NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrum för användaroriented IT-Design (CID) CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala.
Advertisements

Hur lärande på arbetsplats går till på Island i dag. Utmaningar - projekt Nordisk Mötesplats om lärande på arbetsplats i Stockholm 13 november 2013 Helen.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Hållbart samhällsbyggande i världsklass
Svenska och SAS på Internet
Vad är teknik?.
The Mediated Window Enabling remote presence to cultural heritage sites Det Medierade Fönstret Möjliggör medierad närvaro till kulturmiljöer Ett forskningssamarbete.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Elektronikingenjör Högskolan i Gävle.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Information Livsstilsportalen.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Kista Science City Nytt Campus 350 IT-företag Ericsson HP IBM Intel
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Interaktiv visualisering och storytelling av Big Statistik Data.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
CSC Skolan för datavetenskap och kommunikation. CSC i korthet – Fakta och siffror om CSC.
Ett arbetsområde om poesi
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Introduktion till DITA
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Anläggningar och omgivningen Politiska krav Krav på miljö, estetik och säkerhet Allmänhetens krav.
En presentation av Chalmers organisation och Viktiga funktioner.
1 Från Dagens Nyheter till China Daily EBSCO Söderhamn Henrik Åkerfelt
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
1 KTH, Sveriges största tekniska universitet, ligger i Stockholm Välkommen till KTH.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
Vad ni kommer att få höra idag Utställningen – vad, hur och varför? Stipendier Projektbanken – en användbar resurs Viktig info & datum Utställningsveckan.
IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud,
Björn Thuresson CSC MDI-gruppen/VIC Sthlm Datorspelsdesign DH2650.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
Högskola och samhälle i samverkan Karlstad Forskarnätverket i SLIM-projektet Staffan Bjurulf Projektledare Region Värmland.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
William Sandqvist Distributed Computing Client – Server. En skrivarserver kan vara ett exempel på en Client-Server arkitektur. S Burd, Systems.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
STUDENTREKRYTERING.
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Konstgjord intelligens. Varför finns det inga ”riktiga” robotar? Mekanik är svårt Mekanik är svårt Intelligens är svårt Intelligens är svårt Kreativitet.
Info om schema för avancerad nivå på KTH arkitekturskolan HT 2015 Avancerad nivå = åk 4-5 på arkitektutbildningen, samt masterprogrammet i arkitektur.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Vi behöver ett centrum för byggeffektivitet Johan Silfwerbrand Seminarium, KTH, Sthlm, 24 nov
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Lära för livet!.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
KTH organisation
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Underrubrik (ditt namn)
Underrubrik (ditt namn)
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Forskning och utbildning i elektroteknik och datavetenskap
Presentationens avskrift:

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH NT:s STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION Robotiklabbet och VIC (Visualisation Interaction Collaboration) Elever vid teknikinriktningarna: ● Arkitektur & design ● Interaktiv design ● Robot RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH VIC studion VIC studion var spännande med sina interaktiva verktyg och vi var tvungna att prova ”spel” och andra ”nödvändiga prylar”. 3:D spel kan vara svårt att hålla fingrarna ifrån”. NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH VIC studion VIC studion var spännande med sina interaktiva verktyg och vi var tvungna att prova ”spel” och andra ”nödvändiga prylar”. Några länkar VIC Stockholm tillhandahåller en mötesplats för regionens många användare och utvecklare inom industri, offentlig sektor, forskning och utbildning: http://vic-sthlm.se/om-vic-sthlm VIC är ett center för samarbeten kring visualisering vid KTH http://www.csc.kth.se/vic NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH Robotiklabbet Det var läckert med de starka robotarna i robotiklabbet. Här bedriver man forsk- ning på avancerad nivå och använder sig av kompletta system med stora robotar. Några länkar KTH:s talande sociala robot i pälsmössa http://www.kth.se/aktuellt/en-social-robot-i-palsmossa-1.272182 NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH Robotiklabbet På NT-Gymnasiet bygger vi också robotar så klart. Här kan du se ett exempel. Länk till Robot vid NT http://www.ntgymnasiet. se/index.php?n=niavubtekrob NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH Artificiell intelligens Artificiell intelligens är något som det ofta talas om, vi förde, intressanta samtal på detta tema. Några länkar Här kan du läsa om hur man skapar en robot som använder artificiell intelligens: http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/artificiellintelligens/tiofragorochsvar/hurkanmanskaparobotsomanvanderartificiellintelligens.5.77bf647e1367e8c90a6e8.html NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH Källor och länkar Kungliga Tekniska högskolan http://www.kth.se VIC vid KTH http://www.csc.kth.se/vic Talande social robot i pälsmössa http://www.kth.se/aktuellt/en-social-robot-i-palsmossa-1.272182 VIC Stockholm http://vic-sthlm.se/om-vic-sthlm Robottar och artificiell intelligens http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/artificiellintelligens/tiofragorochsvar/hurkanmanskaparobotsomanvanderartificiellintelligens.5.77bf647e1367e8c90a6e8.html NT-Gymnasiet http://www.ntgymnasiet.se Länk till Robot vid NT http://www.ntgymnasiet.se/index.php?n=niavubtekrob Bilder: Alla bilder är fotograferade av författaren NT-Gymnasiets elever från: Arkitektur & design, Interaktiv design och Robot STUDIEBESÖK VID INSTITUTIONEN FÖR DATAVETENSKAP OCH KOMMUNIKATION – ROBOTIKLABBET OCH VIC RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE

NT-GYMNASIETS STUDIEBESÖK VID KTH Tack för din tid RAGNE.WAHLQUIST@JARFALLA.SE