Marknad Finland Funäsdalen
Bakgrund om den finska marknaden •Mogen närmarknad med gemensam historia, starka kulturband & långa traditioner i resandet till Sverige. •Sverige upplevs som ett okomplicerat & tryggt resmål, ditt man även med en viss vana reser. •Hög kännedom om Sverige på generell nivå, dock inte lika bra kunskap om Sverige på produktnivå.
Köpbeteende •Av alla internetanvändare uppgav 70 % att de utnyttjade nätet till att söka information om resor och logi på resor. •Traditionellt har finländaren köpt sin resa på en resebyrå. Dock har mängden bokningar via internet ökat och år 2008 uppgav 60% av alla som köpt via nätet att de hade köpt resor eller semesterboende via nätet. •Rederierna i Sverigetrafiken har en stark & viktig roll i –tillgänglighet –marknadsföring –paketering
Gästnätter Marknad: Finland •Sverige / gästnätter totalt – – – •Jämtland / gästnätter totalt – – – /Jan+96% jfr med 2008 (Källa: SCB’s gästnattsstatistik)
Målgruppsfokus: Den globala resenären
Finland: Primärt – Active Family Sekundärt - DINKS
Den globala resenären i Finland Active Family • personer, 46% är bosatta i södra Finland (många i Helsingfors-regionen), en stor del av segmentet bor även i mindre städer. •De flesta i åldern år, minst ett barn ; 57% har två eller flera barn. •Majoriteten har högskoleexamen •Många har bokat resa över webben –Hotell35% –Resepaket27% •100% har rest utomlands under de senaste 12 månaderna –10% har gjort sin huvudresa till Sverige under de senaste 12 månaderna –20% har gjort sin nästviktigaste resa till Sverige under de senaste 12 månaderna •Följer med omvärlden – såväl nationellt som internationellt, vill även uppmärksamma sociala och miljöfrågor •Fritiden viktig - olika hobbies, idrott, heminredning, golf, skidåkning är populära fritidssysselsättningar
Den globala resenären i Finland DINKS • personer, 51% är bosatta i södra Finland (många i Helsingfors-regionen, Åbo, Tammerfors, Uleåborg samt städer – ). •53% är i åldern år •många har bokat resa över webben –Hotell30% –Resepaket27% •100% har rest utomlands under de senaste 12 månaderna –7% har gjort sin huvudresa till Sverige under de senaste 12 månaderna –23% har gjort sin nästviktigaste resa till Sverige under de senaste 12 månaderna •Aktiva, sportiga, värdesätter fritiden & vännerna •Heminredning & matlagning är populära fritidssysselsättningar
Vad söker finländarna? •Aktiv semester i kombination med att uppleva och lära sig nya saker blir allt viktigare för den yngre, urbana, välutbildade målgruppen. Denna yngre målgrupp åker gärna till Sverige på korta semestrar. •Följande upplevelseområden i Sverige är efterfrågade på den finska marknaden: Stadssemester, aktiv semester, familjesemester, kultursemester, vinter-/skidsemester, kortsemester kring upplevelseområden hela året. •För Active Family i Finland är de tre viktigaste sakerna man vill göra när man åker på semester följande: –Koppla av, återhämtning –Vara tillsammans med familj / partner / vänner –Komma bort från vardagen (Källa: Zapera-undesökning om resvanor i Finland)
Varför satsa på Finland? •Intresset för skidåkning i Finland är stort •God grund att bygga på –Etablerade svenska varumärken i kombination med Sveriges tidigare marknadsföringsinsatser utgör en god grogrund för tillväxt - dock behöver marknadsföringsåtgärderna aktiveras. •Svenska kronans kurs –Sverige är för tillfället ett förmånligt semesterland för finländarna •Konjunkturläget –Närområdesturismen gynnas i en lågkonjunktur; Längre resor => kortare resor •Konkurrensläget –Primär konkurrent för denna typ av resande är finska Lappland samt Centraleuropa. Centraleuropa har en imagefördel beträffande skidåkningen (man upplever sig ”komma längre för pengarna”). –De svenska skidorterna har har å sin sida ett konkurrenskraftigt prisläge jämfört med de finska. –Konkurrensen skärps hela tiden – finska Lappland satsar mycket på utveckling => Vi vill stärka bilden av Sverige som ett förmånligt, okomplicerat och nära beläget målland för skidsemestern genom vinterkampanjen!
Tidigare Vinterkampanjer Finland
Vinterkampanj 2006/2007 MTV3 – VIP-promotion Printannonsering Skiexpo 2006 Kampanjsajt Bannerannonsering Pressbearbetning Helmi-nyhetsbrev
Vinterkampanj 2007/2008 Utereklam Printannonsering Pressbearbetning Kampanjsajt TV Bannerannonsering
Vinterkampanj 2008/2009 TV Utereklam Printannonsering Pressbearbetning
Vinterkampanj Finland
Syfte & mål •Syfte –Bygga/stärka varumärket Sverige samt de svenska skidorterna som progressiva besöksdestinationer, och genom detta öka intresset för vinter-Sverige på bredare front •Mål –Öka antalet resenärer med färja & bil till skidorterna => skapa affärer för deltagande partners.
Partners & budget Tilltänkta partners •Destinationer •Attraktioner & upplevelser •Boendeanläggningar •Transportörer
Insatsnivåer •Möjlighet att delta med olika insats, exponering enligt insats –XLfr EUR •Exponering på kampanjsajt + marknadsföringsmaterialet –Lfr EUR •Exponering på kampanjsajt + delar av marknadsföringsmaterialet –Mfr EUR •Exponering på kampanjsajt
Möjliga kanaler i mediamixen Vinterkampanj Matka 2010 –Vinterdestinationer & norra Sverige hör till de mest efterfrågade på Matka VisitSweden.com –Möjlighet till tilläggsexponering (banners, artikel, POI, nyhetsbrev) Pressbearbetning –Inkluderas i kampanjen Övrigt TV-reklam –I samarbete med transportör Utereklam –I samarbete med transportör Online-kampanj –Banners •Exponering enligt insats –Kampanjsajt •Möjligt att exponera alla deltagare samt fördjupa informationen
Tidtabell •Affärsuppgörelse04/ /2009 •Kreativ brief07/ /2009 •Kompletterande partners 06/ /2009 •Framställning av kreativt material08/ /2009 •Kampanjgenomförande10/ /2010
Kontakt Thomas Junell GSM Thora Stambej GSM