Marknad Finland Funäsdalen 31.03.2009. Bakgrund om den finska marknaden •Mogen närmarknad med gemensam historia, starka kulturband & långa traditioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Thomas Lindén IT-ansvarig / Cytodiagnostiker Patologisk/Cytologisk klinik Lund/Kristianstad.
Advertisements

Välkommen till Alivematrix och Almaglobalshopping
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Hur mår Golfen? Hur mår Golfen? Medlemsutvecklingen
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Procent Betyder hundradelar.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Kalibrering – Dagens kapacitet – något under DG
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Kundundersökning mars 2010
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Hasta la Vista Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien.
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Distrikt 21 Distriktsmöte 26 & 27 maj 2007 Ludvika.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
(Lägg till egen kommunlogga). Varför Klimatlöftet? Det är många som känner oro för klimatförändring. Klimatlöfteskampanjen hjälper invånarna att göra.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Hur kan en skåning vinna Årets Kock?. Restaurangakademien – Utbildningar och kurser för branschen – Kökschefsutb, souschefsutb, sommelierutb, offentlig.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Key Findings - rekryteringstrender
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SGF Personalkonferens, Bosön, 27 oktober 2008 Bo Bengtsson GIT = Golfens IT-system.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Organisering av näringen Norrbotten/
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Marknad Finland Funäsdalen

Bakgrund om den finska marknaden •Mogen närmarknad med gemensam historia, starka kulturband & långa traditioner i resandet till Sverige. •Sverige upplevs som ett okomplicerat & tryggt resmål, ditt man även med en viss vana reser. •Hög kännedom om Sverige på generell nivå, dock inte lika bra kunskap om Sverige på produktnivå.

Köpbeteende •Av alla internetanvändare uppgav 70 % att de utnyttjade nätet till att söka information om resor och logi på resor. •Traditionellt har finländaren köpt sin resa på en resebyrå. Dock har mängden bokningar via internet ökat och år 2008 uppgav 60% av alla som köpt via nätet att de hade köpt resor eller semesterboende via nätet. •Rederierna i Sverigetrafiken har en stark & viktig roll i –tillgänglighet –marknadsföring –paketering

Gästnätter Marknad: Finland •Sverige / gästnätter totalt – – – •Jämtland / gästnätter totalt – – – /Jan+96% jfr med 2008 (Källa: SCB’s gästnattsstatistik)

Målgruppsfokus: Den globala resenären

Finland: Primärt – Active Family Sekundärt - DINKS

Den globala resenären i Finland Active Family • personer, 46% är bosatta i södra Finland (många i Helsingfors-regionen), en stor del av segmentet bor även i mindre städer. •De flesta i åldern år, minst ett barn ; 57% har två eller flera barn. •Majoriteten har högskoleexamen •Många har bokat resa över webben –Hotell35% –Resepaket27% •100% har rest utomlands under de senaste 12 månaderna –10% har gjort sin huvudresa till Sverige under de senaste 12 månaderna –20% har gjort sin nästviktigaste resa till Sverige under de senaste 12 månaderna •Följer med omvärlden – såväl nationellt som internationellt, vill även uppmärksamma sociala och miljöfrågor •Fritiden viktig - olika hobbies, idrott, heminredning, golf, skidåkning är populära fritidssysselsättningar

Den globala resenären i Finland DINKS • personer, 51% är bosatta i södra Finland (många i Helsingfors-regionen, Åbo, Tammerfors, Uleåborg samt städer – ). •53% är i åldern år •många har bokat resa över webben –Hotell30% –Resepaket27% •100% har rest utomlands under de senaste 12 månaderna –7% har gjort sin huvudresa till Sverige under de senaste 12 månaderna –23% har gjort sin nästviktigaste resa till Sverige under de senaste 12 månaderna •Aktiva, sportiga, värdesätter fritiden & vännerna •Heminredning & matlagning är populära fritidssysselsättningar

Vad söker finländarna? •Aktiv semester i kombination med att uppleva och lära sig nya saker blir allt viktigare för den yngre, urbana, välutbildade målgruppen. Denna yngre målgrupp åker gärna till Sverige på korta semestrar. •Följande upplevelseområden i Sverige är efterfrågade på den finska marknaden: Stadssemester, aktiv semester, familjesemester, kultursemester, vinter-/skidsemester, kortsemester kring upplevelseområden hela året. •För Active Family i Finland är de tre viktigaste sakerna man vill göra när man åker på semester följande: –Koppla av, återhämtning –Vara tillsammans med familj / partner / vänner –Komma bort från vardagen (Källa: Zapera-undesökning om resvanor i Finland)

Varför satsa på Finland? •Intresset för skidåkning i Finland är stort •God grund att bygga på –Etablerade svenska varumärken i kombination med Sveriges tidigare marknadsföringsinsatser utgör en god grogrund för tillväxt - dock behöver marknadsföringsåtgärderna aktiveras. •Svenska kronans kurs –Sverige är för tillfället ett förmånligt semesterland för finländarna •Konjunkturläget –Närområdesturismen gynnas i en lågkonjunktur; Längre resor => kortare resor •Konkurrensläget –Primär konkurrent för denna typ av resande är finska Lappland samt Centraleuropa. Centraleuropa har en imagefördel beträffande skidåkningen (man upplever sig ”komma längre för pengarna”). –De svenska skidorterna har har å sin sida ett konkurrenskraftigt prisläge jämfört med de finska. –Konkurrensen skärps hela tiden – finska Lappland satsar mycket på utveckling => Vi vill stärka bilden av Sverige som ett förmånligt, okomplicerat och nära beläget målland för skidsemestern genom vinterkampanjen!

Tidigare Vinterkampanjer Finland

Vinterkampanj 2006/2007 MTV3 – VIP-promotion Printannonsering Skiexpo 2006 Kampanjsajt Bannerannonsering Pressbearbetning Helmi-nyhetsbrev

Vinterkampanj 2007/2008 Utereklam Printannonsering Pressbearbetning Kampanjsajt TV Bannerannonsering

Vinterkampanj 2008/2009 TV Utereklam Printannonsering Pressbearbetning

Vinterkampanj Finland

Syfte & mål •Syfte –Bygga/stärka varumärket Sverige samt de svenska skidorterna som progressiva besöksdestinationer, och genom detta öka intresset för vinter-Sverige på bredare front •Mål –Öka antalet resenärer med färja & bil till skidorterna => skapa affärer för deltagande partners.

Partners & budget Tilltänkta partners •Destinationer •Attraktioner & upplevelser •Boendeanläggningar •Transportörer

Insatsnivåer •Möjlighet att delta med olika insats, exponering enligt insats –XLfr EUR •Exponering på kampanjsajt + marknadsföringsmaterialet –Lfr EUR •Exponering på kampanjsajt + delar av marknadsföringsmaterialet –Mfr EUR •Exponering på kampanjsajt

Möjliga kanaler i mediamixen Vinterkampanj Matka 2010 –Vinterdestinationer & norra Sverige hör till de mest efterfrågade på Matka VisitSweden.com –Möjlighet till tilläggsexponering (banners, artikel, POI, nyhetsbrev) Pressbearbetning –Inkluderas i kampanjen Övrigt TV-reklam –I samarbete med transportör Utereklam –I samarbete med transportör Online-kampanj –Banners •Exponering enligt insats –Kampanjsajt •Möjligt att exponera alla deltagare samt fördjupa informationen

Tidtabell •Affärsuppgörelse04/ /2009 •Kreativ brief07/ /2009 •Kompletterande partners 06/ /2009 •Framställning av kreativt material08/ /2009 •Kampanjgenomförande10/ /2010

Kontakt Thomas Junell GSM Thora Stambej GSM