bra bild av vad du har gjort i alla ämnen, vad du tycker är roligt och vad du behöver träna mer på.

Reflektion innan utvecklingssamtalet Namn: Hösten 2009, klass 4 Reflektion innan utvecklingssamtalet Inför utvecklingssamtalet vill vi att du som elev reflekterar om kärnkompetenserna samt ämnena svenska, matematik och engelska. Dessa funderingar och tankar kommer du sedan att få presentera för dina föräldrar på utvecklingssamtalet. Reflektion Kreativitet Ansvar Kommunikation Vilken av kärnkompetenserna använder du dig mest av? På vilket sätt syns det i skolan? ______________________________ Samarbete ___________ Vilken av kompetenserna skulle du behöva träna mer på? Hur skulle det gå till? ______________________________ ___________ Vuxenkommentar ____________________________________________________________________________________________________________

Svenska Jag tycker att det här går bra i ämnet svenska: __________________________________________________________________________________________________________________ Det här tycker jag är svårt i ämnet svenska: Det här tycker jag ska bli mitt/mina nya mål i ämnet svenska: Vuxenkommentar __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vem som ansvarar för vad: Vem som ansvarar för vad: Elevens namn: Klass 4, Fårdala skola, Ht-09 Min Individuella UtvecklingsPlan Elev: Lärare: __________________________________ __________________________________ Vårdnadshavare: ___________________________________ ___________________________________ Mina mål: Vad vi nu ska göra: Vem som ansvarar för vad: Mina mål: Vad vi nu ska göra: Vem som ansvarar för vad:

Att tänka på som förälder under samtalet Varmt välkomna till vår klass elevstyrda samtal – med fokus på positiv utveckling. Eleven har i skolan förberett sitt samtal och vill visa på hur kunskapernahar utvecklats. Vi har dock sammanställt vissa punkter som det är bra om du som förälder tänker på under samtalet: Lyssna på vad ditt barn har att säga. Hjälp ditt barn att komma vidare då det behövs. Var positiv. Ställ frågor så att du bättre förstår vad ditt barn gör under arbetsdagen. Hjälp ditt barn att förklara målen som satts upp i den individuella utvecklingsplanen. Hjälp till att fylla i utvärderingen, använd stencilen ”Utvärdering”.

Dagordning för utvecklingssamtalet Hälsa dina föräldrar välkomna till samtalet. Börja med att fråga dina föräldrar vilka starka sidor de tycker att du har. Berätta vilken kärnkompetens du använder dig mest av och på vilket sätt det syns i skolan. Berätta vilken av kompetenserna som du skulle behöva träna mer på och hur det skulle kunna gå till. Gå igenom din individuella utvecklingsplan från våren 2009. Gå igenom dina ämnen och använd dig av det skriftliga omdömena i praktiskt-estetiska ämnen, ditt reflektionshäfte (känrnkompetenserna, svenska, matematik och engelska) samt din gula målbok (So, No och bild). Visa de arbeten som du har valt ut för dina föräldrar. Gå igenom dina nya mål som skrivits upp i din individuella utvecklingsplan för hösten 2009. En lärare ska nu tillsammans med dig och dina föräldrar bestämma om det är dessa mål som ska gälla. Utvärdera ditt utvecklingssamtal tillsammans med dina föräldrar, fyll i ”Utvärdering”.

Utvärdering av utvecklingssamtalet Elevens namn:________________ Datum:________ Utvärdering av utvecklingssamtalet Hur tycker du som förälder att det gick för mig att hålla utvecklingssamtalet? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur tycker jag som elev att samtalet gick? Är det någonting som ni tycker att vi borde ändra på till nästa gång?