Handelshinder på den digitala inre marknaden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Distans- och hemförsäljningslagen
Advertisements

Distributionsavtal Seminarium BRG
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Vad gör EU för e-handelns utveckling? Olivier Linden, Kommerskollegium Distanshandelsdagen – 18 november 2010.
Samhällsekonomi 2.
BRANSCHSTATISTIK FÖR 2009 FRIVILLIGHET OCH TVÅNG 21 april 2010 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kommerskollegiums arbete med handelshinder
Intervju inför ViV-projektet.
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Entreprenörskap och företagande 100 p
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
1 ASIN och EU ur ett studiestödsperspektiv Vid Direktörsmötet på Färöarna 2008 beslutades att ASIN under den kommande perioden skulle följa: Den.
1.
Affärsidé - företagets vägvisare
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Agnès Courades Allebeck Enheten för EU:s inre marknad 21 oktober 2011 Inre marknaden – den inre marknadsakten.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
SOLVIT – ett problemlösningsverktyg
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Detta är Socialstyrelsen Socialstyrelsen verkar för god hälsa, social välfärd samt vård och omsorg av hög kvalitet på lika villkor för hela befolkningen.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
ÖKANDE GRAD AV NÄRVARO STÄLLER ÖKADE KRAV PÅ ETABLERING I NORGE Etableringskrav på den norska marknaden Källa: Skatteverket, Brreg, KPMG, Business Sweden.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Conny Svensson Nationell Samordnare
Matfusk SIDAN 1. Vad och varför?  Kriminell verksamhet – kontroll granskar legal verksamhet och den främsta uppgiften är inte att hitta fuskare.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Atlassian Roadshow Karlstad Introduktion 1.Om oss 2.Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
MILJÖFÖRVALTNINGEN SIDAN 1 Ny e-tjänst 2009 Söka tillstånd för bergvärme.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Bör utländska direktinvesteringar särbehandlas? Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning.
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
SACS Swedish Association of Civil Security
HÄSTBESKATTNING Webbinarium
E-handel Snart börjar det…..
Hjälpmedelsutredningen
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Dataskydd En prioriterad fråga.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
HANDEL I VÄRLDEN.
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Välkommen.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
DIGG ansvarar för tillsyn och stöd
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Presentationens avskrift:

Handelshinder på den digitala inre marknaden Ola Landström, Kommerskollegium

Olika hindertyper Rättsliga: marknadsrättsliga, immaterialrättsliga, konsumenträttsliga hinder Strukturella: internetuppkoppling, finansiella tjänster, logistik Kulturella/sociala: Kundbeteende, betalningssätt, språk, digital kompetens

Utgångspunkter för kartläggningen Fokus på rättsliga hinder Företagsperspektivet (ej konsumentfokus-KOM:s kartläggning 2009) Exempel på hinder från SOLVIT, intervjuer med företag och branscher, EUD-praxis

Hinder från kartläggningen Företag undviker av licensskäl att sälja musik över nätet till kunder utomlands (utländsk IP-adress, svenskt kortnummer) Redovisningsföretag hindras av spanska krav avtal med skatteverket och medlemskap i yrkesorganisation Irländska tillståndskrav för svensk internetresebyrå

Hinder från kartläggningen Italiensk e-signatur för att registrera medicintekniska produkter Kortavgifter i Danmark vid betalning med utländska kort. Begränsade rea-perioder i Frankrike gäller även nätbutiker Etableringskrav för nationellt toppdomännamn.

Danska kortavgifter Dansk ”lov om visse betalingsmidler” skiljer mellan betalning med danska kort (ingen avgift) och utländska kort. Etableringsliknande krav (CPR-nummer) för utländska företag som vill erbjuda betalning med danska kort. Utländska kunder till danska företag behöver danska kort för att undvika avgifter

Rea-perioder i Frankrike Reaperioder är strängt reglerade i Frankrike Rea utanför lagstadgade perioder (eller utan tillstånd= böter 15000 €) Marknadsrättsliga regler i EU 27?

Toppdomännamn Etableringskrav vid registrering av nationella toppdomännamn Motiveras med behov av att kunna utöva tillsyn och intresset att motverka ”Domain-grabbing” Konkurrensfördel för inhemska nätföretag (sökmotorer efter lokal preferens)

Summering Dyr kartläggningsfas för företag Hinder i alla led av leveranskedjan Tillstånd: Registrering, yrkesorganisationer Marknadsföring: Rea-perioder, domännamn Distribution: Konsumenträttsliga skillnader, imm.rätt Betalning: DAN-kort, e-fakturering