Psykologisk utredning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Advertisements

Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Regeringens satsning på de mest sjuka äldre
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Björn Kadesjö, barnläkare, UPP-centrum Socialstyrelsen och
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
Kognitiva funktionshinder
Gamla människor bryter så många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena.
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Livskvalitet + - ?.
Det allmänna ekonomiska läget
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Social investeringsfond Norrköpings kommun

SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
BILD 1 Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”…med patientens bästa för våra ögon…” En krage utan huvud i lövverket. Det tog 117 år för en värld att upptäcka.
År 2009 Kvartal 4 Norrbotten ligger på 18:e plats med 14,8 procents täckningsgrad.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Riskjustering Johan Bring. Målsättning Förklara de statistiska grunderna för att kunna förstå beräkningarna i SAPS3.
Gunilla Roxby Cromvall Britten Linnaeus
Alkohol/droger och psykisk hälsa
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Cochleaimplantat och språkighet
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Reala bostadspriser Index 1986=100.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Kapitel 6 November 2008/Leif Carlsson Behov av stöd och hjälp Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Storstockholms brandförsvar
Michael Karlsson leg psykolog
Översyn av stadgar, policys, instruktioner samt komma med förslag till förändringar. Överväga regler för ersättning vid olika upplåtelser och uthyrningar.
Psykoterapi för personer med utvecklingsstörning
Runda Barn -teamet Runda Barn -teamet.
Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Resurscenter för vuxna teckenspråkiga personer med utvecklingsstörning inom Stockholms län.
Diagramguide Excel * Stapeldiagram. Vägen till ett stapeldiagram Lista med medlemmar och t.ex. deras ålder – Kalle 25, Lisa 29, Olle 34, Pia 31, Svante.
Kapitel 6 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Behov av stöd och hjälp Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor.
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland 2015 Bakgrund Kommunerna ska enligt 5 kap. 8§ socialtjänstlagen göra sig väl förtrogen med.
25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling.
Fallförebyggande arbete
Formuläret Liv & hälsa år 2008 Liv & hälsa år 2008 – en urvalsundersökning våren 2008 Margareta Lindén-Boström
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Kris & katastrofpsykologi Landstingsgemensamt kunskapscentrum
Luftföroreningar och hälsa Kristina Jakobsson Yrkes- och miljömedicinska kliniken Lund 2005.
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
Säkerhet & Samhälle Vt 2007 Rosersberg Burden of disease (incl. injuries) Föreläsning Leif Svanström.
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
Möjlighet till Egen Kraft!
OPTIMUS - ett multidisciplinärt samverkansprojekt för barn med misstänkta utvecklingsavvikelser 0-6 år Anna-Maria Angerstig, Läkare Helena Bergqvist,
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Hållbara idrottsevenemang Definition
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Presentationens avskrift:

Psykologisk utredning Av Leg psykolog Kristina Mähler

Olika sätt att definiera utvecklingsstörning

Definition av utvecklingsstörning enligt DSM-IV A. Intellektuell funktionsnivå som ligger klart under genomsnittet, d v s ett IK- värde på 70 eller lägre. B. Samtidigt förekommande brister i eller nedsättning av adaptiv funktionsförmåga i minst två av följande avseenden: kommunikation, ADLfärdigheter, boende, socialt/interpersonellt, nyttjande av offentliga resurser, målinriktning, studier, arbete, fritid, hälsa och personlig säkerhet. C. Debut före 18 års ålder. I manualen delas utvecklingsstörningen in i lindrig (IK 55-70), måttlig (IK 40- 55), svår (IK 25-40) och djupgående(IK <25) utifrån den intellektuella funktionsnivån som bedöms med hjälp av begåvningstest.

AAMR (American Association on Mental Retardation) har en annan definition på utvecklingsstörning "ett funktionshinder som karaktäriseras av en samtidig nedsättning i intelligens och adaptiva färdigheter inom minsta två av följande tre områden: akademiska färdigheter, sociala färdigheter och praktiska färdigheter" Den betonar att utvecklingsstörning inte bara är en egenskap hos individen utan måste ses i relation till vilka förutsättningar och krav som finns i omgivningen. Det finns därför fem grundläggande krav på diagnosticeringen uppfyllts. Kraven är att: - Nedsättningar i fungerande måste ses i relation till det samhälle och det sammanhang i vilken individen lever. - Diagnosen måste bygga på en bedömning med hjälp av beprövade metoder som tar hänsyn till svårigheter att se, höra och kommunicera. - Svagheter i delar av vardagsfungerande förekommer för det mesta samtidigt som styrkor inom andra delar av vardagsfungerande och personliga förmågor. Styrkorna ska också redovisas - Beskrivningar av svagheter i fungerande måste direkt relateras till en beskrivning av vilket stöd individen behöver. - Med adekvat stöd under en längre tidsperiod förbättras för det mesta livssituationen för personer med utvecklingsstörning

Diagnos utvecklingsstörning är en paradoxal diagnos som både ses som en social konstruktion och en personegenskap. Det innebär att man kan bli mer eller mindre funktionshindrad beroende på hur komplicerad en miljö är och vilket bemötande man får.

Olika syften med psykologbedömning Administrativ Kategoriserande Se styrkor och svårigheter för att bedöma stödbehov Basbedömning för vidare remiss

Normalfördelning med angivna procentandelar

Utredningsprocessen 1) Förberedelser: Bygga förtroende och relation till föräldrarna Förstå utredningens syfte och konsekvenser Göra en gemensam och tydlig överenskommelse om utredning. 2) Utredningen påbörjas: Adaptiva beteende (repertoar av begreppsmässiga, sociala och praktiska färdigheter som människor lär sig för att kunna fungera i vardagen.). Intervju med föräldrar och personal kring barnets + ABAS-II– Adaptive Behavior Assessment System. Lära känna barnet + observation av barnet hemma och i skola/förskola Samplanering med andra kollegor (Boka tider, förbereda barnet med t.ex bilder/foto,/brev hem Bakgrundsanamnes – födsel, ärftlighet, hörsel/syn, medicinska problem Tidigare utredningar? Bedömning av vilka test som bör användas

Forts. Utredningsprocessen 3) Genomförande av testning: 3-4 tillfällen med barnet/ungdomen Försöka skapa en bra testmiljö. Avskalad, tyst, lugn och trygg Observationer i testsituationen t.ex Vakenhetsgrad, aktivitetsnivå, kontakt och samspel, koncentrationsförmåga, finmotorik, grovmotorik. Förmåga att kommunicera och tolka kommunikation, kravkänslighet, sinnesstämning Följa testnormerna, men också testa kvalitativt Hitta barnets optimala förmåga. Det ska vara roligt. Man kan aldrig prestera över sin förmåga. Däremot kan man prestera under sin förmåga. 4) Genomgång av utredningsmaterialet. Sammanställning och analys av styrkor och svårigheter Behöver jag komplettera med något? Har jag fått svar på mina frågeställningar? Nya frågeställningar? Skriva utlåtande. 5) Återlämnande till föräldrar, barn/ungdomar och ev förskola/ skola 6) Vid behov skicka remisser 7) Uppföljning: Hur mår ni? Frågor? Tankar?

Maria 5:2 år Bor med mamma och storebror. Pappa okänd. Remitterad från Barn- och ungdomscentrum UMAS Tidigare utredd av logoped, psykolog, sjukgymnast och specialpedagog. Läkarbedömning: MRT hjärna och spinalkanal u. a. Metaboliska prover. Diagnos: Stark misstanke om utvecklingsstörning + Epilepsi med många frånvaroepisoder som medicineras. Åldersekvivalens mellan 15-23 månader

Indelat i tre domäner: Kognition, Finmotorik och Receptivt språk. Merrill-Palmer – Revised Scales of Development Syfte: Utvecklingsbedömning Ålder: 1 månad till 6:5 år Behörighet: Leg psykolog Tidsåtgång: 30-60 min Det kognitiva testbatteriet är utformat så att man erhåller ett generellt utvecklingsindex som speglar ett barns allmänna kognitiva utvecklingsnivå. Indelat i tre domäner: Kognition, Finmotorik och Receptivt språk. Tre tilläggsskalor som återger barnets förmågor inom funktionsområdena Minne, Bearbetningshastighet samt Visuomotorik.

Kalle Diagnos: CP-infantil hemiplegi samt epilepsi. Första utredning vid 5:7 år WPPSI +TVPS Uppföljande utredning 7:7 år WISC + ABAS

WPPSI-III Test för bedömning av kognitivt fungerande hos småbarn Åldersintervall: 2 år och 6 månader–3 år och 11 månader. 4 år–7 år och 3 månader Tidsåtgång 30–40 minuter (2:6–3:11) respektive 45–60 minuter (4:0–7:3) Innehåller 14 deltest indelat i 4 domäner: Verbala funktioner: Information, Ordförråd, Slutledning, Förståelse, Ordigenkänning och Bildbenämning. Perceptuella funktioner: Blockmönster, Matriser, Bildkategorier, Bildkomplettering, Likheter, Figursammansättning, Snabbhet: Kodning, Symbolletning,

WISC-IV Wechler Intelligence Scale för Children – Fourth Edition Test för bedömning av kognitivt fungerande hos barn och ungdomar 6–16 år

WAIS-III ( Nyaste versionen WAIS-IV 2010) Wechlers Adult Intelligence Scale. Test för bedömning av kognitivt fungerande hos vuxna Åldersintervall 16–89 år