RYMDTEMA Space-topic Dokumentation över år 2:s arbete Documentation over the work in second degree.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Citat och utdrag ur föreläsning
Advertisements

För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
RYMDEN.
Solen är vår närmaste stjärna. 
Solen Solen är en stjärna..
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Sagan om Piffy.
Solen är större än jorden.
Den engelska ing-formen
ÖGONBLICKSBILDER FRÅN EN VÄRLD I FÖRÄNDRING. Wolfgang Sachs.
Passiv i engelska.
Neptunus är en blå planet. Och den har ingen fast mark.
Solros fyller 1 år. Här kommer Putte. Idag är det kalas, kalas, kalas!
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
7 Det är= there is/are, it is
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Kirik Viking.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Solen är vår närmaste stjärna.
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Hur man löser”Firm Friends” Tips för hur man fyller i en logiktabell (Använd pilarna uppe till höger för att navigera i presentationen.)
Kvantitetsord.
Förskolan Butterflys värdegrund
Vägledningscentrum Career guidance centre
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Då&Nu? 22/ Scheutz Differential Calculator: Stockholm -> Paris(1855) -> Dudley Observatory -> Smithsonian Institution(1900) Babbage blev berömd.
DANIEL STEINHOLTZ, ”FRANKLY, WE NEED A REVOLUTION…” [ MAURICE STRONG AT STOCKHOLM +40 ]
David Christensson Rymden.
Rymden Kajsa.
Pågående presens = det man håller på och gör just nu What is she doing? She is running.
Peace Through Service is RI theme Sakuji Tanaka RI President In Rotary, our business is not profit. Our business is peace. Our reward is not money,
Who används för att fråga efter personer
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Stryk ej! Villkorssatser.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
The car which was blue belonged to his sister. The boy who was just 14 years old was very drunk. The castle whose towers were very high belonged to Richard.
Jakob Arnesson Madenskolan 2014
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
En rymdresa med Galaxen 2
Det var en gång en kille som hette Albert. Han var 1000 år. Han bor på Habbo planeten. Alla är snälla. Dom äter utomjordiska grisar.
BRIGHT of Sweden’s unika koncept BRIGHT Referensskolor är ett nytt, revolutionerande och spännande projekt! Naturligtvis anser vi att våra BRIGHT produkter.
Pågående form (ing-form)
What if you were invisble
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Välkomna till Musiken Sång Spela keyboard Eye of the tiger Ackord, bas
Ett praktiskt föredrag Lasse Axelsson Få dina medarbetare att.
De eller dem, det är frågan?
Rymden Av Kristian Ottosson.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Rymden Storyline i klass 2b.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
AV: Izabelle Molin Madenskolan 2014
RYMDEN Elin Wester.
Det va en gång en katt och hund del 1
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Av: Erik, Ellen och Julia B
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Strategic Sustainable Development
My role model.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
SKL och barnkonventionen
How to write a letter Writing a letter can be easy if you follow a few simple rules. Take your time and think carefully about WHO you are writing to.
Presentationens avskrift:

RYMDTEMA Space-topic Dokumentation över år 2:s arbete Documentation over the work in second degree.

Mål för vårt arbete med rymden Goal for our work with space.  Kunna namnet på de nio planeterna i vårt solsystem och vet var de ligger i förhållande till solen. Know the names of the nine planets in our solar system and know their positions to the sun Know the names of the nine planets in our solar system and know their positions to the sun  Veta vad en galax är och kunna namnet på vår galax Know what a galaxy is and know the name of our. Know what a galaxy is and know the name of our.  Kunna förklara varför vi kan leva på just planeten Tellus (jorden). Could explain why we can live on our planet Tellus. Could explain why we can live on our planet Tellus.  Kunna förklara vad stjärnor är och varför stjärnor lyser. Could explain what stars are and why stars shine. Could explain what stars are and why stars shine.  Kunna förklara hur jorden rör sig och förstå begreppen dygn, månad, årstid och år. Could explain how the earth is moving and understand the conception day,month,season and year. Could explain how the earth is moving and understand the conception day,month,season and year.  Veta vad en satellit är. Know what a satelite is. Know what a satelite is.  Veta hur en rymdfärja ser ut och vad som krävs för att en människa ska kunna vara i rymden  Know what a space-craft is and what it takes for a human to be in space.

Hur ? How ?  Spännande upptakt med rymdvarelse. Exiting happening with an alien from March  Ge uppdrag. Give a task.  Se filmer om planeter, galaxer och stjärnor. Look at films about planets, galaxy and stars.  Skriva fakta tillsammans. Write facts together.  Tillverka rymdraket. Make their own space-craft.  Skriva en rymdsaga. Write a story about space.  Göra ett rymdspel. Make a game about space.  Besöka ett planetarium på Upptech. Visit a planetarium.  Läsa i faktaböcker. Read in books of facts.  Dokumentera på en vägg i klassrummet med sol, planeter och fakta. Document on a wall in the classroom with a sun, plantes and fact.  Göra sin stjärnbild. Make their own star constellation.  Sjunga rymdsånger. Sing songs about the space.  Göra en bok av alla texter och bilder. Make a book with all text and pictures.  Ett avslutande frågeformulär. Finishing off with questions.

Vem har skräpat ner på skolgården? Who put all the garbits on our schoolyard?  Våra tvåor blir väldigt förvånade när de ser allt skräp. Vem har gjort detta? Kan det vara treorna?

Upptakt med besök av Marsipan Happening with a visit from March.  Marsipan kom och lyckades kraschlanda på skolgården. Han berättade eller var det en hon, att han hade ett uppdrag till alla barnen.

Rymdraketer tillverkades av alla barn. Space-craft was made of all children.

Ännu fler rymdraketmodeller Mores Space-craft models.

Det stora äventyret. Exempel  Det var en gång två astronauter som hette Anton och Moshtaba. De skulle åka ifrån Tellus. Nu är de på Esrange och dom ska starta rymdraketen och de åkte. Men mitt under resan blev de vilse. Moshtaba visste inte vad han skulle åka. Men till slut så såg han Mars. Men raketen stannade och gick sönder. De blev rädda men de såg en raket som skulle rädda dem och de lagade raketen på Mars. Till slut kom de tillbaka till Tellus.  Av Moshtaba

Kungens uppdrag Exempel  För en månad sen landade Yxagon 14, i rymdraketen fanns en liten  urgyp som hette Bjongk, han hade fått ett uppdrag av hans kung  Urgu, som ville att han skulle hämta två växter från två planeter och  nu hade han varit på planeten Tellus och lärt sig om solrosen. Och nu var det dags att åka iväg. Han hade fått sju stycken solros- frön. Heejjj- dåå, ropar Bjongk från ett av rymdraketens fönster. Nu har hen varit på planeten Tellus och nu ska han till Mars, och så bar det av, han landade. Det var natt men han såg allt som fanns på Mars. Det såg inte ut som han hade trott. Han tog ett par växter och han tänkte det inte gjorde något. Så bar det av till hans hem planet Uranus.  Av Ella

Vår rymdvägg Our Space-wall.  Vi gjorde vår sol och planeterna. We made our sun and the planets.