Medlemsundersökning 2012 Organisationsutredningen 2012-03-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Hälsolyftet och LSH-studien
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Är svensk intensivvård könsjämlik?
Företag som drivs av personer med utländsk bakgrund
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Behöver vi främja kvinnors företagande? Vad behöver kvinnor som företagare? Ser kvinnors och mäns behov olika ut? Gör stöden någon nytta? Spelar kön någon.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 12 November 2008/Leif Carlsson Sjukskrivning Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och
Kapitel 12 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Sjukskrivning Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
MÖTESPLATS MEDBORGARE Områdesanalyser Europeiska regionalfonden.
Kollektivtrafikbarometern 2013
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Mångfaldsinformation
ÅLDERSGRUPPEN 15 ÅR. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och.
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
Kapitel 6 November 2008/Leif Carlsson Behov av stöd och hjälp Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
© 2014 HUI RESEARCH December 2014 Film&TV-Producenternas Branschindex 2014 HUI Research.
Blodcancerföreninge n i Stockholms län Blodcancerföreningen i Stockholms län Patientförening för blod- och blodcancersjuka och närstående.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Kapitel 5 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Psykisk hälsa och livskvalitet Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Kapitel 6 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Behov av stöd och hjälp Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Kerstin Johansson & Lena Henricson1 Kartläggning av aktiviteter och kunskapsläge inom brottspreventivt.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Diagramguide Excel * Punktdiagram
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Mannen och kvinnan i reklamen
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Vinst- disposition 2011 Riksbankens diarienummer STA PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , § 5.
Kapitel 9 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
Bekämpning av svampsjukdomar i rödsvingel Tabell 1.Bekämpning av svampsjukdomar i rödsvingel. 1 försök Behandlingarna genomfördes i flaggbladsstadiet.
Hälsa på lika villkor? I vår får personer som bor i Västra Götaland enkäten Hälsa på lika villkor? hem i brevlådan. Om du är utvald att besvara.
FöretagarFörbundets medlemspanel bland småföretagare Rapport FöretagarFörbundet.
Intern Villaägare tror att kök- och badrumsrenovering höjer värdet mest Undersökning från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Källa: Länsförsäkringar.
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mobbning & kränkande behandling på jobbet
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Brukarundersökning HS 2016
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
Novus Opinion Allmänhetens inställning till ROT-avdrag
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
Statusbedömning av byggnadsverk
Information om undersökningen
Medlemsundersökning 2016.
Välkommen till TCO-landet!
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Medlemsundersökning 2012 Organisationsutredningen

Data och metod •Internetundersökning genomförd i början av januari 2012 med respondenter, slumpmässigt utvalda bland de av partiets medlemmar som vi har e-postadress till. •Reslutaten är viktade utifrån kommunpolitiska uppdrag, kön, ålder och distriktstillhörighet.

Allmänt •7 av 10 nya går med på egen hand – lite värvning. •Går med p g a värderingar och politik. •½ passiva, ¼ aktiva. •Första maj största medlemsaktivitet, följt av möten.

75 procent av de under 35 vill lägga mer tid på partiet Skillnaden mellan grupperna är statistiskt signifikant (p<0,001)

Medlemmar under 35 år vill delta i större utsträckning Alla skillnader mellan grupperna är statistiskt signifikanta (p<0,05)

Medlemmar under 35 år vill delta i större utsträckning Alla skillnader mellan grupperna är statistiskt signifikanta (p<0,05)

Medlemmarna och nöjdhet •Hur nöjda är medlemmarna med sitt medlemskap? •Vad skapar nöjdhet? •Vilka konsekvenser ger nöjdhet?

Medlemmarnas nöjdhet – mediokert betyg

Samband med nöjdhet - översikt Nöjdhet Möjlighet att hålla sig informerad Möjlighet att påverka i samhället Möjlighet till social gemenskap Bemött på ett nedlåtande sätt i verksamheten  =-0,16  =0,15  =0,19  =0,23 R 2 =0,32  =antal standardavvikelser ökning i nöjdhet som en ökning av en standardavvikelse i den oberoende variabeln ger Stanna kvar som medlem Vill delta i partiverksamhet - i synnerhet utåtriktad Självupplevd aktivitets- nivå  =0,11

Prediktorer för nöjdhet – betyg (1/2)

Prediktorer för nöjdhet – betyg (2/2)

Nya medlemmar 0-3 år och mottagande (1/2) Skillnaden mellan grupperna är signifikanta för alla behandlingar utom telefonsamtal. Medlemmar som fått antingen personlig träff eller introduktionsutbildning betraktar sig som aktiva i 2-3 ggr så stor utsträckning.

Nya medlemmar 0-3 år och skäl att gå med (2/2)

Konsekvenser av nöjdhet (1/2) Skillnaden mellan grupperna är signifikanta (p<0,001).

Konsekvenser av nöjdhet (2/2) Alla skillnader mellan grupperna är signifikanta (p<0,001).

Åtgärder – •Gör medlemmarna mer nöjda så att de stannar kvar och vill delta i verksamheten genom att –öka möjligheterna till socialt umgänge –öka möjligheterna att påverka i samhället –motarbeta nedlåtande behandling, ofta pga åsikt –ta hand om nya medlemmar genom personliga träffar och introduktionsutbildningar –ta särskilt god hand om de som inte kommer via sidoorganisationer eller är ”födda sossar” –få fler att bli aktiva alternativ arbeta med medlemskapets värde för passiva medlemmar

Vilka argument fungerar vid värvning?

Undersökning om intresse för medlemskap i politiska partier •SIFO-mätning i internetpanel i september •1004 respondenter. •Män och borgerliga sympatisörer något överrepresenterade men inga större skillnader i svar mellan grupper i de redovisade frågorna.

22 % kan tänka sig att bli medlem i S •Något vanligare i åldersgruppen under 29 år samt över 50 år. •Något vanligare i mindre kommuner (under c:a invånare). •Något vanligare i inkomstgrupp under kr i årlig inkomst före skatt. •Bästa selekteringsvariabeln är att ha röstat på S i riksdagsvalet Bland dessa är det 72 procent som kan tänka sig att gå med.