Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

Generationsväxlingen på svensk arbetsmarknad – hot eller möjligheter?
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Almi Företagspartner AB
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Varför växer inte vissa företag?
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
Presskonferens 7 december 2011 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2011 Tord Strannefors.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund,
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Varför vill företagen bli större?
A TT FÖRHINDRA UTSLAGNING BLAND UNGDOMAR Hotell Vallonia Vasa Göte Winé Mail: Mobil:
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
BNP Miljarder kronor, fasta priser respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Magnus Henrekson & Ulf Jakobsson Juni 2006
Pressträff Flyktingkrisen och finanspolitiken 21 december 2015 John Hassler: Ordförande.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
En ekonomisk politik för nästa mandatperiod Almedalen den 5 juli 2010 Magnus Henrekson.
K14: sid. 1 Kapitel 14 Humankapital och teknisk utveckling Kunskap – ett slags kapital, humankapital. Teknisk utveckling. Forskning och utveckling, en.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Småföretagsbarometern 2016 Skåne län. Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas.
Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund Småföretagsbarometern.
Småföretagsbarometern 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Småföretagsbarometern 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Landsbygdskommittén.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Om Småföretagsbarometern
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015
Småföretagsbarometern 2016
Februari 2007 Värmlands län
Småföretagsbarometern 2016
Om Småföretagsbarometern

Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Småföretagsbarometern 2016
Presentationens avskrift:

Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna

Småföretagen sysselsätter Sverige •Småföretagen är ryggraden i ekonomin •Tillväxten i sysselsättningen finns i småföretagen •Småföretagen är stabilare i kris

Småföretagen vill faktiskt växa •”Bara ca 20 % av alla småföretag anger att de INTE vill växa •Omkring 70 % av alla småföretag anger att det finns tillväxtmöjligheter •Men det finns hinder och brister

Brist på arbetskraft största hindret •Nästan vart tredje företag har tackat nej till order på grund av brist på arbetskraft och drygt 20 % upplever redan arbetskraftsbrist •Arbetskraftskostnaderna •Tillgång på kapital (har ökat i takt med att företagen expanderar) – brist på kompetent kapital

Arbetskraftskostnaden det näst största hindret * Viktigare i löneintensiva sektorer

Brist på extern finansiering – 3e hindret

Finansieringsfrågor •Vi behöver fler affärsänglar – som kapitalister och mentorer •Vi behöver ha ett företagar/ägarperspektiv och neutralitet mellan investeringar i olika företagstyper. •Generationsskiftet en möjlighet men också ett hot •Vi behöver mer privat sparande •Extern finansiering svårare för ungdomar, invandrare utan ”eget kapital” •Eget kapital den överlägset viktigaste finansieringskällan – lönsamheten avgörande

De som inte vill växa?

Slutsatser •Småföretagen är ryggraden och motorn i ekonomin •Småföretagen vill växa – men få växer snabbt •Arbetskraftsbrist, arbetskraftskostnaderna och finansieringen viktigaste hinder för expansion •Man trivs bra som det är och nedtrappning – viktigaste skälen till att inte vilja växa.. •Dålig lönsamhet, för stort ansvar att anställa samt ”hinner inte” politiskt mer påverkbara faktorer

Med småföretagen lyfter Sverige