Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Allmänhetens attityder till studieförbunden 2013
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN AB 1. 2 Undersökning om högkostnadsskyddet för läkemedel Christer Boije, Projektnummer:
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Allmänheten om Allergier
1 © TNS SIFO 2011 Spårbunden trafik 2011 En undersökning bland allmänheten år Johan Orbe & May-Britt Bergström Projektnummer:
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
TV4 Valet av ny partiledare för Socialdemokraterna Mars 2011 Irena Busic.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
AP7 Etiska placeringar September/oktaber 2014 TNS Sifos konsulter: Martin Elsässer P –
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Rapport Allmänheten om utevistelse för hönor Djurens Rätt.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
Rapport Djurens Rätt. oktober Förord  Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN AB SwedSec, P
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Rapport Nya postrutiner
Novus Opinion Allmänhetens inställning till ROT-avdrag
Allmänheten om frivilligt arbete och integration
Presentationens avskrift:

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström

Om undersökningen •Undersökningen har genomförts av Novus Opinion på uppdrag av Sveriges Bryggerier. •Intervjuerna har genomförts inom ramen för Novus Opinion allmänhetspanel under perioden februari 2010 •Riksrepresentativt 18 år och äldre •Resultaten baseras på intervjuer med slumpvis utvalda respondenter i målgruppen från Novus allmänhetspanel.

Påskmust viktigaste drycken på påskbordet •75 procent av svenskarna vill ha påskmust på påskbordet. Påskmusten är därmed den i särklass populäraste drycken under högtiden. På delad andraplats kommer snaps och öl som var tredje svensk vill ha på påskbordet. Var fjärde vill ha särskild påsköl. •Påskmust är mest populär bland unga under 30 år där 83 procent svarar att man vill ha påskmust på påskbordet. •Snaps och öl är viktigare för män. Snapsen är också viktigare bland äldre över 60 år. Fler kvinnor vill ha vin och smaksatt vatten. •6 av 10 uppger att man alltid köper påskmust till påsk. Ytterligare 3 av 10 svarar att man köper påskmust ibland. •4 av 10 svarar att man alltid eller ibland köper särskild påsköl till påsk.

Påskmust en favorit på påskbordet Bas: Samtliga (1 000 intervjuer) Vilken eller vilka av följande drycker vill du ha på påskbordet?

Öl och snaps viktigare för män Bas: Samtliga (1 000 intervjuer) Vilken eller vilka av följande drycker vill du ha på påskbordet? Fler yngre (83%), (82%) Fler äldre 60+ år (46%) Fler äldre 60+ år (31%) Fler yngre (32%), (22%)

6 av 10 köper alltid påskmust till påsk Bas: Samtliga (1 000 intervjuer) Brukar du köpa något av följande till påsk?

Metodbeskrivning – Novus Webbpanel •Undersökningen är genomförd via intervjuer med ett urval respondenter inom Novus Webbpanel. För varje undersökning dras ett urval från panelen som till sin sammansättning motsvarar befolkningen när det gäller fördelning på kön, ålder och region. •Novus Webbpanel består idag av c:a respondenter, spridda över hela landet. Rekryteringen sker framförallt via slumpmässiga telefonintervjuer men även genom riktade personliga inbjudningar till underrepresenterade målgrupper. Panelkvalitet och urvalshantering är hjärtat i vår verksamhet. Detta innebär att vi arbetar med processer, urvalshantering, panelvård, och s.k. ”paneleffekten”. •Före framtagningen av tabeller genomförs en efterstratifiering eller vägning. Den utjämnar variationer i urval och svarsbenägenhet. I efterstratifieringen tas hänsyn till bortfall på kön, ålder, region och partisympati. •I alla urvalsundersökningar är resultaten att betrakta som närmevärden. Tillförlitligheten i resultaten bestäms av frågeformuleringar, urvalets egenskaper och intervjuform.